Hög effekt i kompakta dimensioner

Nya New Holland T7 HD-serien är en stark och kompakt traktor, som rymmer nya detaljer och full effekt vid alla arbetsuppgifter. I denna utgåva av PowerGear ger danskarna oss en första titt på T7-seriens nya toppmodeller.

Med en hjulbas som är 10 centimeter längre än T7-serien och 40 centimeter kortare än T8-serien, går T7 HD in som en stor mellanklasstraktor. Foto: PowerGear
Strax efter att den officiella presentationen av New Hollands nya T7 HD-serie gått av stapeln på Agritechnica, hade den första traktorn hittat sin väg till Danmark. I och med det kan de danska testförarna nu ge oss en första titt på New Hollands nya traktorserie, som effektmässigt placerar sig mitt emellan T7- och T8-serien.

Serien sträcker sig över två modeller, som levererar 270 respektive 300 nominella hästkrafter. När motorn pressas ner i varvtal, stiger effekten till 313 hästkrafter på den större av de två.

Hytten och det högra armstödet känns igen från de mindre T6- och T7-serierna.
Med motorstorlekar runt 300 hästkrafter, en hjulbas på 2,9 meter och en vikt från 10,5 ton gör att nya New Holland T7 HD-traktorerna bör passa bra in på den nordiska marknaden. Danskarna spekulerar bland annat i att traktorn bör fungera fint framför en sex-skärig vändplog, en storbalspress eller till och med framför en 25-tons gödselspridare.

Förstärkt traktor

Beteckningen HD står för Heavy Duty, vilket innebär att traktorerna är en förstärkt version av den ordinarie T7-serien. Därmed har hjulbasen utökats med tio centimeter, samtidigt som bland annat topplocket, vevstakarna och lagren har förstärkts i motorerna. Resultatet av detta är att den välkända 6,7 liters motorn från Fiat Power Train, som även finns i ordinarie T7-serien, når en högre effekt. Det finns ingen boost-funktion på traktorn, vilket innebär att den maximala effekten finns tillgänglig hela tiden.

Via en extra pedal till vänster om kopplingen kan traktorn bromsas med motorbroms i tre olika nivåer.
Vridmomentet på den större modellen, vilken är den som danskarna ser närmare på, når 1 282 newtonmeter. Ser man till framaxeln är denna densamma som den som sitter på T8-serien, dock med två stora cylindrar som sköter fjädringen. Varje kolv kan ge med sig 100 millimeter, vilket betyder att fabriken garanterar att man kan montera dubbelhjul på framaxeln utan att man behöver bekymra sig för hjullagrens tillstånd.

Större däck

Bakvagnen är även den förstärkt så att traktorn klarar av att lyfta upp till 11 ton baktill och 5,8 ton fram. Hydraulikkapaciteten är 165 liter i minuten som standard, men kan även utökas till 220 liter i minuten om man väljer till en större pump. Den förstärkta bakvagnen betyder även att däck i dimensionen 900/60R42 kan monteras. Dessa mäter 2,1 meter i diameter.

Framaxeln är hämtad från den större T8-serien, vilket även betyder att man nu kan montera dubbelhjul utan att behöva oroa sig för hjullagren.

Ren SCR-teknik

På grund av den så kallade Hi-eSCR-tekniken lever motorn upp till miljökrav steg 4. Denna beteckning, som i sig låter avancerad, innebär faktiskt enbart att föraren behöver tänka på att fylla AdBlue i traktorn, samtidigt som all rening av bland annat NOx- och PM-partiklar sker efter att avgaserna har lämnat motorrummet. Det betyder även minskat underhåll av dieselpartikelfilter samt att det inte finns EGR-teknik i motorrummet. EGR-tekniken betyder annars att avgaserna recirkuleras i motorns förbränning. Med New Hollands Hi-eSCR-teknik passerar avgaserna istället igenom en DOC-katalysator, där den blir syresatt för att på så sätt lättare reagera med AdBlue-vätskan som sprutas in omedelbart därefter. Härnäst reagerar AdBlue och avgaspartiklarna i SCR-katalysatorn. För att leva upp till de senaste miljö­kraven tillsätts mer AdBlue i steg 4-motorerna, vilket i sig skapar en större förekomst av ammoniak. För att råda bukt på detta finns en så kallad CUC-katalysator efter SCR-katalysatorn. Samtliga katalysatorer är underhållsfria.

Den nya T7 DH-serien levereras i de två modellerna T7.290 och T7.315.

Välkänd hytt

Hytten på T7 HD känns igen från både T7- och T6-serien. Precis som för övriga New Holland-traktorer innebär detta att samtliga funktioner är samlade till det högra armstödet. Framför det högra armstödet finns terminalen IntelliView, vilken rymmer traktorns alla inställningar.

Teknisk specifikation

Motor: Fiat Power Train, FPT

Slagvolym: 6,7 liter

Nominell effekt: 300 hästkrafter

Maximal effekt: 313 hästkrafter

Vridmoment: 1 282 newtonmeter

Den 6,7 liter stora motorn från FPT, uppfyller de senaste miljökraven med hjälp av ren SCR-teknik.
Transmission: Steglös

Bränsletank: 630 liter

AdBlue-tank: 96 liter

Hydraulisk kapacitet: 220 liter per minut

Maximal lyftkapacitet bak: 11 000 kilo

Maximal lyftkapacitet fram: 5 821 kilo

Egenvikt: 10 500 kilo

Längd: 5,7 meter

Hjulbas: 2,9 Meter

Morten Damsgaard
PowerGear

Översättning:
Vilhelm Ektander

Artikeln publicerades tisdag den 19 januari 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste