Jordbruksverkets uppdrag att öka transparens

Med hjälp av digitala verktyg ska svenska livsmedel bli mer transparenta. Regeringen har gett Jordbruksverket uppdraget ”Digitalt först” med målet att det ska bli enklare, öppnare och effektivare för medborgare och myndigheter att ta del av information om livsmedel.

Bostads-, stadsutvecklings- och it-minister Mehmet Kaplan. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

– Att tänka digitalt först innebär ett perspektivskifte där vi utnyttjar digitaliseringens möjligheter för att öka samhällsnyttan. Vi vill med uppdraget främja en digital förnyelse så att konsumenter till exempel kan göra medvetna val och på ett enklare sätt få information om vad deras mat innehåller, säger it-minister Mehmet Kaplan, i ett pressmeddelande

Gör det enklare

Jordbruksverket ser fram emot uppdraget och att tydliggöra matens ursprung.

– Genom att göra information från hela livsmedelskedjan mer tillgänglig vill vi göra det enklare för företagen att utvecklas och för konsumenterna att göra medvetna val kring vad vi äter, säger Leif Denneberg.

I uppdraget ska nya innovativa metoder för att öka transparensen främjas.

Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister. Foto: Regeringen

– Kopplingen mellan Digitalt först och den kommande livsmedelsstrategin är tydlig. Digitaliseringen är en effektiviseringsmöjlighet, och i många fall en nödvändighet för fortsatt konkurrenskraft i livsmedelskedjan. För att det ska ske behöver vi innovativa företag i livsmedelskedjan som tar tillvara digitaliseringens möjligheter, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Ambitionen är att svenska konsumenter och myndigheter ska bli bäst på att använda digitala möjligheter för att skapa en enklare vardag. Uppdraget gäller åren 2016 – 2018.

Läs av QR-kod

Redan i dag kan den intresserade konsumenten digitalt få reda på mer om det kött som säljs av Hälsingestintan.

Genom att fota QR-koden på köttförpackningen kan konsumenten få följande information direkt ur Jordbruksverkets centrala databas (CDB). Därmed kan inte informationen maniupuleras.  Data som hämtas direkt till etikett är:

  • Uppfödare (ex: Bröderna Bo och Lars Göran Nilsson )
  • Gård + ort (ex: Nygård Kågeröd)
  • Ras (ex: Köttraskorsning)
  • Djur (ex: Ungtjur)
  • Ålder (ex; 30 mån.)
  • Djurets Unika ID-nummer: (ex: SE0292132833)

Såhär kan det se ut om konsumenten läser av en QR-kod.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 01 mars 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste