Nestlé bojkottar burägg

Ett av världens största livsmedelsföretag, Nestlé, kommer inom fem år att helt sluta använda burägg. I första hand handlar det om USA, men även ett globalt stopp finns med i planen.

Ett av världens största livsmedelsföretag, Nestlé, ska inom fem år fasa ut sitt användande av burägg. Foto: Thinkstock

Tio miljoner kilo ägg används i produktionen av allt från glass till pasta under Nestlés varumärken i USA. Men nu är planen att sluta med burägg för att möta konsumenternas önskemål om att djuren ska ha det bättre, skriver Reuters.

Beslutet grundar sig i de allt hårdare krav som djurrättsaktivister och konsumentgrupper ställer på produkter, när det kommer till djurvälfärd.

Det är flera aktörer i USA som tagit ställning för hönornas djurvälfärd den senaste tiden. Både Kellog Co och General Mills har sagt att de endast ska ha ägg från frigående höns till 2025. Även McDonalds har gått ut med att de ska fasa ut burägg det kommande decenniet, liksom Taco Bell, Starbucks och Burger King som också ska skippa buräggen.

Att flera stora aktörer slutar köpa burägg väntas påverkar branschen mycket och man tror att allt fler äggbönder i USA kommer att ställa om produktionen efter den nya efterfrågan. I dagsläget kommer majoriteten av USA:s ägg från burhöns.

Nestlé ska börja utfasningen av ägg från burhöns i USA men sedan är tanken att det även ska bli buräggfritt globalt sett.

Utöver steget mot frigående höns har Nestlé även tagit ställning mot fläsk från grisar som är svankuperade eller fixerade. Man vill inte heller ta emot mjölk eller kött från kor som blivit svanskuperade. (Svanskupering av kor är inte lagligt i Sverige men sker fortfarande i USA, även om det minskar, reds.anm).

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 05 januari 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste