Nyhet från Jordbruksaktuellt 2012-03-21

Nytt varumärke ska öka lönsamheten för de lokala grisbönderna

Konsumentföreningar gör gemensam sak för att lyfta grisbönderna i Dalsland och Bohuslän, nu skapas varumärket Bodalsgris.
– Vi vill hjälpa till att värna den bohuslänska och den dalsländska grisuppfödningen, säger Jesper Gunnarsson Berg, vd i Värmlands Chark AB som är ett dotterbolag till Konsum Värmland.

Köttet som ska säljas under varumärket Bodalsgrisen kommer från grisar i Dalsland och Bohuslän.                       Foto: Lasse Forsberg
– Vi satt ihop med Värmlands­ Chark i höstas och såg på möjlig­heten att ta från gårdar­ här i Dalsland och Bohuslän. Det var så det började. Nu lanserar vi Bodalsgrisen här om ett par veckor, säger Mikael Mattsson, marknadschef, Kon­su­ment­för­eningen Bohus­län Älvsborg.
Konsumentföreningen Bo­hus­län­ Älvsborg är en egen förening inom Coop med 28 butiker. Borträknat dotter­bolaget MaxiMat omsätter föreningen cirka 1,8 miljarder kronor per år. Konsumentföreningen Bohuslän Älvsborg köper redan idag köttprodukter från Värmlands Chark.
– De styckar och packar åt oss. Och kör ner från Karlstad till vår distributionsterminal­ utanför Trollhättan, säger Mikael Mattsson.

Varför namnet Bodalsgrisen?
– Vi ville fläta in de två olika områdena vi kommer att ta grisarna från, Bohuslän och Dalsland, säger Jesper Gunnarsson Berg.
En del av landskapet i Dalsland

 

Enligt honom är Dahlbergs slakteri i ­Brålanda en speciellt viktig faktor för Bodalsgrisens framgång.
– Vi värnar inte bara om uppfödarna utan vi värnar även om slakten. Slakten sker inom Dalsland. Vi vill kunna se att det finns en lokal förankring i varje led. Grisarna är uppfödda i Bohuslän och Dalsland, och slaktas i Dalsland, säger han.
Eftersom slakteriet ligger så centralt blir transporterna av grisarna korta.
– I den här mixen av bönder och grisar som vi får in under varumärket så kommer en väldigt stor volym från Dalsland. Det vilket innebär att transporttiden för en genomsnittlig gris inom Bodalsgrisen är väldigt kort, säger Jesper Gunnarson Berg.
14 grisbönder är med från starten i Bodalsgrisen. De ska leverera cirka 200 grisar per vecka till Dahlbergs slakteri i Brålanda.
Jesper Gunnarsson Berg hoppas att ännu fler grisbönder i området nappar på att bli leverantörer till Bodalsgrisen.
– Det finns utrymme för fler leverantörer till detta. Speciellt­ sådana som vill vara med och föra varumärket framåt och är med ute i butikerna och möter kunderna.
Hur kommer produktmixen för Bodalsgrisen att se ut?
– Man ska kunna köpa en grillprodukt eller en charkprodukt under varumärket Bodalsgris, säger Jesper Gunnarsson Berg och tillägger:
– Men till en början blir det ett begränsat charksortiment. Majoriteten kommer att ligga på köttsidan.

Extra för marknadsföring
Dahlbergs slakteri, med 54 anställda och en omsättning på runt 380 miljoner kronor, slaktar i genomsnitt cirka 2 000 grisar i veckan.
– Vår uppgift är att slakta de här grisarna och se till att det inte sker en sammanblandning. Att det finns en säkerhet i konceptet, säger Peter Gullin, marknadsansvarig, Dahlberg Slakteri AB.
– Jag skulle tippa på att det blir 200-300 djur i veckan som kommer att gå åt för att förse konceptet med de varor de vill ha. Den volymen har vi redan i systemet.
Enligt Peter Gullin får de grisbönder som levererar till Bodalsgrisen en extra peng. Enligt vad Jordbruksaktuellt erfar ligger den på cirka 50 öre per kilo sålda produkter. Det kan jämföras med 75 öre per kilo för Värmlandsgrisen.
– Jag tror väl kanske inte att det finns så jätte mycket pengar i själva konceptet i uppstarten. Men det skapar en bra avsättning i närområdet som kan generera avkastning i framtiden, säger Peter Gullin.
Men det är enbart de grisbönder som är med och hjälper till med marknads­föringen som får del av pengarna.­
– Det utgår en extra betalning, en marknadsföringspeng. De som ställer upp och marknadsför kommer att­ premieras i första hand.

Öka mervärdet
Peter Gullin uppskattar konsumföreningarnas satsningar på att öka mervärdet för det lokalproducerade grisköttet.
– Den stora utmaningen­ för branschen är att kommunicera­ mervärdena. Och vi får vara lite självkritiska. Vi har inte lyckats­ riktigt­ bra med det. Till exempel djurvälfärden. Att det finns halm i boxarna, att vi inte får klippa svansarna, att vi har större utrymmen, och korta transporter och­
salmonellafrihet. Det är det vi måste sälja på, säger han och tillägger:
– Problemet i dag är att vi ser en fallande marknad. Vi ser att antalet grisar minskar hela tiden i Sverige.
Susanne Borssén och hennes man Jan på Sallebyns Gård, Brålanda, är en av de utvalda profilbönderna som ska hjälpa till att marknadsföra varumärket genom att träffa konsumenterna ute i butiken. Foto: Lasse Forsberg
En av bönderna
Susanne Borssén och hennes man Jan har fött upp smågrisar på en gård i Brålanda sedan 2007. Hon är en av de utvalda profil­bönderna som är med från början i Bodalsgrisen. För henne som för många andra grisbönder var förra året ett katastrofår. Men Susanne Borssén valde att investera sig ur krisen.
– Ja, vi har kört för fullt hela tiden för vi har ändå trott på att någon gång ska det vända. Och då ska vi vara med. Vi har hela tiden rekryterat istället­ för att dra ner på suggantalet.
Och satsningen har lönat sig. Sedan årsskiftet råder det ett skriande behov av smågrisar­ i Sverige.
– Vi föder upp cirka 4 500 smågrisar om året ungefär. Och nu hade vi gärna kunnat ha det dubbla och hade blivit av med dem i alla fall.
Susanne Borssén tycker att upplägget med Bodals­grisen, och att det blir en extra betalning till de profilbönder som är med och marknadsför varumärket, är bra.
– Det är bra att någon tar initiativ. Man hoppas bara att förpackningarna blir så att det klart och tydligt framgår att det är svenskt och att köttet kommer från Bohuslän och Dalsland.

Hur känns det att vara en av de utvalda profilbönderna?
– Det är väldigt spännande och pirrigt. Vi som brukar gå i ladugården och skrapa gödsel större delen av vår tid ska helt plötsligt ut och prata i butik. De vill att vi ska göra minst tre dagar varje år som bonde i butik.
Tror du att det här kommer att lyfta grisproduktionen i området?
– Jag hoppas det i alla fall. Vi måste ju göra någonting. Vi får ta minsta halmstrå för att verkligen få folk att köpa svenskt. Annars kommer vi att försvinna till slut, säger Susanne Borssén.
 

 








Håkan Frisell
Frilans

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@jordbruksaktuellt.se

Kommentera artikeln »

Här kan du kommentera nyheter på ja.se. Du kan berömma, utveckla eller kritisera. Allt ska dock ske sakligt och tonen ska hållas respektfull.

 

Vi förbehåller oss rätten att radera inlägg som är kränkande, rasistiska eller har sexistiskt innehåll.Vi förbehåller oss också rätten att radera inlägg som inte för debatten framåt.

Du som kommenterar garanteras anonymitet i det publicerade inlägget, men du måste uppge namn samt en korrekt e-postadress.

Utvalda kommentarer kan komma att publiceras i Jordbruksaktuellts tryckta upplaga.

Skriv JA i rutan:

Tipsa någon om denna artikel »



 

"Det är världsunika siffror” Förra året såldes det totalt ekologiska livsmedel för 15,5 miljarder kronor i Sverige. Det är en ökning med 38 procent från 2013 då siffran låg på 11,2 miljarder kronor.
– Det är en världsunik siffra, sa Cecilia Ryegård, vid Ekogalan i Stockholm.
KommenteraPublicerad 2015-01-30
Grischef får sluta Danish Crown har valt att avsluta samarbetet med Jesper Friis som chef för grissektionen. KommenteraPublicerad 2015-01-30 Snabbstart för långsam kycklingras När det gäller kycklinguppfödning finns det egentligen bara en ras som föds upp i Sverige och den är snabbväxande. Efter mycket arbete har Bjärefågel börjat föda upp en annan ras som växer långsammare än sin släkting. KommenteraPublicerad 2015-01-30 Sten-Olof Dimander har avlidit Svenska Djurhälsovårdens vd Sten-Olof Dimander har hastigt avlidit. Han lämnar ett stort tomrum i verksamheten och som vän, skriver Hans-Åke Hammarström, ordförande på Svenska Djurhälsovården, i ett meddelande. KommenteraPublicerad 2015-01-29 Arla ska investera för långsiktig lönsamhet På grund av det pressade läget för mjölkbönder har man beslutat att investera två procent istället för tre procent av 2014 års väntade omsättning. 215 miljoner Euro, nästan 2 miljarder svenska kronor, enligt dagens växelkurs, ska investeras för att förbereda ökade mjölkmängder i EU. KommenteraPublicerad 2015-01-29 Tekniken gör allt större intåg i sådden I slutet av förra året lanserade Väderstad en förnyad Rapid, som nu bland annat fått en ny design, smörjningsfria lager och hydraulisk drivning. Därutöver tog man ännu ett steg framåt rörande teknik och introducerade iPad-lösningen E-Control till Rapid. Redan nu har denna teknik visat sig populär. KommenteraPublicerad 2015-01-29 Kampanj för mer mjölk i USA I USA tar mjölkdrycker som baserats på vegetabilier allt mer marknadsandelar från komjölk. För att stoppa den negativa trenden inleds en kampanj på sociala medier som ska föra fram budskapet om komjölkens fördelar. KommenteraPublicerad 2015-01-29 Stora höstrapsskördar i landet Genomsnittliga avkastningen av årets höstraps var höga 3 900 kilo per hektar i landet. På Sveriges Frö- och oljeväxtodlares årsstämma var tongångarna positiva. KommenteraPublicerad 2015-01-28 Bra resultat av stöd till strukturkalkning Minskat fosforläckage och en ökad dialog mellan kommuner och lantbrukare är resultat av stödet till strukturkalkning, visar en rapport där Riksdagens Miljö- och jordbruksutskott har utvärderat LOVA-stödet. KommenteraPublicerad 2015-01-28 ”2015 kommer påverka näringens framtid” Enligt LRF:s vd Anders Källström är Sverige det land i Europa som har bäst förutsättningar att öka sin livsmedelsproduktion. Om man ser till att göra rätt saker, är han därmed övertygad om att en livsmedelsstrategi är rätt väg att gå. KommenteraPublicerad 2015-01-28 Mejeriernas hemliga priser Efter att ha ringt runt till olika mejerier har Jordbruksaktuellt insett att avräkningspriset för de flesta är en så kallad affärshemlighet. Vad primärproducenterna får betalt är inget man vill kommunicera. KommenteraPublicerad 2015-01-27 VIDEO – Pedagogiskt om kalvning och mjölkning av vattenbuffel Ängsholmens Gårdsmejeri har släppt en film om hur det går till när deras vattenbufflar kalvar, hur man börjar mjölka och hur kalven lär sig ta flaskan. KommenteraPublicerad 2015-01-27 Miljövänliga fordon tack vare spannmål Lantmännen Agroetanol ska börja leverera etanol för dieselfordon under februari månad. Etanolen tillverkas av närproducerad spannmål och minskar koldioxidutsläppen med 90 procent. KommenteraPublicerad 2015-01-27 John Deere minskar arbetsstyrkan Tack vare en sänkt efterfrågan på marknaden tvingas John Deere skära ner på sin amerikanska arbetsstyrka. I februari kommer 900 tjänster försvinna från företagets anläggningar i Illinois och Iowa. KommenteraPublicerad 2015-01-27 USA:s mest sålda bil blir lättare Till 2015 års modell har USA:s mest sålda bil, Ford F-150, har förnyats. Jämfört med sin föregångare, som vägde närmare två och ett halvt ton, har nya Ford F-150 tappat cirka 300 kilo. Enligt Ford innebär detta att bränsleförbrukningen sänks med upp till 20 procent. KommenteraPublicerad 2015-01-27 USA: Billigare bensin ökar efterfrågan på etanol Under det senaste halvåret har de amerikanska drivmedelspriserna sjunkit vecka för vecka. Även priset på etanol har sjunkit, men nu talas det om en ökad amerikansk efterfrågan på etanol som en följd av en ökad drivmedelsförbrukning när bensinen blir billig. KommenteraPublicerad 2015-01-27 #Pluggahållbart på SLU För att öka ansökningarna till utbildningar som efterfrågas av de gröna näringarna kör Sveriges lantbruksuniversitet en kampanj på sociala medier som går under taggen ”Plugga hållbart”. På detta sätt vill man att fler ska få upp ögonen för de olika utbildningar som finns på SLU. KommenteraPublicerad 2015-01-26 Prisade leverantörer och transportörer Nu har HKScan Agri avslöjat vilka duktiga djuruppfödare som tagit hem priset årets leverantör för lamm, nöt och gris. Även en duktig djurtransportör har prisats.  KommenteraPublicerad 2015-01-26 Svenskt lantbruksråd öppnar dörren till Kina Då den kinesiska medelklassen växer, samtidigt som intresset för hälsosamma och säkra livsmedel ökar, vänds allt fler blickar mot landet i öst. Som ett led i en framtida exportsatsning, besökte Lantmännens ledning Kina förra veckan. KommenteraPublicerad 2015-01-26 Gunnars Maskiner växer Det västgötska återförsäljarföretaget Gunnars Maskiner AB, växer allt längre väster ut. Från och med den första maj förvärvar man hela ägandet i Gillholms Maskiner AB i Kungälv. KommenteraPublicerad 2015-01-26 Hallå där Christina Möller... ...ny hedersledamot i Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien KommenteraPublicerad 2015-01-26 "Vi satsar på ett bättre mjölkpris" I stället för att satsa på att bygga ett nytt stall och öka antalet kor, valde familjen Andersson att gå baklänges och försöka få till ett bättre mjölkpris genom att förädla sin egen mjölk under namnet Ölands mjölk. I början av december stod mejeriet klart. KommenteraPublicerad 2015-01-25 Debatt – Det behövs fler andelsjordbruk i Sverige CSA, Community Supported Agriculture, är ett begrepp i hela den engelskspråkiga världen. Några få grundprinciper förenar företag runt om i världen; Förskottsbetalning, delad risk för både konsument och producent samt en direktkontakt mellan den som producerar och den som äter maten. Sverige är nästan en vit fläck på CSA-kartan, vi har cirka fem företag idag, varav de flesta är nystartade. KommenteraPublicerad 2015-01-24 Så mycket betalar handlarna för mjölken Den senaste prisnivån innebär att de svenska mjölkbönderna i genomsnitt förlorar 1,56 kronor per liter mjölk de producerar. Tidigare avslöjade vi på Jordbruksaktuellt vad en Ica-handlare betalar för Arlas mjölk i inköpspris. Nu har ytterligare två handlare låtit oss ta del av deras prisuppgifter. KommenteraPublicerad 2015-01-23 Oförändrat mjölkpris i februari Idag meddelar Arla att man behåller mjölkpriset på 2,646 kronor per kilo även i februari. Obalansen mellan tillgång och efterfrågan fortsätter enligt företaget. KommenteraPublicerad 2015-01-23 VIDEO–Ökad medvetenhet med smart och effektfull kommunikation Kanske skulle även svenskt jordbruk gynnas av kommunikation av denna typ. Det skulle kunna mynna ut i en illustration av Sverige utan bönder. Eller kanske ett scenario med utbredd MRSA hos både djur och människor, det finns många saker som skulle kunna lyftas och som skulle behöva nå en bredare publik än de som redan är insatta i frågor som rör svenskt jordbruk. KommenteraPublicerad 2015-01-23 Debatt - ” Utan vårat Arla vore garanterat läget för oss mjölkproducenter ännu värre” Efter att ha läst om handelns prissättning av mjölk i senaste Jordbruksaktuellt, som kom ut i veckan, ville Bengt-Erik Berglund föra fram sin syn på det hela. Bengt-Erik är mjölkbonde och förtroendevald i Arla. KommenteraPublicerad 2015-01-23 Ekologisk mat som terapi En ny avhandling från SLU visar att unga vuxna som väljer ekologisk mat kan göra det som en självterapeutisk handling för att må bra. De använder kroppens relation till mat för att bättre kunna hantera de påfrestningar och osäkerheter som råder i det skedet av livet. KommenteraPublicerad 2015-01-23 Mjölköverskott i Kina Småskaliga mjölkbönder i Kina har börjat dumpa mjölken och sälja sina djur. Efterfrågan på mjölk har avtagit, bland annat i samband med en stor import av mjölkpulver förra året. KommenteraPublicerad 2015-01-23 Vad tänker regeringen göra för den svenska mjölken? Under torsdagen var det frågestund i Riksdagen och finansminister Magdalena Andersson (S) frågades då ut om vad regeringen kan göra för att förbättra situationen för de svenska mjölkbönderna. KommenteraPublicerad 2015-01-23 Fler nyheter i nyhetsarkviet »