▴ Annons

Nyhet från Jordbruksaktuellt 2012-03-21

Nytt varumärke ska öka lönsamheten för de lokala grisbönderna

Konsumentföreningar gör gemensam sak för att lyfta grisbönderna i Dalsland och Bohuslän, nu skapas varumärket Bodalsgris.
– Vi vill hjälpa till att värna den bohuslänska och den dalsländska grisuppfödningen, säger Jesper Gunnarsson Berg, vd i Värmlands Chark AB som är ett dotterbolag till Konsum Värmland.

Köttet som ska säljas under varumärket Bodalsgrisen kommer från grisar i Dalsland och Bohuslän.                       Foto: Lasse Forsberg
– Vi satt ihop med Värmlands­ Chark i höstas och såg på möjlig­heten att ta från gårdar­ här i Dalsland och Bohuslän. Det var så det började. Nu lanserar vi Bodalsgrisen här om ett par veckor, säger Mikael Mattsson, marknadschef, Kon­su­ment­för­eningen Bohus­län Älvsborg.
Konsumentföreningen Bo­hus­län­ Älvsborg är en egen förening inom Coop med 28 butiker. Borträknat dotter­bolaget MaxiMat omsätter föreningen cirka 1,8 miljarder kronor per år. Konsumentföreningen Bohuslän Älvsborg köper redan idag köttprodukter från Värmlands Chark.
– De styckar och packar åt oss. Och kör ner från Karlstad till vår distributionsterminal­ utanför Trollhättan, säger Mikael Mattsson.

Varför namnet Bodalsgrisen?
– Vi ville fläta in de två olika områdena vi kommer att ta grisarna från, Bohuslän och Dalsland, säger Jesper Gunnarsson Berg.
En del av landskapet i Dalsland

 

Enligt honom är Dahlbergs slakteri i ­Brålanda en speciellt viktig faktor för Bodalsgrisens framgång.
– Vi värnar inte bara om uppfödarna utan vi värnar även om slakten. Slakten sker inom Dalsland. Vi vill kunna se att det finns en lokal förankring i varje led. Grisarna är uppfödda i Bohuslän och Dalsland, och slaktas i Dalsland, säger han.
Eftersom slakteriet ligger så centralt blir transporterna av grisarna korta.
– I den här mixen av bönder och grisar som vi får in under varumärket så kommer en väldigt stor volym från Dalsland. Det vilket innebär att transporttiden för en genomsnittlig gris inom Bodalsgrisen är väldigt kort, säger Jesper Gunnarson Berg.
14 grisbönder är med från starten i Bodalsgrisen. De ska leverera cirka 200 grisar per vecka till Dahlbergs slakteri i Brålanda.
Jesper Gunnarsson Berg hoppas att ännu fler grisbönder i området nappar på att bli leverantörer till Bodalsgrisen.
– Det finns utrymme för fler leverantörer till detta. Speciellt­ sådana som vill vara med och föra varumärket framåt och är med ute i butikerna och möter kunderna.
Hur kommer produktmixen för Bodalsgrisen att se ut?
– Man ska kunna köpa en grillprodukt eller en charkprodukt under varumärket Bodalsgris, säger Jesper Gunnarsson Berg och tillägger:
– Men till en början blir det ett begränsat charksortiment. Majoriteten kommer att ligga på köttsidan.

Extra för marknadsföring
Dahlbergs slakteri, med 54 anställda och en omsättning på runt 380 miljoner kronor, slaktar i genomsnitt cirka 2 000 grisar i veckan.
– Vår uppgift är att slakta de här grisarna och se till att det inte sker en sammanblandning. Att det finns en säkerhet i konceptet, säger Peter Gullin, marknadsansvarig, Dahlberg Slakteri AB.
– Jag skulle tippa på att det blir 200-300 djur i veckan som kommer att gå åt för att förse konceptet med de varor de vill ha. Den volymen har vi redan i systemet.
Enligt Peter Gullin får de grisbönder som levererar till Bodalsgrisen en extra peng. Enligt vad Jordbruksaktuellt erfar ligger den på cirka 50 öre per kilo sålda produkter. Det kan jämföras med 75 öre per kilo för Värmlandsgrisen.
– Jag tror väl kanske inte att det finns så jätte mycket pengar i själva konceptet i uppstarten. Men det skapar en bra avsättning i närområdet som kan generera avkastning i framtiden, säger Peter Gullin.
Men det är enbart de grisbönder som är med och hjälper till med marknads­föringen som får del av pengarna.­
– Det utgår en extra betalning, en marknadsföringspeng. De som ställer upp och marknadsför kommer att­ premieras i första hand.

Öka mervärdet
Peter Gullin uppskattar konsumföreningarnas satsningar på att öka mervärdet för det lokalproducerade grisköttet.
– Den stora utmaningen­ för branschen är att kommunicera­ mervärdena. Och vi får vara lite självkritiska. Vi har inte lyckats­ riktigt­ bra med det. Till exempel djurvälfärden. Att det finns halm i boxarna, att vi inte får klippa svansarna, att vi har större utrymmen, och korta transporter och­
salmonellafrihet. Det är det vi måste sälja på, säger han och tillägger:
– Problemet i dag är att vi ser en fallande marknad. Vi ser att antalet grisar minskar hela tiden i Sverige.
Susanne Borssén och hennes man Jan på Sallebyns Gård, Brålanda, är en av de utvalda profilbönderna som ska hjälpa till att marknadsföra varumärket genom att träffa konsumenterna ute i butiken. Foto: Lasse Forsberg
En av bönderna
Susanne Borssén och hennes man Jan har fött upp smågrisar på en gård i Brålanda sedan 2007. Hon är en av de utvalda profil­bönderna som är med från början i Bodalsgrisen. För henne som för många andra grisbönder var förra året ett katastrofår. Men Susanne Borssén valde att investera sig ur krisen.
– Ja, vi har kört för fullt hela tiden för vi har ändå trott på att någon gång ska det vända. Och då ska vi vara med. Vi har hela tiden rekryterat istället­ för att dra ner på suggantalet.
Och satsningen har lönat sig. Sedan årsskiftet råder det ett skriande behov av smågrisar­ i Sverige.
– Vi föder upp cirka 4 500 smågrisar om året ungefär. Och nu hade vi gärna kunnat ha det dubbla och hade blivit av med dem i alla fall.
Susanne Borssén tycker att upplägget med Bodals­grisen, och att det blir en extra betalning till de profilbönder som är med och marknadsför varumärket, är bra.
– Det är bra att någon tar initiativ. Man hoppas bara att förpackningarna blir så att det klart och tydligt framgår att det är svenskt och att köttet kommer från Bohuslän och Dalsland.

Hur känns det att vara en av de utvalda profilbönderna?
– Det är väldigt spännande och pirrigt. Vi som brukar gå i ladugården och skrapa gödsel större delen av vår tid ska helt plötsligt ut och prata i butik. De vill att vi ska göra minst tre dagar varje år som bonde i butik.
Tror du att det här kommer att lyfta grisproduktionen i området?
– Jag hoppas det i alla fall. Vi måste ju göra någonting. Vi får ta minsta halmstrå för att verkligen få folk att köpa svenskt. Annars kommer vi att försvinna till slut, säger Susanne Borssén.
 

 








Håkan Frisell
Frilans

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@jordbruksaktuellt.se

Kommentera artikeln »

Här kan du kommentera nyheter på ja.se. Du kan berömma, utveckla eller kritisera. Allt ska dock ske sakligt och tonen ska hållas respektfull.

 

Vi förbehåller oss rätten att radera inlägg som är kränkande, rasistiska eller har sexistiskt innehåll.Vi förbehåller oss också rätten att radera inlägg som inte för debatten framåt.

Du som kommenterar garanteras anonymitet i det publicerade inlägget, men du måste uppge namn samt en korrekt e-postadress.

Utvalda kommentarer kan komma att publiceras i Jordbruksaktuellts tryckta upplaga.

Skriv JA i rutan:

Tipsa någon om denna artikel »



 

SGF vill starta omsorgsprogram Sveriges Grisföretagare (SGF) meddelar att man lämnat in ansökan till Jordbruksverket om att få starta upp ett kontrollprogram för svensk grisuppfödning. KommenteraPublicerad 2015-03-30 Yara har hittat en vd Svein Tore Holsether blir Yaras nya vd och koncernchef, han var tidigare vd på Sapa Group och efterträder Torgeir Kvidal i oktober. KommenteraPublicerad 2015-03-30 Försök med fixerade suggor godkänns I Alnarp har man fått klartecken att genomföra försök med fixerade suggor. Syftet är att se om smågrisdödligheten minskar genom att fixera suggan de första levnadsdagarna, rapporterar Ekot. KommenteraPublicerad 2015-03-30 Avslag för ansökan om dispens gällande betat utsäde SFO har ansökt om dispens för betat utsäde gällande vårraps, men fått nej från Kemikalieinspektionen. Samtidigt har dispens erhållits i både Finland och Estland. KommenteraPublicerad 2015-03-30 Siljans chark växer Nu kommer man att öka produktionen av nötkött vid anläggningen i Ickholmen då verksamheten från Bertil Erikssons slakteri överförs till Siljans. I höstas ökade produktionen av gris och nu har investeringar och nyanställningar genomförts för att klara de ökade volymerna. KommenteraPublicerad 2015-03-30 Öl ger ökad köttkvalitet De senaste tre åren har Simon Renström på Strömsholms lantbruk i Bureå testat att ge sina köttdjur öl och drank från ett lokalt bryggeri för att få till ett kvalitetskött med bra marmorering. I slutet av mars ska de första köttbitarna nå konsumenterna. KommenteraPublicerad 2015-03-30 ”Ett lyft som skapar rörelse på gården” Efter att driften av familjen Westmans lantbruk, utanför Skänninge i västra Östergötland, hade överlåtits till sönerna Henrik och Karl-Erik, kände Karl-Olof och Birgitta att de var redo att ta sig an en ny utmaning. I ett år har man nu drivit och utvecklat Gripenbergs gårdsbutik med framgång. KommenteraPublicerad 2015-03-29 Läraren som blev fårbonde Malin Lundqvist Gunnarsson jobbade tidigare som lärare men för tre år sedan la hon pekpinnen på hyllan och valde att satsa helhjärtat på lammen. Det pedagogiska tänket tar hon dock med sig i sin jordbrukaroll. KommenteraPublicerad 2015-03-28 VIDEO – När du får koväntat besök När man får oväntat besök kan man lätt bli lite ur balans. Men som reklamen säger, funkar en kaffe oftast för att rädda upp situationen. Det är dock något som denna tjej inte riktigt förstått. Trevlig helg! KommenteraPublicerad 2015-03-27 Regeringen väljer bort handelsgödselskatten I samband med de föreslagna skatterna inför 2016, berättar även landsbygdsminister Sven-Erik Bucht att regeringen nu valt bort handelsgödselskatten. Anledningen är att man ifrågasätter skattens miljöstyrande effekt. KommenteraPublicerad 2015-03-27 Skatten på diesel och bensin höjs Under fredagen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S), nya skatteförslag inför våren 2016. Den stora punkten var en ökad beskattning på drivmedel. Dock kompenseras jord- och skogsbruket. KommenteraPublicerad 2015-03-27 Seminarium om landsbygdens tillväxt För att landsbygden ska leva behövs företagare, infrastruktur och service. Hur det ser ut i dag och vilka möjligheter och utmaningar som landsbygdens står inför diskuterades på seminariet. KommenteraPublicerad 2015-03-27 Mjölkpris i fokus på kretsmöten Arla har nu avslutat årets 20 kretsmöten runt om i Sverige. Arlas strategi, råvarans ursprung och mjölkpriset har stått i centrum i diskussionerna. KommenteraPublicerad 2015-03-27 Vill se billigare och enklare utformning av biogasstöd LRF konstaterar att biogasproduktionen inom lantbruket har stor potential att utvecklas vidare. Fortfarande finns dock hinder att övervinna, inte minst gällande dyra och krångliga tillståndsprocesser. Nu sätter man press regelfattarna. KommenteraPublicerad 2015-03-27 Nästa vecka upphör mjölkkvoterna Efter att ha introducerats 1984, släpps mjölkkvoterna fria nu på onsdag, den 1 april, vilket innebär att man får producera hur mycket mjölk man vill i respektive land inom EU. KommenteraPublicerad 2015-03-27 Sökes: grisar som är bra på att smälta fibrer Traditionellt sett avlas grisar för hög köttansättning och snabb tillväxt. Fodret innehåller ofta soja men relativt lite fibrer. Men nu undersöker forskare möjligheten att avla för grisar som är bra på att smälta fibrer. KommenteraPublicerad 2015-03-27 Solceller har halverat hans elkostnader Funderar du på att investera i en solcellsanläggning? Jordbruksaktuellt har talat med några experter och besökt lantbrukaren Jörgen Johansson i Varberg, som monterat en solcellsanläggning om nära 300 kvadratmeter på taket till en ladugård. KommenteraPublicerad 2015-03-27 Solceller – byggtips och kostnader Vad är viktigt att tänka på vid installation av solenergi på lantbruk?
– Solceller i drift blir varma. En bra luftsjälvcirkulation under solcellspanelerna är viktig då verkningsgraden minskar med ökad solcellstemperatur, säger Jonas Oliv, vid Electrotec Energy i Varberg.
KommenteraPublicerad 2015-03-27
Dalsjöfors Kött investerar för att möta efterfrågan Den senaste investeringen på 22 miljoner kronor är en ny förpackningslinje för konsumentpackat kött för att möta konsumenternas efterfrågan.  KommenteraPublicerad 2015-03-26 Tecknad film för trafiksäkerhet I Danmark jobbar man med tecknad film för att öka förståelsen mellan trafikanter och lantbrukare på vägarna KommenteraPublicerad 2015-03-26 Nematodforskning i ny regi Nemetodlaboratoriet vid SLU i Alnarp har varit hotat av nedläggningen, men nu tar Hushållningssällskapet Skåne över och satsar på att utveckla verksamheten. KommenteraPublicerad 2015-03-26 Så fungerar producentföreningen På Sveriges Mjölkbönders årsmöte ställde sig branschorganisationens medlemmar positiva till fortsatt bildande av en ny producentförening. Så här fungerar konceptet. KommenteraPublicerad 2015-03-26 Kraft och Heinz går ihop De två jättarna inom livsmedel, Kraft och Heinz går samman och bildar Nordamerikas tredje största livsmedelsföretag. Tillsammans kommer man omsätta runt 28 miljarder dollar. KommenteraPublicerad 2015-03-26 Allt hetare med breda bönor Baljväxter blir ett allt vanligare inslag på konsumenternas tallrikar. I och med de nya kraven gällande förgröningsstödet ser det även ut att bli en ökad odlingsareal för olika typer av baljväxter kommande växtsäsong. KommenteraPublicerad 2015-03-26 Bondens del av eko-kakan minskar Tillväxten för försäljningen av ekologiska livsmedel har varit hög under de senaste åren. Men samtidigt som försäljningsvärdet av ekologiska produkter i butikerna har fördubblats så har merbetalningen till svenska lantbrukare stått stilla. Mervärdet för att producera ekologiska produkter har urholkats. KommenteraPublicerad 2015-03-26 Hallå där Thomas Perkiö... ...ny vd för Siljans Chark KommenteraPublicerad 2015-03-26 Nej till handelsgödselskatt i riksdagen Riksdagen röstade under dagen igenom en motion som säger nej till återinförandet av handelsgödselskatten. Bakom motionen står Centerpartiets representanter i Miljö- och Jordbruksutskottet, Kristina Yngwe, Lena Ek och Eskil Erlandsson. KommenteraPublicerad 2015-03-25 Hantoft om mjölkpris och producentförening Åke Hantoft som är styrelseordförande i Arla Foods vill inte spekulera i mjölkprisets framtida utveckling. Han kan förstå Sveriges Mjölkbönders frustration som bland annat visar sig genom dagens förslag på en producentförening, men han poängterar dock att han på lång sikt tror att Arla är böndernas bästa alternativ. KommenteraPublicerad 2015-03-25 Äntligen svarta siffror för KF KF-koncernen visar efter många års röda siffror, äntligen ett positivt resultat på 61 miljoner kronor, med en omsättning på dryga 37 miljarder. Det är en bit på vägen men fortfarande har KF en hel del att jobba på, skriver de i ett pressmeddelande. KommenteraPublicerad 2015-03-25 Mjölkpriset höjs i april Från och med april månad höjer Arla mjölkpriset med 17,3 öre, till att nu vara 281,9 öre per kilo. På grund av valutaeffekter höjs även ekotillägget från 94,1 till 95,2 öre per kilo. KommenteraPublicerad 2015-03-25 Fler nyheter i nyhetsarkviet »