Projekt för svensk sallad och örter

Fyra ledande odlare av sallad och örter i Sverige har starta ett projekt med syftet att sprida information och inspiration om svensk sallad och örter odlade kruka.

Sveriges ört- och salladsodlare har statat ett gemensamt projekt för att öka kunskapen om svenskodlad sallad och örter. Foto: Sveriges ört- och sallatsodlar

– Vi är fyra svenska företag som länge har arbetat sida vid sida med liknande frågor. Att få den svenska konsumenten att förstå fördelarna med lokalt, krukodlade örter och sallater. I den allt mer hårda konkurrensen från importerade, färdigskurna produkter i påse, gör vi nu gemensam sak, säger Per-Ove Kårfors, styrelseordförande i Sveriges ört- och sallatsodlare, i ett pressmeddelande.

Projektet drivs av Hallnäs, Orto, Novo, Svegro samt Spisa och visionen är att fler ska upptäcka fördelarna med svenskodlat.

– De värnar alla om miljöfrågorna och gör vad de kan för att minska sin påverkan på miljön. Hittills har det skett på varsitt håll men genom det här projektet kan vi ta tag i de stora frågorna tillsammans, säger Elin Windfäll, på LRF Trädgård.

Per-Ove menar att det finns många missuppfattningar gällande krukodlade örter och sallater och det vill nu branschen ta död på.

– De flesta växter blir ”bortklemade” av vistelsen i växthus. Men vi ”driver” dem inte, vi försöker snarare hålla dem tillbaka för att de ska få så mycket smak som möjligt, säger han

Utöver det jobbar man mycket med energifrågan och vill lyfta fram hållbarhetsperspektivet till konsumenterna.

– Vi arbetar konstant med energifrågan. Visst förbrukas energi i form av ljus och värme i växthusen under vinterhalvåret. Men det kompenseras bland annat av våra korta transporter samt att vi använder biologiskt växtskydd i stället för pesticider, säger Per-Ove.  

På den nya hemsidan Örter och sallat, som lanseras i samband med projektet kan man läsa mer.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 20 januari 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Kommunikation - viktigt för fungerande företag

Svenska lantbruk går kontinuerligt över till att bestå av färre, men större företag. I samma takt blir kommunikation och ledarskap allt viktigare aspekter för att lyckas. Åsa-Lina Olsson, som är företagsutvecklare på Växa Sverige, ger här sin bild av kommunikationens betydelse för företagets resultat, och vad man kan göra för att förbättra kommunikationen. För en sak är säker; alla kan bli bättre! 

Kommentera