”Bristande konkurrens på gödselmarknaden”

Mats Eriksson, BM Agri, är missnöjd med konkurrenssituationen på den svenska gödselmarknaden.
– Konkurrensen begränsas av de stora aktörerna men ingen inom lantbruket protesterar mot det, säger han.

Lossning av gödsel i Ystads hamn                                                                                                     Foto: Privat

 

Under de gånga veckorna har en fartygslast med NPK-gödsel beställd till Sverige stoppats. Litagra AB som var importören av gödseln fick se sitt kontrakt med leverantören brytas. BM Agri hade i sin tur köpt en del av Litagras last och sålt till sina kunder.
- När det stod klart att den inköpta NPK-gödseln inte skulle komma till Sverige fick vi köpa in ersättningsvara till våra kunder, berättar Mats Eriksson. Det blev lite dyrare för vår del men det viktigaste är att våra kunder är skadeslösa.

Vad är problemet med gödselimport?
- Det har visat sig genom åren att det kan vara besvärligt att få gödselleveranser till Sverige, besvär som inte alls existerar för samma laster till våra grannländer, säger Mats Eriksson. Stora gödselproducenter i Baltikum och Ryssland kan plötsligt vägra att leverera när det står klart att gödningen ska skickas till Sverige.

Kan ni inte köpa gödsel från Norge istället?
- Yara vill inte sälja till oss direkt, de hänvisar oss till deras återförsäljare, säger Mats Eriksson. Återförsäljarna är två danska grupperingar, dels DLG och Lantmännens gemensamma inköpsbolag, dels DLA Agri som gör inköp bland annat till svenska lagerhus- och lokalföreningar. Båda återförsäljarna är våra konkurrenter på marknaden vilket gör det omöjligt att även ha dem som leverantörer. Vi är liten aktör som vill fortsätta vara fristående.

Hur ser du på den svenska gödselmarknaden?
- Jag har svårt att acceptera att lantbrukets olika organisationer inte protesterar mer högljutt mot hur gödselmarknaden fungerar i Sverige, säger Mats Eriksson. I vilken annan bransch skulle det accepteras att bara vissa utvalda handelsföretag får köpa av den ledande tillverkaren?

Avslutningsvis, hur har gödselaffärerna gått för BM Agri i år?
- Vår egna försäljning och import av kvävegödsel har gått mycket bra. Vi har lossat fyra båtlaster på mellan 1 500-1 800 ton med NS-gödsel från Polen och har ytterligare en på väg. I år har vi lossat båtarna i Skåne, Norrköping och Västerås, nästa år satsar vi på att ta in en båt till Västsverige också. Nu de sista veckorna har vår försäljning av urea kommit igång igen som en reaktion på de stigande priserna på ammoniumnitrat.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

Artikeln publicerades torsdag den 18 februari 2010

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Kommenterarer till artikeln

Bengt Jonsson skrev 2010-02-20 08:33:13:

BM Agri klankar på Lantmännen. Men i hans Marknadsnytt är det bara Lantmännens priser han jänför sig med. Hela hans brev är det Lantmännens priser han går på. Agroetanol som är uppbyggd av Lantmännen utnyttjar han i sitt brev Han utnyttjar Lantmännens organisation för sitt eget syfte. Då är Lantmännen bra att ha, Han ska vara glad att Lantmännen bygger etanoilfabrik Agroetanol . Det kostar mängder med pengar. Det skulle BM Agri se som positivt att marknadsledaren satsar på framtiden, det kostar kapital med satsningar. Att snylta på andras uppbyggnads kostnader marknadsföring av Yara verkar vara hans affärside. Med hans prat försöker han framställa Lantmännen i dålig dager. Även DLA får en känga för att de har organiserat Lagerhusföreningar Forsbäck Varaslätten och blivit återförsäljare för gödsel. Att han inte skäms. Är det sådana aktörer vi ska stödja?


Bengt Jonsson skrev 2010-02-19 22:40:23:

Till Jan eriksson. Jag tror du inte har rätt siffror om Lantmännens gödselförsäljning du har för höga omdömmen om Lantmännen att de är så duktiga på att sälja gödsel. Lantmännens omsättning på Lantbruk var 2008. 12 980 MSEK vilken del som göselförsäljningen är inte specat i årsredovisningen men bedömning på omkring 3 894 MSEK BM Agri hela omsättning var 2008 134 878 TSEK inkl all försäljning. enligt allabolag.se Du frågar varför andra aktörer kan sälja billigare. Kanske inte alla gånger. Att sälja kan man göra på olika sätt. Vara trevlig , ordna resor tillsammans, ge tips om odling till bönder ,ordna kundkvällar och äta god mat. Prata illa om konkurrenter gör vissa försäljare Ringa runt och ta emot beställningar så man får ihop en båtlast. Sedan ringer man och kollar om det är något gödselbolag som är villig att sälja, går det så går det. Ibland får man ingen båt även om man blivit lovad som BM Agri blivit. Alla aktörer har olika sätt att sälja. Ta tel försäljare som trycker på kunden en vara. Privat företagsamhet har många tricks för sig. Undermålig vara men färgglad och ser bra ut för ögat. I stort sett omöjligt för en lantbrukare att kolla vad som är i storsäcken. Kostar mycket att ta analys. Jag själv har aldrig kollat. Kanske blivit lurad vad vet jag. Jag hoppas att Lantmännen inte luras för det finns ingen försäljare som har personlig vinning av att lura någon bonde hos Lantmännen Skulle man gå på alla telefonsäljare som ringer om allt så skulle många gå i KK.


jan eriksson skrev 2010-02-19 20:31:22:

först scan till finnarna.sen lantmännen till ryssarna?????????? om lantmännen köper gödsel för 25 miljarder varför kan bm agri sälja billigare då????? Det år nog inte sä bra att företagen blir för stora och kommer för långt ifrån lantbrukarna


Bengt Jonsson skrev 2010-02-19 16:49:59:

Till Lantbruksmästaren. Jag är ledsen att höra att en säljare pratar illa om en konkurrent enbart detta. Har aldrig träffat Mats . Vet bara vad jag läst på hans marknadsnytt. bara gnäll att Lantmännen får NPK men inte snälle Mats. Det verkar vara väldigt synd om Mats. Ger man sig in leken får man leken tåla. Jag tycker bara att Lantmännen får hela tiden skit från alla förståsigpåare . Alla skäller på Lantmännen Jämt är det Lantmännens fel. Fel på priser alltid fel. Jag vill att anställda på Lantmännen ska veta att någon tycker att personalen som arbetar hos Lantmännen gör ett bra arbete. Särskilt försäljare och silopersonal. Jag själv ringer till Gunilla på Lantmännen och beställer och alltid har jag fått varorna i god tid. På hösten levererar jag spannmål till Kumla. Pengarna kommer punkligt så jag har ingenting att klaga på. Att priserna varierar kan bero på många orsaker. år 2007 fick jag de bästa priserna på spannmål som jag aldrig varit med om någonsin och det var Lantmännen som skickade pengarna till mig. Idag får man läsa i Land om DLA som säljer gödsel i Sverige. Omsätter 25 milijarder kronor De säljer utan att klaga på marknadsledaren. Så nog finns det konkurrenter till Lantmännen om man bryr sig att kolla. Mycket bra Slå in orden fertilizer company npk på Google så finns det mängder med företag som säljer gödsel . Så varför envisas BM Agri med att kräva att få sälja Lantmännens märke Yara. Sälj ett eget märke och gnäll inte på Lantmännen


Bengt Jonsson skrev 2010-02-19 09:26:29:

Varför envisas BM Agri att vilja sälja gödsel samma fabrikat som Lantmännen säljer. Kan han inte söka sig till någon annan leverantör och få ensamrätt på. Det finns andra gödselfabriker var så säker. Men Yara som Lantmännen har arbetat upp passar sig bättre för det är väl etablerat på marknaden bra kvallité. Varflr rida på andras marknadsföring. Fegt. Bygg upp ett annat gödselmärke att sälja inte det som Lantmännen arbetat fram i många år.


Bengt Jonsson skrev 2010-02-18 19:18:21:

BM Agris affärsidé lever på missnöjda bönder. Tur att sådana finns annars skulle hans omsättning sjunka. Ju sämre Lantmännen sköter sig ju mer jublar Mats. Vi får hoppas att det i fortsättningen räcker till med antalet missnöjda bönder för att försörja gnäll Mats . Konstigt att så många missnöjda bönder vill att Lantmännen ska sälja billigare gödsel och köpa högre spannmålspriser av bönderna vad har då BM Agri att tillföra. För hans vägnar hoppas jag att inte Lantmännen följer de råd som kommer från Spannmålsodlarföreningen och Lantbrukets Affärer. Det vore förödande för BM Agri för då blir han arbetslös. Logiskt sett. Tur att inte Mats är traktorhandlare då vill han väl sälja CLAAS traktorer. Varför vägrar tyska Clas att inte leverera Claas traktorer till BM Agri Kanske vill han sälja John Deere traktorer med de verkar ju ochså bra att sälja de är ,ofta marknadsledande i vissa länder. Marknadsledande företag ser Mats rött. Det är olagligt kanske Eu kan hjälpa Mats


Lantbruksmästaren skrev 2010-02-18 15:10:57:

Skrämmande att Lanmännen bedriver utpressning mot mindre gödseltillverkare i östländerna


Bengt Jonsson skrev 2010-02-18 14:53:22:

Att inte försäljare kan sälja sina produkter utan att nämna konkurrenterna vid namn. En bra säljare gör affärer inte pratar illa om sina konkurrenter, Det är en heder som alla försäljare borde hålla sig vid även jag.. Återfärsäljare gör ett arbete med informationskvällar och marknadsföring tar hand om reklamationer säljstöd kundskap . Därför är det bra med starka återförsäljare. Väderstad har återdörsäljare på sina marknader. Hur skulle det se ut om alla till och med 2 mans företag med telefonsvarare liten försäljning skulle kunna sälja Väderstads harvar för samma rabatter som företag som visat att de kan sälja ett stort antal harvar med många kunder. Som försäljare är det bara hårt arbete i många år som ränas för att kunna bli återförsäljar till populära produkter. Att småskuttar ska inte rida på andras marknadsföring är fegt.

Senaste

Kommunikation - viktigt för fungerande företag

Svenska lantbruk går kontinuerligt över till att bestå av färre, men större företag. I samma takt blir kommunikation och ledarskap allt viktigare aspekter för att lyckas. Åsa-Lina Olsson, som är företagsutvecklare på Växa Sverige, ger här sin bild av kommunikationens betydelse för företagets resultat, och vad man kan göra för att förbättra kommunikationen. För en sak är säker; alla kan bli bättre! 

Kommentera