Artikeln publicerades måndag den 05 mars 2012

Var är Matlandet Sverige?

Det svenska deltagandet på BioFach var i år historiskt lågt. Exportrådets svenska samlingsmonter gav inte företagen tillräckliga förutsättningar vilket ledde till att flera svenska företag istället letade sig till den danska montern. Och från grannlandet Danmark dömer man ut den svenska satsningen fullständigt:
– Det är hopplöst med Sverige och BioFach. Ni tar inte tillvara på affären,­ säger Klaus Bentzen, Organic Denmark.

Wiveca Almgren från Magnhill gör affärer på BioFach. – Det är oerhört viktigt att vara med här och visa upp sig.             Foto: Cecilia Ryegård

Den 15-18 februari var det så återigen dags för BioFach i Nürnberg, den årliga fackmässan för den ekologiska branschen. Mässan lockar 2 500 utställare och 45 000 besökare från världens alla hörn. Här kan man trendspana, träffa affärspartners, möta nya kunder och kontakter. Men av satsningen på Matlandet Sverige syns inte mycket. I år var det svenska deltagandet historiskt lågt i samlingsmontern där svenska företag skulle kunna visa upp sina produkter under Exportrådets vingar.

– Företagen kommer inte eftersom de förutsättningar som erbjuds är för dåliga, trots att det är en marknad med jättepotential, säger Bertil Quist, BioFach-veteran från Olle Svensson AB/Finnerödja.

Fyra företag
Endast fyra svenska företag ville i år visa upp sig inför världspubliken på BioFach.
– Men positivt är att det är företag som har alla möjligheter att verkligen slå igenom på exportmarknaden, säger Mona Hedenskog som fått uppdraget att göra bästa möjliga av Exportrådets satsning på BioFach.
Det första de 45 000 besökarna på BioFach ser är den danska montern. Foto: Cecilia Ryegård

Den svenska montern för en minst sagt tynande tillvaro i skuggan av ett storsatsande Danmark, som ökade antalet­ utställande företag från 14 förra året till 25 i år. Danmark, Finland och Sverige satsade under ett par år på Nordic Organics, ett koncept för att med gemensamma krafter öka intresset för de nordiska ekoprodukterna. Av detta blev det ingenting av i år.

Fel fokus
Från danskt håll är man inte nådig när man bedömer den svenska hanteringen av BioFach.
– Det är hopplöst med Sverige och BioFach. Fokus på debatten läggs på om ekologiskt är något som ska finnas och man ska satsa på överhuvudtaget. Matlandet Sverige, var är det? Vilka konkreta satsningar görs? Här finns en marknad som skriker efter råvaror och produkter och här kan Sverige vara med och slåss om affärerna lika väl som vi danskar, säger Klaus Bentzen som är exportchef hos Organic Denmark och ansvarig för den danska satsningen på BioFach.

Dansk uppbackning
Flera företag med svenskanknytning valde att ställa ut i sina respektive affärspartners landsmontrar i stället för i den svenska montern. Till exempel Oatly, Arla Foods och Magnihill.
– Vi har ett danskt dotter­kontor och därför har vi möjligheten att få delta i den danska montern. Här är uppbackningen en helt annan och kostnaden är lägre. Organic Denmark tar också fram ett jättefint marknadsföringsmaterial åt varje företag. Min förhoppning är att man tar tag i detta från ledande håll och gör en ordentlig svensk satsning på BioFach, Det är oerhört­ viktigt att vara med här och visa upp sig säger Wiveca Almgren på Magnihill, ett svenskt grönsaksföretag med basen i Skåne.
Den danska marknadsföringen syns överallt i mässans åtta utställningshallar. Den svenska satsningen lyser blekt i jämförelse.
150 000 kronor
– I dagsläget läggs det cirka 150 000 kronor på satsningen från Exportrådet. För att kunna hänga med på danskarnas satsning behöver vi 300 000 kronor. Inga stora pengar kan tyckas. Men konkurrensen om pengarna är hård. Det ska räcka till andra mässor, Kock VM och Bocuse dÓr, säger Mona Hedenskog från Exportrådet.
– Det är kul att Sverige satsar­ på Bocus d´Or och annat. Men ärligt talat, på det säljer man inga livsmedel, det gör man däremot här, säger Bertil Quist från Olle Svensson AB/Finnerödja.

Cecilia Ryegård
Frilans

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@jordbruksaktuellt.se

Kommenterarer till artikeln

Viktoria skrev 2012-03-05 19:58:55:

I matlandet Sverige äter varg, upp, älg, rådjur och säkert snart varje renkalv. Förövrigt ser våra politiker till, att bedriva jordbruk i Sverige sakta men säkert går i graven. Matlandet Sverige, ett hån mot bönder. Här är landet som importerar all mat, det miljövänligaste i hela världen, är en mycket bättre slogan.

Senaste