”Håll koll på alla körningar”

För att sänka kostnaderna har sju gårdar utanför Staffanstorp gått samman och delar på samtliga maskiner. Noggrann journalföring och ett mer medvetet tänk gör att bränsle­kostnaderna har minskat.

Henrik Jönsson sköter administrationen för samarbetet där man fokuserar på logistiken. Allt skrivs noggrannt upp i listor och mallar. Att räkna in alla körningar man kör, inte bara på fälten, är ett tips han kan ge. Att samsas om maskinerna är också en bra idé. – Från början hade alla sin traktor och körde mellan gårdarna för att hämta redskap till sin brukningsenhet. Nu står ekipaget färdigkopplat, vilket både sparar tid och pengar, berättar Henrik. Foto: Pia Gyllin

Maskinsamarbetet började redan 1990, men var då inte lika omfattande som det är i dag.  För två år sedan beslutade sju gårdar att man skulle sälja samtliga maskiner till ett gemensamt bolag. Sagt och gjort, Torreberga maskin­station startades. Gårdarna är sedan delägare i maskinstationen.

– Vi vill få bättre koll på maskinerna och vad de kostar. En annan positiv grej att man kan ha en bättre maskinpark också, säger Henrik Jönsson, administrativ samordnare för maskinstationen och samarbetet.

– Alla sålde sina maskiner till maskinstationen, så man kan säga att alla gårdar blev av med sina maskiner.

Inte fram och tillbaka

Henrik ser till att logistiken mellan gårdarna fungerar så smidigt som möjligt.

– På hösten bestämmer jag vad som ska köras. Om en av delägarna ringer och känner sig redo att skörda en viss dag kan jag ge besked om hur schemat ser ut och planera in det så allt fungerar på bästa möjliga vis.

Man försöker planera så att man inte behöver åka fram och tillbaka mellan olika gårdar, utan tar de gårdar som ligger nära varandra samtidigt så långt det går. Arronderingen är ganska tät och alla gårdar utom två gränsar till varandra. Det är fyra mil mellan de gårdar som är längst ifrån varandra, så där gäller det att tänka till en extra gång.

– Flyttar man maskinerna dit kör man allt man kan köra på en gång för att hålla nere transporterna. Alla transporter mellan drar ju också diesel, och glömmer man det blir brukningen dyr, säger Henrik.

– Många lantbrukare räknar ekonomin per fält, men glömmer alla mellan­transporter. Vi räknar med allt. Flyttar vi maskinerna tar vi med de timmarna i beräkningen. Det finns säkert de som tycker att vi är för noggranna, men det är det enda sättet att få en klar bild av ekonomin – och slippa on­ödiga kostnader.

På fälten kör man med gps för att undvika att dubbelköra. Men hur mycket man än planerar finns det saker man inte råder över. Vädret är en sådan sak.

– Logistikdelen blir svår när vädret slår om. Kommer det en skur kanske man inte kan åka dit man tänkte. Olika år har ju olika förutsättningar, så man kan inte försutse och styra allt.

Fyller i allt

För att hålla koll på kostnaderna förs anteckningar av alla som är delaktiga i sam­arbetet.

– Vi antecknar väldigt noga: vem som kör, hur länge, skifte, areal, bränsleförbrukning. Sedan gör jag en samanställning. På sått sätt blir siffrorna rätt, så man vet vem som ska faktureras för vad.

Det tog Henrik flera dagar att få till en bra schablon, men nu när den är färdig är det bara att fylla i. Han har haft hjälp av en av de andra delägarna som är utsedd till ekonomiansvarig. Det var lite svårmanövrerat till en början, men nu har alla deltägare kommit in i tänket. Och man ser redan de positiva effekterna:

– Tidigare hade vi inte lika stor koll på vart bränslet tagit vägen. Det görs inte så mycket inom lantbruk i dag som inom andra branscher där man räknar exakt på vad en vara kostar. Inom lant­bruket är inte det så vanligt, men det behövs. Jag har fått en helt annan syn på det hela nu när jag suttit med siffrorna på det här sättet, vad det egentligen kostar.

Henrik menar att sammanställningarna har gjort att alla gårdar kör mer rationellt och medvetet. Han kan definitivt rekommendera det system de använder även till andra:

– Det blir väldigt tydligt ekonomiskt när man arbetar så här, säger han och tipsar:

– Kolla hur många timmar man bara kör runt i traktorn egentligen. Det är alltid bra att ha koll. Inom entreprenad måste man kunna fakturera varje timme, så det är inte fel att ha koll på vad det blir med alla körningar.

Delar grannar emellan

Även smidighet för varje gård är inräknad i planeringen.

– I säsongen ska man inte behöva tömma gödselspridaren bara för att fylla den hos nästa. Vi delar och när året sedan är slut räknar man ut vem som är skyldig vem 700 kilo gödning. Så gör man upp det ekonomiska då, säger Henrik som även berättar att man inte har ett gemensamt lager.

Istället har varje gård sitt eget lager för att man lättare ska komma åt utsädet. Tar det slut hos en finns ett system för det också så att man bara skriver upp hur mycket grannen lånade. Sedan gör man upp det ekonomiska i slutet av säsongen.

För att det inte ska bli så många byten av sorter planerar man gemensamt i förväg.

– Innan vårsådden pratar vi en del om vad de andra ska ha för sorter. Om alla ska ha sju olika sorter blir det väldigt jobbigt att tömma. Alla får givetvis besluta som de vill på gårdarna, men vi försöker underlätta för att det ska gå så smidigt som möjligt.


Pia Gyllin
Pia Gyllin
Tel: 019-16 64 68
E-post: pia@ja.se

Artikeln publicerades måndag den 01 april 2013

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste