Artikeln publicerades måndag den 06 februari 2012

Skapa en företagssida på Facebook

IT-KRÖNIKA. Från att ha varit en tjänst för studenter i USA när den startades 2004, har Facebook utvecklats till en av de mest besökta webbplatserna på Internet. Facebook har idag över 800 miljoner registrerade användare. I Sverige har ungefär fyra miljoner personer skapat en egen profil på webbplatsen.

Du vet väl om att du kan följa Jordbruks­aktuellt på Facebook? Då får du våra senaste nyheter och kan kommentera dem. Vi vill gärna att du kontaktar oss om du har artikelförslag eller har synpunkter på tidningen. Gå till www.facebook.com/jordbruksaktuellt och klicka på ”Gilla”! Våra andra tidningar/webbplatser finns också på Facebook: www.facebook.com/skogsaktuellt www.facebook.com/entreprenadaktuellt www.facebook.com/maskinmarknaden

Varje användare på Facebook har en egen sida där alla inlägg, kommentarer, bilder, videoklipp samlas. Ett företag eller organisation kan också ha en egen sida på Facebook. Varför ska man då skapa en företagssida på Facebook? Helt enkelt därför att det är där en stor del av aktiviteten på nätet äger rum, precis som på ett torg där många människor är i rörelse. Användare på Facebook kan följa ditt företags sida genom att klicka på den välkända ”Gilla”-knappen. Varje gång ditt företag lägger ut en statusuppdatering om exempelvis ett erbjudande eller en ny produkt visas detta hos alla användare som ”gillar” din företagssida på Facebook. Sedan sprids nyheten vidare som ringar på vattnet. Rätt använd är en företagssida ett utmärkt marknadsföringsverktyg och ett bra sätt att få bättre kontakt med sina kunder.



Så här skapar du en egen företagssida

Gå till http://www.facebook.com/pages/create.php
Välj ”Företag, organisation eller institution”. Välj en kategori och skriv in företagsnamnet. Godkänn villkoren och klicka sedan på Börja här. Du loggar in med ditt personliga Facebook-konto som sedan blir länkat till företagssidan. Har du inget Facebook-konto behöver du skapa ett sådant först.

Steg 1: välj en profilbild. Ditt företags logotype eller en bild som symboliserar verksamheten är förmodligen det bästa. En kvadratisk profilbild fungerar bäst.

Steg 2: skaffa fans – vänta med det! Du är inte klar med företagssidan än, så tala inte om att sidan finns än. Klicka bort ”Dela den här sidan i min logg” och ”Gilla den här sidan”. Bjud heller inte in vänner eller importera kontakter ännu.

Steg 3: allmän info. Skriv in din hemsideadress och beskriv företagets verksamhet kort.

Nu är sidan skapad! Klicka på ”Redigera sidan” längst uppe till höger. Ägna en stund åt att gå igenom de olika inställningarna och skriv in mer information. Ju mer du berättar om verksamheten, desto lättare är det för Facebook-användare att hitta sidan. För att gå till din företagssida finns det en snabblänk i vänstermenyn på din personliga sida, under rubriken ”Sidor”.


Några fler saker att göra:
  • Skaffa en bra Facebook-adress, exempelvis www.facebook.com/foretagetsnamn. Gå till ”Redigera sidan” / ”Allmän information” / ”Användarnamn – vill du skapa ett bra användarnamn för den här sidan?”.

  • En bra grundregel är att försöka skriva en statusuppdatering en gång i veckan.

  • Använd mobilen. Det finns appar för både iPhone och Android.

  • Ge fler på ditt företag möjlighet att administrera sidan, så är ni fler som kan bidra. För att någon ska kunna bli administratör måste den personen gilla sidan.

  • När du känner dig nöjd med innehållet på företagssidan är det dags att få andra Facebook-användare att följa den.

  • Lägg en ”Gilla”-knapp eller Facebook-ruta på er vanliga hemsida. För dig som är tekniskt lagd, här finns all information: http://developers.facebook.com/docs/plugins/ Kontakta annars din webbyrå eller ditt webbhotell.

  • Lägg in er Facebook-adress som vi skapade ovan i alla trycksaker och i era e-postsignaturer. ”Följ oss på facebook.com/fortetagetsnamn !”

  • Skicka en inbjudan till alla dina kontakter på Facebook och be dina kollegor att göra samma sak. Använd knappen ”Bjud in vänner” på sidan.

  • Skapa ett erbjudande som kräver att man följer er företagssida.

  • Sist men inte minst – skriv intressanta inlägg och lägg ut bilder/videoklipp som engagerar kunderna så att de kommenterar och diskuterar!


Arvid Pålsson
Agriprim
Tel: 0510 - 78 77 01
E-post: arvid (snabel-a) ja (punkt) se

Relaterat

Senaste

KRÖNIKA - Elpriset och räntan bör väcka samma tankar

Sommaren lär i stora delar av landet inte gå till historien för de soliga och varma dagarna. De faktorer som påverkar elpriset positivt för oss konsumenter tog överhanden. Mycket regn har fyllt på vattenmagasinen och den kalla nordliga vinden har friskat i. Bilutflykterna för att hälsa på släkten blev billigare när priset på olja sjönk. Medelspotpriset på den nordiska elbörsen har, beroende på elområde, legat mellan sju och tio öre per kilowattimme under början av augusti och ännu lägre noteringar noterades under sommaren tack vare väder och omvärld.

Kommentera