Nu kommer märket ”Från Sverige”

Sveriges nya frivilliga ursprungsmärkning, ”Från Sverige”har presenterats. Planen är att de första märkta produkterna ska finnas i butik i mitten av april. Först ut är mjölkpaketen. Dessutom kommer Svenskt kött-märket över tid att ersättas med märket "Kött från Sverige"

Såhär ser den nya frivilliga ursprungsmärkningen "Från Sverige" ut. Foto: Svenskmärknig AB.

Just nu arbetas det för fullt med att få klart rutiner kring grundreglerna och kriterierna samt den hemsida, från vilket märket ska marknadsföras och där företag som vill märka sina produkter kan ansöka. Detta beräknas vara klart någon gång i mitten av februari.

I mitten av april hoppas Maria Forshuvud, som är vd för Svenskmärkningen AB, att det ska finnas varor i butiker märkta med den nya ursprungsmärkningen. Maria, som tidigare varit vd för Svenskt Kött, berättar att först ut är mjölken.

– Vi börjar med att erbjuda mjölkföretagen, så att vi genom en bra vardagsprodukt får en bra exponering och bärare av märket. Det är också ett sätt för oss att prova våra rutiner.

Tanken är sedan att andra produkter undan för undan ska få den nya märkningen.

– Ambitionen är att det ska vara ett trovärdigt och ett transparent system ur konsumentperspektiv. Det ska också vara enkelt för företagen att ansöka om märket, säger Maria.

Ersätter märket Svenskt kött

Bakom märket ”Från Sverige” står bolaget ”Svenskmärkning AB”, vars ägare är Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF. Märket Svenskt kött har slagit ordentligt. Nu kommer den nya märkningen ”Från Sverige” som är bredare och täcker alla livsmedel. I samband med detta fasas det specifika märket ”Kött från Sverige” in och ersätter märket Svenskt kött.

– Det kommer att vara en övergångsperiod under 2016. Märkena är nära varandra och signalerar båda med blått och gult. Vi har en nära dialog så det kommer att ske genom en klok ut- och infasning, säger Maria.

Det är personal inom bolaget ”Svenskmärkning AB” som ska behandla ansökningarna och se till att företagen som ansöker kan bevisa varifrån deras råvaror kommer.

– Vi jobbar för att sätta upp robusta system för att ha kontroll och kunskap om råvarornas ursprung. En viktig del är att företagen har en livsmedelscertifiering i botten och har rutiner på att kunna särhålla sina råvaror, om man jobbar med både svenskt och importerar, för att kunna verifiera varifrån de kommer, säger Maria.

Maria Forshufvud är vd för Svenskmärkning AB som ligger bakom det nya märket. Foto: Svenskt Kött

Enormt intresse

Märkningen ska vara trovärdig men samtidigt smidig för företagen. Ursprungsmärkningen är frivillig och att gå med kommer först att kosta en grundavgift, följt av en licensavgift.

Enligt Maria finns det inga tvivel på att detta kommer att uppskattas i butikerna.  

– Det finns ett väldigt stort intresse för detta. Företag och handeln vill väldigt gärna enkelt och tydligt visa sina kunder varifrån råvarorna kommer. Ett starkt skäl till detta är för att det är efterfrågat av konsumenterna, säger Maria.

– När alla regler och rutiner är helt satta, kommer vi lägga att kraft vid att lyfta fram värden och kommunicera ut de argument som finns för de svenska produkterna. Jag känner ett stort förtroende att få arbeta med de här frågorna. Och det känns viktig för våra svenska odlare, uppfödare och för livsmedelsindustrin, säger Maria.

 

Kriterierna för svenskmärkningen är:

  • Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
  • Odling ska ha skett i Sverige.
  • All förädling och packning ska ske i Sverige.
  • I sammansatta produkter, det vill säga en produkt med minst en tillsatt ingrediens,
  • ska minst 75 % av färdigvaran vara svenskt (vatten räknas inte).
  • Bröd, ost och fruktyoghurt är exempel på sammansatta produkter.
  • Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även som ingrediens i en produkt.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 20 januari 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

BORGEBY16 – Panelsamtal med tema stöld

Idag, onsdag, hölls ett panelsamtal på Borgeby Fältdagar angående internationella ligor och traktorstölder. Fenomenet är ett växande problem och i fjol stals 164 traktorer i Sverige. Ofta handlar det om välorganiserade ligor och polisen har inte alltid resurser för att prioritera detta område. Stölder av maskiner innebär kostnader till mångmiljonbelopp. Detta leder till kostnader för försäkringsbolagen, men också för lantbrukarna då försäkringspremierna växer för varje år.

Kommentera