Inloggad som

Nyhet från Jordbruksaktuellt 2012-03-21

Nytt varumärke ska öka lönsamheten för de lokala grisbönderna

Konsumentföreningar gör gemensam sak för att lyfta grisbönderna i Dalsland och Bohuslän, nu skapas varumärket Bodalsgris.
– Vi vill hjälpa till att värna den bohuslänska och den dalsländska grisuppfödningen, säger Jesper Gunnarsson Berg, vd i Värmlands Chark AB som är ett dotterbolag till Konsum Värmland.

Köttet som ska säljas under varumärket Bodalsgrisen kommer från grisar i Dalsland och Bohuslän.                       Foto: Lasse Forsberg
– Vi satt ihop med Värmlands­ Chark i höstas och såg på möjlig­heten att ta från gårdar­ här i Dalsland och Bohuslän. Det var så det började. Nu lanserar vi Bodalsgrisen här om ett par veckor, säger Mikael Mattsson, marknadschef, Kon­su­ment­för­eningen Bohus­län Älvsborg.
Konsumentföreningen Bo­hus­län­ Älvsborg är en egen förening inom Coop med 28 butiker. Borträknat dotter­bolaget MaxiMat omsätter föreningen cirka 1,8 miljarder kronor per år. Konsumentföreningen Bohuslän Älvsborg köper redan idag köttprodukter från Värmlands Chark.
– De styckar och packar åt oss. Och kör ner från Karlstad till vår distributionsterminal­ utanför Trollhättan, säger Mikael Mattsson.

Varför namnet Bodalsgrisen?
– Vi ville fläta in de två olika områdena vi kommer att ta grisarna från, Bohuslän och Dalsland, säger Jesper Gunnarsson Berg.
En del av landskapet i Dalsland

 

Enligt honom är Dahlbergs slakteri i ­Brålanda en speciellt viktig faktor för Bodalsgrisens framgång.
– Vi värnar inte bara om uppfödarna utan vi värnar även om slakten. Slakten sker inom Dalsland. Vi vill kunna se att det finns en lokal förankring i varje led. Grisarna är uppfödda i Bohuslän och Dalsland, och slaktas i Dalsland, säger han.
Eftersom slakteriet ligger så centralt blir transporterna av grisarna korta.
– I den här mixen av bönder och grisar som vi får in under varumärket så kommer en väldigt stor volym från Dalsland. Det vilket innebär att transporttiden för en genomsnittlig gris inom Bodalsgrisen är väldigt kort, säger Jesper Gunnarson Berg.
14 grisbönder är med från starten i Bodalsgrisen. De ska leverera cirka 200 grisar per vecka till Dahlbergs slakteri i Brålanda.
Jesper Gunnarsson Berg hoppas att ännu fler grisbönder i området nappar på att bli leverantörer till Bodalsgrisen.
– Det finns utrymme för fler leverantörer till detta. Speciellt­ sådana som vill vara med och föra varumärket framåt och är med ute i butikerna och möter kunderna.
Hur kommer produktmixen för Bodalsgrisen att se ut?
– Man ska kunna köpa en grillprodukt eller en charkprodukt under varumärket Bodalsgris, säger Jesper Gunnarsson Berg och tillägger:
– Men till en början blir det ett begränsat charksortiment. Majoriteten kommer att ligga på köttsidan.

Extra för marknadsföring
Dahlbergs slakteri, med 54 anställda och en omsättning på runt 380 miljoner kronor, slaktar i genomsnitt cirka 2 000 grisar i veckan.
– Vår uppgift är att slakta de här grisarna och se till att det inte sker en sammanblandning. Att det finns en säkerhet i konceptet, säger Peter Gullin, marknadsansvarig, Dahlberg Slakteri AB.
– Jag skulle tippa på att det blir 200-300 djur i veckan som kommer att gå åt för att förse konceptet med de varor de vill ha. Den volymen har vi redan i systemet.
Enligt Peter Gullin får de grisbönder som levererar till Bodalsgrisen en extra peng. Enligt vad Jordbruksaktuellt erfar ligger den på cirka 50 öre per kilo sålda produkter. Det kan jämföras med 75 öre per kilo för Värmlandsgrisen.
– Jag tror väl kanske inte att det finns så jätte mycket pengar i själva konceptet i uppstarten. Men det skapar en bra avsättning i närområdet som kan generera avkastning i framtiden, säger Peter Gullin.
Men det är enbart de grisbönder som är med och hjälper till med marknads­föringen som får del av pengarna.­
– Det utgår en extra betalning, en marknadsföringspeng. De som ställer upp och marknadsför kommer att­ premieras i första hand.

Öka mervärdet
Peter Gullin uppskattar konsumföreningarnas satsningar på att öka mervärdet för det lokalproducerade grisköttet.
– Den stora utmaningen­ för branschen är att kommunicera­ mervärdena. Och vi får vara lite självkritiska. Vi har inte lyckats­ riktigt­ bra med det. Till exempel djurvälfärden. Att det finns halm i boxarna, att vi inte får klippa svansarna, att vi har större utrymmen, och korta transporter och­
salmonellafrihet. Det är det vi måste sälja på, säger han och tillägger:
– Problemet i dag är att vi ser en fallande marknad. Vi ser att antalet grisar minskar hela tiden i Sverige.
Susanne Borssén och hennes man Jan på Sallebyns Gård, Brålanda, är en av de utvalda profilbönderna som ska hjälpa till att marknadsföra varumärket genom att träffa konsumenterna ute i butiken. Foto: Lasse Forsberg
En av bönderna
Susanne Borssén och hennes man Jan har fött upp smågrisar på en gård i Brålanda sedan 2007. Hon är en av de utvalda profil­bönderna som är med från början i Bodalsgrisen. För henne som för många andra grisbönder var förra året ett katastrofår. Men Susanne Borssén valde att investera sig ur krisen.
– Ja, vi har kört för fullt hela tiden för vi har ändå trott på att någon gång ska det vända. Och då ska vi vara med. Vi har hela tiden rekryterat istället­ för att dra ner på suggantalet.
Och satsningen har lönat sig. Sedan årsskiftet råder det ett skriande behov av smågrisar­ i Sverige.
– Vi föder upp cirka 4 500 smågrisar om året ungefär. Och nu hade vi gärna kunnat ha det dubbla och hade blivit av med dem i alla fall.
Susanne Borssén tycker att upplägget med Bodals­grisen, och att det blir en extra betalning till de profilbönder som är med och marknadsför varumärket, är bra.
– Det är bra att någon tar initiativ. Man hoppas bara att förpackningarna blir så att det klart och tydligt framgår att det är svenskt och att köttet kommer från Bohuslän och Dalsland.

Hur känns det att vara en av de utvalda profilbönderna?
– Det är väldigt spännande och pirrigt. Vi som brukar gå i ladugården och skrapa gödsel större delen av vår tid ska helt plötsligt ut och prata i butik. De vill att vi ska göra minst tre dagar varje år som bonde i butik.
Tror du att det här kommer att lyfta grisproduktionen i området?
– Jag hoppas det i alla fall. Vi måste ju göra någonting. Vi får ta minsta halmstrå för att verkligen få folk att köpa svenskt. Annars kommer vi att försvinna till slut, säger Susanne Borssén.
 

 








Håkan Frisell
Frilans

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@jordbruksaktuellt.se


Bookmark and Share
Utskriftsvänlig sida


Kommentera artikeln »

Här kan du kommentera nyheter på ja.se. Du kan berömma, utveckla eller kritisera. Allt ska dock ske sakligt och tonen ska hållas respektfull.

 

Vi förbehåller oss rätten att radera inlägg som är kränkande, rasistiska eller har sexistiskt innehåll.Vi förbehåller oss också rätten att radera inlägg som inte för debatten framåt.

Du som kommenterar garanteras anonymitet i det publicerade inlägget, men du måste uppge namn samt en korrekt e-postadress.

Utvalda kommentarer kan komma att publiceras i Jordbruksaktuellts tryckta upplaga.

Skriv JA i rutan:

Tipsa någon om denna artikel »


Nyheter från Entreprenadaktuellt Nyheter från Skogsaktuellt

 

Ägare och anställd i gemensamt bolag För att ett företag ska utvecklas positivt krävs att det har tillgång till rätt kompetens. Hur ska man behålla den kompetensen i företaget när man har hittat rätt person att driva det? På Badene egendoms smågrisproduktion bildade ägaren ett gemensamt företag med förmannen för att säkerställa den positiva utvecklingen. KommenteraPublicerad 2014-04-18 Undersöker mastit hos får För att ta reda på hur vanligt det är med mastit hos får pågår nu ett forskningsprojekt i ämnet, skriver SVA i sin tidning SVAvet.   KommenteraPublicerad 2014-04-17 LRF backar upp LRF Mjölks beslut Det är inte enbart i Mjölkdelegationen som GMO-frihetens vara eller icke vara har diskuterats under den senaste tiden. Köttdelegationen och LRF-styrelsens livsmedelsutskott har gjort detsamma. Nu presenterar LRF:s riksförbundsstyrelse en samlad position i frågan. KommenteraPublicerad 2014-04-16 Mejerierna står fast vid GMO-friheten

Efter LRF Mjölks besked att släppa GMO-frågan till marknaden, har flera mejeriföretag uttalar sina positioner. Nu har exempelvis Skånemejerier, Gefleortens Mejeri, Gäsene Mejeri och Falköpings Mejeri anslutit sig med Arla och Norrmejerier.

KommenteraPublicerad 2014-04-16
Nya regler kring integrerat växtskydd Regeringen har gett Jordbruksverket i uppdrag att ta fram nya regler för integrerat växtskydd. En av nyheterna som träder i kraft från nästa år är ett krav på att dokumentera bekämpningens syfte i sprutjournalen. KommenteraPublicerad 2014-04-16 Mer gurka men mindre sallat

Förra året var gurka den största växthusgrödan, med en skörd på 27 900 ton. Mest minskade odlingen av kryddväxter och kruksallat, enligt Jordbruksverket.
 

KommenteraPublicerad 2014-04-16
Höj kraven för att gynna aktiva lantbrukare I söder är spannmåls­odlare arga över att de måste dela med sig av gårdsstödsbeloppen till bland annat Norrland. Men Daniel och Elin Bergström på Nysäter lantbruk i Kovland utanför Sundsvall, är inte heller nöjda. KommenteraPublicerad 2014-04-16 ”Konsumenterna har redan visat vad de tycker om GMO” Enligt branschorganisationen Sveriges Grisföretagare, är LRF:s besked ett steg i rätt riktning. Styrelseordförande Ingemar Olsson lyfter kritik mot Arlas reaktion samt lägger till grisbranschens inställning till GMO-frågan. KommenteraPublicerad 2014-04-15 ”Det måste ske en harmonisering inom EU”

Kalmar Lantmän har precis invigt Europas modernaste foderfabrik. Vd:n Claes-Göran Nilsson menar att det finns två sidor av myntet när det gäller GMO-fritt foder. Svenska konsumenter tycker det är viktigt med GMO-fritt men sojan har också skenat ordentligt i pris, vilket försvårar konkurrensen.

KommenteraPublicerad 2014-04-15
Fortsatt GMO-fri mjölk i norr Efter LRF Mjölks besked att backa från sin branschpolicy rörande GMO-fritt foder, väljer även norrländska mejeriföretaget Norrmejerier att sitta stilla i båten. KommenteraPublicerad 2014-04-15 Mindre tramp med armeringsmattor Genom att lägga armeringsmatta i beteshagar kan man förebygga och undvika trampskador. Något som i sin tur är bra för djurvälfärden, lantbrukarens ekonomi och miljön, visar forskning från JTI och SLU. KommenteraPublicerad 2014-04-15 Oförändrat rörande GMO hos Arla

Trots LRF Mjölks beslut att ställa sig positiva till GMO-foder, håller Arla Sverige fast vid GMO-friheten. Enligt företaget byggs beslutet till stor del på efterfrågan från den svenska marknaden.

KommenteraPublicerad 2014-04-14
1600 gårdsbutiker i en app

Att Sverige får fler och fler gårdsbutiker i och med ett ökat intresse för närproducerat är ett som är säkert. För att konsumenter ska hitta dit finns bland annat Gårdsbutiksappen.

KommenteraPublicerad 2014-04-14
Fritt fram för GMO-foder enligt LRF Mjölk Efter en omfattande utredning har LRF Mjölk och Mjölkdelegationen under dagen beslutat att häva sin policy rörande GMO-fritt foder. Nu ligger bollen hos mejeriföretagen. KommenteraPublicerad 2014-04-14 Zetor Roadshow ger sig ut i Sverige

Tjeckiska traktortillverkaren Zetor har varit på framfart i Sverige under de senaste åren. För att möta lantbrukare i landet genomför företaget, med stöd av den svenska importören HCP Sverige, en Roadshowturné.

KommenteraPublicerad 2014-04-14
Havre på frammarsch för hälsan Under många år har havren varit en ”doldis” bland grödor som ofta hamnat i skuggan av vete och korn. Men havren är på frammarsch, inte bara som foder utan också som ett livsmedel med bevisade hälsoeffekter. Swedish Oat Fiber är ett halländskt företag som ser till att betaglukaner från skandinavisk havre finns i livsmedel världen över. KommenteraPublicerad 2014-04-14 Rullande grishus för varierat bete MOP, mobile organic piggery, är ett mobilt grishus som kan rullas till ett nytt bete varje dag med hjälp av traktor eller en drivenhet som drivs automatiskt med hjälp av solenergi. Grisar som får böka och beta naturligt är friska och växer bra och ger en bra ekonomi för bonden. KommenteraPublicerad 2014-04-13 Johan restaurerar mark för bete Johan Svantesson driver en stor betesbaserad och kravcertifierad nötköttsproduktion i Värmland. I takt med att företaget vuxit har han restaurerat 80 - 90 hektar åker, skog, salix och övrig mark till mer betesmark.  KommenteraPublicerad 2014-04-12 Kronan invigd av prinsen Trots kraftigt duggregn var det en glad hoper människor som samlats ute på Tjärhovet i Kalmar för att bevittna invigningen av Europas modernaste foderfabrik, Kronan. KommenteraPublicerad 2014-04-11 Butiken som bara säljer svenskt kött

En Tempo-butik i Härnösand har beslutat att sluta sälja utländskt kött. – Du kan få kött från svenska gårdar för 30 kronor mer per kilo, då kan man banne mig kosta på sig det, säger butiksägare Stig Wedin.

KommenteraPublicerad 2014-04-11
VIDEO - Fredagsmys med silo demolition

På youtube är "Silo demolition" ett begrepp som ger tusentals träffar. Hur man river en betong- eller plåtsilo på bästa sätt verkar vara en sport världen över.

KommenteraPublicerad 2014-04-11
Brasilien importerar etanol Världens näst största producent av etanol är i år också en importör av fordonsbränslet. Små lager och ökad efterfrågan skapar underlag för import. KommenteraPublicerad 2014-04-11 KRÖNIKA - Vem lyfter svensk animalieproduktion? Svensken, dansken eller kinesen? Jag är som alla andra svenskar, jag vill se kor på bete och grisar med knorr på svansen. Där upphör sedan likheten med de flesta, för jag är dessutom villig att betala för det. KommenteraPublicerad 2014-04-10 Handelns bojkott av burägg problematisk

I dagarna har det blivit klart att handelskedjorna Coop och Willys slutar sälja burägg. En utveckling som är problematisk då många äggföretag satsat på moderna bursystem och eftersom konsumenten inte får välja själv, det menar Svenska Ägg.

KommenteraPublicerad 2014-04-10
Osäkert pris på blank diesel

Regeringen har lagt fram ett förslag om kvotplikt för biodrivmedel. Det innebär att en viss del av diesel och bensin måste vara förnybar. Vad detta kommer innebära för priset på så kallad "blank" diesel är fortfarande oklart, men en prishöjning kan vara på gång.  

KommenteraPublicerad 2014-04-10
Pågen prisas för brödexport

Bageriföretaget Pågen har utsetts till Årets livsmedelsexportör 2014. De senaste två åren har Pågen haft en exporttillväxt på över elva procent och de största marknaderna är Danmark och Frankrike.

KommenteraPublicerad 2014-04-10
Kina köper mer mjölk Den kinesiska importen av mjölk fortsätter att öka. Arlas kinesiska intressebolag Mengniu rapporterar stigande vinst samtidigt som nya zeeländska Fonterra halverade sin vinst. KommenteraPublicerad 2014-04-10 KRÖNIKA - Stora arealer majs och soja väntas i USA

Ni som läser här regelbundet har länge kunnat läsa om att det är torrt för det amerikanska höstvetet – och torrt är det fortfarande.

KommenteraPublicerad 2014-04-10
Mer ägg åt folket

För sjätte året i rad ökar äggkonsumtionen i landet. Förra året åt varje person i genomsnitt 222 stycken ägg jämfört med 197 stycken, 2008. Det visar statistik från Jordbruksverket.

KommenteraPublicerad 2014-04-09
Ett steg närmare grisexport till Kina

Så länge kinesiska myndigheterna godkänner svensk livsmedelskvalitet och livsmedelssäkerhet är export av gris till Kina inte längre långt borta. I höst kommer kinesiska tjänstemän till Sverige för att inspektera svenska chark- och slakteriföretag.

KommenteraPublicerad 2014-04-09
Fler nyheter i nyhetsarkviet »