▴ Annons

Nyhet från Jordbruksaktuellt 2012-03-21

Nytt varumärke ska öka lönsamheten för de lokala grisbönderna

Konsumentföreningar gör gemensam sak för att lyfta grisbönderna i Dalsland och Bohuslän, nu skapas varumärket Bodalsgris.
– Vi vill hjälpa till att värna den bohuslänska och den dalsländska grisuppfödningen, säger Jesper Gunnarsson Berg, vd i Värmlands Chark AB som är ett dotterbolag till Konsum Värmland.

Köttet som ska säljas under varumärket Bodalsgrisen kommer från grisar i Dalsland och Bohuslän.                       Foto: Lasse Forsberg
– Vi satt ihop med Värmlands­ Chark i höstas och såg på möjlig­heten att ta från gårdar­ här i Dalsland och Bohuslän. Det var så det började. Nu lanserar vi Bodalsgrisen här om ett par veckor, säger Mikael Mattsson, marknadschef, Kon­su­ment­för­eningen Bohus­län Älvsborg.
Konsumentföreningen Bo­hus­län­ Älvsborg är en egen förening inom Coop med 28 butiker. Borträknat dotter­bolaget MaxiMat omsätter föreningen cirka 1,8 miljarder kronor per år. Konsumentföreningen Bohuslän Älvsborg köper redan idag köttprodukter från Värmlands Chark.
– De styckar och packar åt oss. Och kör ner från Karlstad till vår distributionsterminal­ utanför Trollhättan, säger Mikael Mattsson.

Varför namnet Bodalsgrisen?
– Vi ville fläta in de två olika områdena vi kommer att ta grisarna från, Bohuslän och Dalsland, säger Jesper Gunnarsson Berg.
En del av landskapet i Dalsland

 

Enligt honom är Dahlbergs slakteri i ­Brålanda en speciellt viktig faktor för Bodalsgrisens framgång.
– Vi värnar inte bara om uppfödarna utan vi värnar även om slakten. Slakten sker inom Dalsland. Vi vill kunna se att det finns en lokal förankring i varje led. Grisarna är uppfödda i Bohuslän och Dalsland, och slaktas i Dalsland, säger han.
Eftersom slakteriet ligger så centralt blir transporterna av grisarna korta.
– I den här mixen av bönder och grisar som vi får in under varumärket så kommer en väldigt stor volym från Dalsland. Det vilket innebär att transporttiden för en genomsnittlig gris inom Bodalsgrisen är väldigt kort, säger Jesper Gunnarson Berg.
14 grisbönder är med från starten i Bodalsgrisen. De ska leverera cirka 200 grisar per vecka till Dahlbergs slakteri i Brålanda.
Jesper Gunnarsson Berg hoppas att ännu fler grisbönder i området nappar på att bli leverantörer till Bodalsgrisen.
– Det finns utrymme för fler leverantörer till detta. Speciellt­ sådana som vill vara med och föra varumärket framåt och är med ute i butikerna och möter kunderna.
Hur kommer produktmixen för Bodalsgrisen att se ut?
– Man ska kunna köpa en grillprodukt eller en charkprodukt under varumärket Bodalsgris, säger Jesper Gunnarsson Berg och tillägger:
– Men till en början blir det ett begränsat charksortiment. Majoriteten kommer att ligga på köttsidan.

Extra för marknadsföring
Dahlbergs slakteri, med 54 anställda och en omsättning på runt 380 miljoner kronor, slaktar i genomsnitt cirka 2 000 grisar i veckan.
– Vår uppgift är att slakta de här grisarna och se till att det inte sker en sammanblandning. Att det finns en säkerhet i konceptet, säger Peter Gullin, marknadsansvarig, Dahlberg Slakteri AB.
– Jag skulle tippa på att det blir 200-300 djur i veckan som kommer att gå åt för att förse konceptet med de varor de vill ha. Den volymen har vi redan i systemet.
Enligt Peter Gullin får de grisbönder som levererar till Bodalsgrisen en extra peng. Enligt vad Jordbruksaktuellt erfar ligger den på cirka 50 öre per kilo sålda produkter. Det kan jämföras med 75 öre per kilo för Värmlandsgrisen.
– Jag tror väl kanske inte att det finns så jätte mycket pengar i själva konceptet i uppstarten. Men det skapar en bra avsättning i närområdet som kan generera avkastning i framtiden, säger Peter Gullin.
Men det är enbart de grisbönder som är med och hjälper till med marknads­föringen som får del av pengarna.­
– Det utgår en extra betalning, en marknadsföringspeng. De som ställer upp och marknadsför kommer att­ premieras i första hand.

Öka mervärdet
Peter Gullin uppskattar konsumföreningarnas satsningar på att öka mervärdet för det lokalproducerade grisköttet.
– Den stora utmaningen­ för branschen är att kommunicera­ mervärdena. Och vi får vara lite självkritiska. Vi har inte lyckats­ riktigt­ bra med det. Till exempel djurvälfärden. Att det finns halm i boxarna, att vi inte får klippa svansarna, att vi har större utrymmen, och korta transporter och­
salmonellafrihet. Det är det vi måste sälja på, säger han och tillägger:
– Problemet i dag är att vi ser en fallande marknad. Vi ser att antalet grisar minskar hela tiden i Sverige.
Susanne Borssén och hennes man Jan på Sallebyns Gård, Brålanda, är en av de utvalda profilbönderna som ska hjälpa till att marknadsföra varumärket genom att träffa konsumenterna ute i butiken. Foto: Lasse Forsberg
En av bönderna
Susanne Borssén och hennes man Jan har fött upp smågrisar på en gård i Brålanda sedan 2007. Hon är en av de utvalda profil­bönderna som är med från början i Bodalsgrisen. För henne som för många andra grisbönder var förra året ett katastrofår. Men Susanne Borssén valde att investera sig ur krisen.
– Ja, vi har kört för fullt hela tiden för vi har ändå trott på att någon gång ska det vända. Och då ska vi vara med. Vi har hela tiden rekryterat istället­ för att dra ner på suggantalet.
Och satsningen har lönat sig. Sedan årsskiftet råder det ett skriande behov av smågrisar­ i Sverige.
– Vi föder upp cirka 4 500 smågrisar om året ungefär. Och nu hade vi gärna kunnat ha det dubbla och hade blivit av med dem i alla fall.
Susanne Borssén tycker att upplägget med Bodals­grisen, och att det blir en extra betalning till de profilbönder som är med och marknadsför varumärket, är bra.
– Det är bra att någon tar initiativ. Man hoppas bara att förpackningarna blir så att det klart och tydligt framgår att det är svenskt och att köttet kommer från Bohuslän och Dalsland.

Hur känns det att vara en av de utvalda profilbönderna?
– Det är väldigt spännande och pirrigt. Vi som brukar gå i ladugården och skrapa gödsel större delen av vår tid ska helt plötsligt ut och prata i butik. De vill att vi ska göra minst tre dagar varje år som bonde i butik.
Tror du att det här kommer att lyfta grisproduktionen i området?
– Jag hoppas det i alla fall. Vi måste ju göra någonting. Vi får ta minsta halmstrå för att verkligen få folk att köpa svenskt. Annars kommer vi att försvinna till slut, säger Susanne Borssén.
 

 








Håkan Frisell
Frilans

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@jordbruksaktuellt.se

Kommentera artikeln »

Här kan du kommentera nyheter på ja.se. Du kan berömma, utveckla eller kritisera. Allt ska dock ske sakligt och tonen ska hållas respektfull.

Skriv JA i rutan:

Tipsa någon om denna artikel »



 

Gula pippin och bonden ska stärka svensk fågel Förra året ökade konsumtionen av svensk kyckling och kalkon med 13 procent. Svensk Fågels kampanj med den Gula pippin har således varit en stor succé. Nu lanseras den nya kampanjen "Totally Made in Sweden" för att öka medvetenheten ännu mer.   KommenteraPublicerad 2015-07-31 Arla betalar 1 krona mer för mjölken i Finland För Jordbruksaktuellt bekräftar nu Arla att mjölkpriset som företaget erbjuder de finska mjölkbönderna ligger på motsvarande 3,60 kronor per kilo. För samma mjölk ges de svenska mjölkbönderna 2,589 kronor. KommenteraPublicerad 2015-07-31 Arla värvar Åländska mjölkbönder med högre mjölkpris Från och med i morgon kommer nio åländska mjölkbönder leverera mjölk till Arla Finland, istället för till det lokala Åländska mejeriet ÅCA. Enligt uppgift lockas de åländska bönderna med ett högre mjölkpris än det svenska mjölkpriset. KommenteraPublicerad 2015-07-31 Ett år efter skogsbranden i Västmanland Den 31 juli startade det som kom att bli den största skogsbranden i svensk modern tid. Efter två veckor när branden ansågs vara under kontroll hade ett område lika stort som 28 000 fotbollsplaner brunnit upp. En man omkom och skog för hundratals miljoner kronor brann upp. KommenteraPublicerad 2015-07-31 Sista dagen för att undvika höjd arbetsgivaravgift

Nu har du som arbetsgivare för unga, födda 1990 eller senare, en unik chans att undvika höjningen av arbetsgivaravgiften för unga. Den höjs med hela 150 procent den första augusti. 

KommenteraPublicerad 2015-07-30
Arla storsatsar för ekologiskt I en ny storsatsning väljer den bondeägda mejerijätten Arla att marknadsföra sin ekologiska mjölk. I annonser, TV-reklam och filmer på sociala medier framhäver Anja Pärson, hennes hustru Filippa samt parets nyfödde son "Landet Ekomjölk". KommenteraPublicerad 2015-07-30 DEBATT - "Upp till bevis, LRF-förtroendevalda!" Allt med en "LRF-logga" måste ha en tydlig medlemsprofil. Det får inte finnas tillstymmelse till frågetecken om vem en "LRF-märkt" organisation företräder; Den enskilda medlemmens intresse. KommenteraPublicerad 2015-07-30 Ny Case IH florerar på sociala medier Vid SIMA-mässan i Paris tidigare i våras utlovade Case IH att en ny traktorserie, som ska gå in mellan nuvarande Puma- och Magnum-serierna, kommer presenteras på Agritechnica i höst. Redan nu florerar dock bilder på sociala medier. KommenteraPublicerad 2015-07-30 Lagom komplext är bäst I och med en växande världsbefolkning måste produktionen av mat trappas upp. Men detta får ofta negativa konsekvenser för den biologisk mångfalden. En åtgärd är blommande kantzoner där naturliga fiender kan hitta föda och gömma sig. Nu har en grupp forskare kommit på att det är i medelkomplexa jordbrukslandskap som detta lönar sig bäst. KommenteraPublicerad 2015-07-30 Arla har stora ambitioner i Asien I dag öppnar Arlas kontor i Kuala Lumpor i Malaysia. Från det nya kontoret ska ett regionalt team lägga ut strategin för alla aktiviteter inom detaljhandel och foodservice i Asien. För invigningen står danska Kronprins Fredrik. KommenteraPublicerad 2015-07-30 Danmarks ryska exportförluster kan bli permanenta I och med den ryska bojkotten på västerländska livsmedel ökar den ryska självförsörjande graden allt mer. Nu varnar danska experter för att den danska grisbranschen kan ha tappat en av sina största kunder för gott. KommenteraPublicerad 2015-07-29 Mer kött nu än för 50 år sedan I en ny rapport publicerar Jordbruksverket statistik över den svenska livsmedelskonsumtionen över tid. Exempelvis visar rapporten att vi har ökat vår konsumtion av kött med närmare 70 procent under de senaste 50 åren. KommenteraPublicerad 2015-07-29 Nya tröskor från Deutz-Fahr För tredje året i rad lanserar maskintillverkaren Same Deutz-Fahr en ny uppdaterad serie tröskor. 2013 var det dags för C9000-serien, 2014 kom C7000-serien och nu lanseras den nya C6000-serien. KommenteraPublicerad 2015-07-29 Dispens för Movento 100 SC Efter en överklagan från LRF ändrar Mark- och miljödomstolen Kemikalieinspektionens beslut om avslag för användning av växtskyddsmedlet Movento 100 SC. Dock ges inte dispens för samtliga grödor LRF önskat. KommenteraPublicerad 2015-07-29 Skördeprognosen för Europa sänks På grund av ofördelaktiga väderförhållanden över Europa under den senaste månaden, sänker EU-kommissionen sin förväntning på skörden i EU-länderna, jämfört med förra månadens prognos. Nu förväntas en total avkastning under det femåriga snittet. KommenteraPublicerad 2015-07-28 "Vi ska ha Europas snabbast växande mjölksektor" Den irländska jordbruksministern Simon Coveney har stora planer för landets mjölksektor. I ett uttalande meddelar han att han förväntar sig att mjölksektorn i Irland skulle kunna nå hela 50 procents tillväxt inom en femårsperiod. KommenteraPublicerad 2015-07-28 Hallå där Marika Wärff... ...som är ny vd för Falköpings Mejeri KommenteraPublicerad 2015-07-28 4 engelska regioner får använda neonikotinoider Efter förra veckans godkännande av användning av neonikotinoider i England, har ytterligare information släppts i dag. Bland annat står det klart i vilka regioner som preparatet får användas. KommenteraPublicerad 2015-07-27 Lantmännen och DLG stärker position i Baltikum Scandagra, som ägs av Lantmännen och DLG, förvärvar det litauiska företaget Agrogimas. På Lantmännen ser man detta som ett viktigt led för att nå företagets mål att vara ledande inom handel med spannmål och oljeväxter i Östersjöområdet. KommenteraPublicerad 2015-07-27 Grönt ljus för neonikotinoider i England I onsdags gav de brittiska myndigheterna grönt ljus för användning av neonikotinoider. Lättnaderna ses som ett ”akut undantag”, där 5 procent av den engelska oljeväxtarealen nu ges möjlighet att försvara sig mot jordloppor och bladlöss. KommenteraPublicerad 2015-07-27 Bondeprotester i Frankrike och England

Låga kött- och mjölkpriser får bönder i Frankrike och England att tippa gödsel och blockera vägar i protest. Man kräver att regeringar hjälper till att lösa den svåra ekonomiska situationen.

KommenteraPublicerad 2015-07-27
Minska lustgas från marken Inom växtodlingen står utsläpp av lustgas för en mycket större del än både koldioxid och metangas. Då lustgas en 300 gånger kraftigare växthusgas än koldioxid, är det viktigt att minska utsläppen. Markstruktur och dränering kan göra detta skriver Greppa Näringen. KommenteraPublicerad 2015-07-27 ”Det är väldigt hett med bönor” Peter Wiström har odlat bruna bönor på sin gård på mellersta Öland sedan tidigt 70-tal. Förra året testodlade han svarta bönor till GoGreen. Det gick bra och nu är första kommersiella odlingen i full gång. KommenteraPublicerad 2015-07-26 Olika bearbetning – olika resultat Den 18 september förra året såddes höstvete med sju olika maskiner nere på Borgeby i Skåne. Etableringsmetoderna varierade från plöjt system till direktsådd. Vid en demonstration på Borgeby Fältdagar presenterade rådgivarna Camilla Persson och Marcus Willert ut resultaten. KommenteraPublicerad 2015-07-25 Arla sänker mjölkpriset igen Arlas mjölkleverantörer får än mindre betalt för mjölken i augusti. Skånemejeriers leverantörer likaså, eftersom deras betalning baseras på Arlas betalning plus en premie. Nytt mjölkpris blir 258,9 öre per kilo mjölk.  KommenteraPublicerad 2015-07-24 Alternativ till antibiotika mot klövspalt

Kan salicylsyra ersätta behandling med antibiotika vid inflammation av klövspalt hos mjölkkor? Allt fler rapporter tyder på det, och SVA leder därför en studie som utvärderar denna alternativa medicinering. 

KommenteraPublicerad 2015-07-24
Nytt ris kan minska växthusgaserna

En internationell grupp av forskare med representanter från Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala har lyckats ta fram ett ris som minskar mängden växthusgaser som avges vid odling av ris.

KommenteraPublicerad 2015-07-24
Tips på gröda till obrukade kantzoner På Borgeby Fältdagar passade många aktörer på att visa upp grödor lämpliga för obrukade kantzoner då kraven på dem som ekologisk fokusareal enligt jordbruksverket kommer att öka. KommenteraPublicerad 2015-07-24 Centrum för utveckling av havre Svensk Havrecentrum är en satsning som kombinerar havrens potential hos olika aktörer. Man ser en möjlighet i havre, både som gröda och som livsmedel och nu ska den utforskas på ett tvärvetenskapligt vis. KommenteraPublicerad 2015-07-23 DEBATT: Svenskt jordbruk måste vara lokalt

I den nyligen tillsatta landsbygdskommittén betonas vikten av att forma ett hållbart jord- och skogsbruk för att stärka landsbygden och Sverige. Jordbrukspolitiken verkar dock knalla på i sina gamla industrihjulspår och fokuserar på konkurrenskraft till varje pris. Men det är något helt annat än ett livskraftigt lantbruk och en levande landsbygd.

KommenteraPublicerad 2015-07-22
Fler nyheter i nyhetsarkviet »