Gefleortens kan bli en del av Arla

UPPDATERAD. Mejeriet har sökt efter en extern partner sedan början av året och under gårdagens stämma på Gefleortens mejeri beslutade medlemmarna enhälligt att inleda förhandlingar om att gå ihop med Arla. 

Thomas Lundgren, Gefleortens styrelseordförande. Foto: Gefleortens mejeri

– Valet för ett framtida samgående föll på Arla Foods. För oss har det varit viktigt att den
tänkta affärspartnern vill fortsätta utveckla såväl varumärket som mejeriet. Som en mindre
regional mejeriaktör får vi det allt svårare att klara oss själva i den hårdnande internationella
konkurrensen, säger Thomas Lundgren, ordförande för Gefleortens Mejeriförening, i ett pressmeddelande.

Vad betyder det för era bönder?

– Det betyder att vi har säkrat framtiden för Gefleortens. Vi satte upp tre mål i våras om att vi ska jobba för att säkra ett bra avräkningspris, stärka varumärket samt mejeriet. Dessa tre mål har vi haft genom hela processen och att välja att gå vidare och förhandla med Arla var ett enhälligt beslut under stämman i går, säger Thomas till Jordbruksaktuellt.

Mer lokalt

Enligt Thomas tycker Arla att de mål som Gefleortens har satt upp är bra. Erik Bratthall, presschef på Arla kan konfirmera att en del av Arlas strategi 2020 är att satsa mer på lokala varumärken och Gefleortens är ett starkt sådant.

– De mål som vi satt upp är Arla väl medvetna om och tycker är bra. Det ligger i deras strategi att satsa mer lokalt, därför känner vi att det är så positivt och har beslutat att vi vill förhandla med just Arla, säger Thomas. 

Han kan även bekräfta att det varit fler intressenter inblandade i diskussionen men att valet föll på Arla då de passar Gefleortens långsiktiga mål bäst.

– Vi är jättestolta och jätteglada för att de tagit detta beslutet, det vi gör nu är att dra igång vårt maskineri och vår interna process, Gefleorten ligger ett steg före oss när de nu har tagit sitt beslut, säger Erik Bratthall.

Oklar tidsplan

Hur förhandlingarna inom Arla kommer att se ut kan inte Erik svara på i dagsläget. Beroende på hur arbetet går kan det gå både snabbt och ta längre tid. Att sätta något slutdatum för en överenskommelse går således inte att göra i dag.

– Det Arla har sagt och har som strategi är att växa med lokala varumärken. Vi har både gotlandsmjölk och jämtlandsmjölk och Gefleortens har varit otroligt tydliga med att de vill bevara varumärket, säger Erik och förtydligar:

– Mejeriet och varumärket ska vara kvar, det är det vi vet när vi börjar förhandlingarna.

68 bönder

Svenska konsumenter är just nu väldigt intresserade av att köpa närproducerade varor. Tittar man på exempelvis den tyska marknaden så ser den helt annorlunda ut och EMV produkter dominerar.

Gefleortens invägning uppgår till runt 1,6 procent av den totala invägningen i Sverige och föreningen ägs av 68 mjölkbönder i Gästrikland, norra Uppland, och Dalarna.

Arlas styrelseordförande Åke Hantoft kommenterar det faktum att Arla kan komma att få 68 nya medlemmar inom en snar framtid. 

– Som företrädare för ett bondeägt mejeriföretag är jag naturligtvis både glad och ödmjuk
inför att Gefleortens väljer att fördjupa förhandlingarna med oss. Nu väntar en intern
process inom Arla för att gå vidare i förhandlingarna. 

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 18 maj 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste