▴ Annons

Nyhet från Jordbruksaktuellt 2012-03-21

Nytt varumärke ska öka lönsamheten för de lokala grisbönderna

Konsumentföreningar gör gemensam sak för att lyfta grisbönderna i Dalsland och Bohuslän, nu skapas varumärket Bodalsgris.
– Vi vill hjälpa till att värna den bohuslänska och den dalsländska grisuppfödningen, säger Jesper Gunnarsson Berg, vd i Värmlands Chark AB som är ett dotterbolag till Konsum Värmland.

Köttet som ska säljas under varumärket Bodalsgrisen kommer från grisar i Dalsland och Bohuslän.                       Foto: Lasse Forsberg
– Vi satt ihop med Värmlands­ Chark i höstas och såg på möjlig­heten att ta från gårdar­ här i Dalsland och Bohuslän. Det var så det började. Nu lanserar vi Bodalsgrisen här om ett par veckor, säger Mikael Mattsson, marknadschef, Kon­su­ment­för­eningen Bohus­län Älvsborg.
Konsumentföreningen Bo­hus­län­ Älvsborg är en egen förening inom Coop med 28 butiker. Borträknat dotter­bolaget MaxiMat omsätter föreningen cirka 1,8 miljarder kronor per år. Konsumentföreningen Bohuslän Älvsborg köper redan idag köttprodukter från Värmlands Chark.
– De styckar och packar åt oss. Och kör ner från Karlstad till vår distributionsterminal­ utanför Trollhättan, säger Mikael Mattsson.

Varför namnet Bodalsgrisen?
– Vi ville fläta in de två olika områdena vi kommer att ta grisarna från, Bohuslän och Dalsland, säger Jesper Gunnarsson Berg.
En del av landskapet i Dalsland

 

Enligt honom är Dahlbergs slakteri i ­Brålanda en speciellt viktig faktor för Bodalsgrisens framgång.
– Vi värnar inte bara om uppfödarna utan vi värnar även om slakten. Slakten sker inom Dalsland. Vi vill kunna se att det finns en lokal förankring i varje led. Grisarna är uppfödda i Bohuslän och Dalsland, och slaktas i Dalsland, säger han.
Eftersom slakteriet ligger så centralt blir transporterna av grisarna korta.
– I den här mixen av bönder och grisar som vi får in under varumärket så kommer en väldigt stor volym från Dalsland. Det vilket innebär att transporttiden för en genomsnittlig gris inom Bodalsgrisen är väldigt kort, säger Jesper Gunnarson Berg.
14 grisbönder är med från starten i Bodalsgrisen. De ska leverera cirka 200 grisar per vecka till Dahlbergs slakteri i Brålanda.
Jesper Gunnarsson Berg hoppas att ännu fler grisbönder i området nappar på att bli leverantörer till Bodalsgrisen.
– Det finns utrymme för fler leverantörer till detta. Speciellt­ sådana som vill vara med och föra varumärket framåt och är med ute i butikerna och möter kunderna.
Hur kommer produktmixen för Bodalsgrisen att se ut?
– Man ska kunna köpa en grillprodukt eller en charkprodukt under varumärket Bodalsgris, säger Jesper Gunnarsson Berg och tillägger:
– Men till en början blir det ett begränsat charksortiment. Majoriteten kommer att ligga på köttsidan.

Extra för marknadsföring
Dahlbergs slakteri, med 54 anställda och en omsättning på runt 380 miljoner kronor, slaktar i genomsnitt cirka 2 000 grisar i veckan.
– Vår uppgift är att slakta de här grisarna och se till att det inte sker en sammanblandning. Att det finns en säkerhet i konceptet, säger Peter Gullin, marknadsansvarig, Dahlberg Slakteri AB.
– Jag skulle tippa på att det blir 200-300 djur i veckan som kommer att gå åt för att förse konceptet med de varor de vill ha. Den volymen har vi redan i systemet.
Enligt Peter Gullin får de grisbönder som levererar till Bodalsgrisen en extra peng. Enligt vad Jordbruksaktuellt erfar ligger den på cirka 50 öre per kilo sålda produkter. Det kan jämföras med 75 öre per kilo för Värmlandsgrisen.
– Jag tror väl kanske inte att det finns så jätte mycket pengar i själva konceptet i uppstarten. Men det skapar en bra avsättning i närområdet som kan generera avkastning i framtiden, säger Peter Gullin.
Men det är enbart de grisbönder som är med och hjälper till med marknads­föringen som får del av pengarna.­
– Det utgår en extra betalning, en marknadsföringspeng. De som ställer upp och marknadsför kommer att­ premieras i första hand.

Öka mervärdet
Peter Gullin uppskattar konsumföreningarnas satsningar på att öka mervärdet för det lokalproducerade grisköttet.
– Den stora utmaningen­ för branschen är att kommunicera­ mervärdena. Och vi får vara lite självkritiska. Vi har inte lyckats­ riktigt­ bra med det. Till exempel djurvälfärden. Att det finns halm i boxarna, att vi inte får klippa svansarna, att vi har större utrymmen, och korta transporter och­
salmonellafrihet. Det är det vi måste sälja på, säger han och tillägger:
– Problemet i dag är att vi ser en fallande marknad. Vi ser att antalet grisar minskar hela tiden i Sverige.
Susanne Borssén och hennes man Jan på Sallebyns Gård, Brålanda, är en av de utvalda profilbönderna som ska hjälpa till att marknadsföra varumärket genom att träffa konsumenterna ute i butiken. Foto: Lasse Forsberg
En av bönderna
Susanne Borssén och hennes man Jan har fött upp smågrisar på en gård i Brålanda sedan 2007. Hon är en av de utvalda profil­bönderna som är med från början i Bodalsgrisen. För henne som för många andra grisbönder var förra året ett katastrofår. Men Susanne Borssén valde att investera sig ur krisen.
– Ja, vi har kört för fullt hela tiden för vi har ändå trott på att någon gång ska det vända. Och då ska vi vara med. Vi har hela tiden rekryterat istället­ för att dra ner på suggantalet.
Och satsningen har lönat sig. Sedan årsskiftet råder det ett skriande behov av smågrisar­ i Sverige.
– Vi föder upp cirka 4 500 smågrisar om året ungefär. Och nu hade vi gärna kunnat ha det dubbla och hade blivit av med dem i alla fall.
Susanne Borssén tycker att upplägget med Bodals­grisen, och att det blir en extra betalning till de profilbönder som är med och marknadsför varumärket, är bra.
– Det är bra att någon tar initiativ. Man hoppas bara att förpackningarna blir så att det klart och tydligt framgår att det är svenskt och att köttet kommer från Bohuslän och Dalsland.

Hur känns det att vara en av de utvalda profilbönderna?
– Det är väldigt spännande och pirrigt. Vi som brukar gå i ladugården och skrapa gödsel större delen av vår tid ska helt plötsligt ut och prata i butik. De vill att vi ska göra minst tre dagar varje år som bonde i butik.
Tror du att det här kommer att lyfta grisproduktionen i området?
– Jag hoppas det i alla fall. Vi måste ju göra någonting. Vi får ta minsta halmstrå för att verkligen få folk att köpa svenskt. Annars kommer vi att försvinna till slut, säger Susanne Borssén.
 

 








Håkan Frisell
Frilans

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@jordbruksaktuellt.se

Kommentera artikeln »

Här kan du kommentera nyheter på ja.se. Du kan berömma, utveckla eller kritisera. Allt ska dock ske sakligt och tonen ska hållas respektfull.

Skriv JA i rutan:

Tipsa någon om denna artikel »



 

Äng istället för gräsmatta En äng är inte lika krävande som en gräsmatta, dessutom främjas den biologiska mångfalden av en äng. Ett forskningsprojekt som pågår på SLU undersöker nu möjligheten att ersätta gräsmattor med ängar. KommenteraPublicerad 2015-07-06 Projekt för biogas-samarbete 110 miljoner kronor ska satsas av EU på ett Biogasprojekt som syftar till att skapa samverkan för biogas mellan olika regioner och kommuner i områden kring de tre haven Öresund, Kattegatt och Skagerrak. KommenteraPublicerad 2015-07-06 Rysk-kinesiskt komplex för 100 000 kor byggs Kina har påbörjat byggandet av en gemensamt nötkreaturskomplex tillsammans med Ryssland. I det enorma komplexet, som kostar närmare 1,36 miljarder kronor att bygga, ska hela 100 000 kor hållas. KommenteraPublicerad 2015-07-06 Värmen kan vara dödlig för hunden Redan i år har det inträffat fall där hundar har dött av överhettning i bilen. Även andra djur kan drabbas av värmeslag i bilen, som kan leda till bestående hjärnskador och cirkulationsproblem. KommenteraPublicerad 2015-07-05 Ökande förtroende för svenska bönder De senaste tre åren har förtroendet för den svenska bonden ökat hos konsumenter. Sju av tio menar att de har ett mycket stort förtroende för svenska bönder och svensk mat, visar en undersökning som Ipsos utfört på uppdrag av LRF. KommenteraPublicerad 2015-07-05 Stort intresse för ekologiska gurkor Göran Ektander har i 17 år tagit fram ekologiska gurkor i sitt företag Tåkerngrönt på den östgötska slätten och är i dag störst i Sverige på sitt område. Nu är flera nya odlare på gång i närheten och Göran hoppas att de kan bilda ett växthuskluster för att öka lönsamhet, rådgivning och byta kunskap. KommenteraPublicerad 2015-07-04 New Holland bygger eget svenskt återförsäljarnät New Holland har i dagsläget tecknat avtal med två återförsäljarföretag i Sverige. Därmed är delar av Östergötland, södra Södermanland samt delar av Närke täckta. Fler förhandlingar pågår. KommenteraPublicerad 2015-07-03 VIDEO – Grisar på stranden På Bahamas finns det vilda grisar på stranden. Vem vet, kanske kommer vildsvinen att börja husera på våra stränder och vilja bli kliade på magen. Trevlig helg! KommenteraPublicerad 2015-07-03 MultiOne anpassad för lantbruk För att svara upp på efterfrågan från lantbrukare och entreprenörer har maskintillverkaren MultiOne utvecklat en större och snabbare minilastare. Nya MultiOne GT960 KDI lyfter 1950 kilo och kan köras i 30 kilometer i timmen. KommenteraPublicerad 2015-07-03 Norrmejerier sänker baspriset Från och med den 1 juli sänker Norrmejerier mjölkpriset med fem öre. Bakom sänkningen ligger omvärldsfaktorer. KommenteraPublicerad 2015-07-03 DEBATT – En aktiv landsbygd krävs för ett levande Sverige ”Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo, några månader om året, så att själen kan få ro… Jag trivs bäst när dagen bräcker, och fälten fylls av ljus, när tuppar gal på avstånd, när det är långt till närmsta hus”. Orden kommer från Ulf Lundells klassiska sommarlåt, som beskriver det svenska landskapet. Ett landskap som står för både rekreation och produktion. Ett landskap som är självklart för oss idag. Ett landskap som däremot inte är lika självklart för kommande generationer. KommenteraPublicerad 2015-07-03 Gynna humlor med blommor Genom att ha blommande växter hela sommaren gynnas humlorna, som behöver gott om pollen och nektar för att klara sig. KommenteraPublicerad 2015-07-03 HKScan expanderar i Finland HKScan har köpt 50 procent av slakteriet Paimion Teurastamo Oy i Pemar. Köpet är ett steg i HKScans strategi för lönsam tillväxt. KommenteraPublicerad 2015-07-03 10,7 meters slåtterkross från Claas Claas kommer snart lansera nya breda slåtterkrossen Claas Disco 1100. Med en arbetsbredd på 10,7 meter blir denna kombination en av de bredare i sitt slag. KommenteraPublicerad 2015-07-03 BRUNNBY – "Vi är väldigt nöjda" Mats Engquist, projektledare för Brunnby, är nöjd med mässan. Bra väder, bra besöksantal och lyckade satsningar på nya medarrangörer. Förra året hade mässan 2 700 besökare och i år kom hela 4 100. KommenteraPublicerad 2015-07-03 Lätt att dela mjölk-mervärden Jordbruksverket har utformat ett kunskapsunderlag som beskriver de mervärden som den svenska mjölkproduktionen bidrar med. Här kommer bilder som enkelt kommunicerar budskapen. KommenteraPublicerad 2015-07-02 Söderberg & Haak ska sälja Deutz-Fahr Från och med årsskiftet kommer Deutz-Fahr att ingå i Söderberg & Haaks produktprogram. Därmed kan den svenska importören sätta punkt i sökandet efter nya traktorer och tröskor att sälja. KommenteraPublicerad 2015-07-02 VIDEO – Informativt om Svenskt kött Svenskt kött har gjort en bra, informativ video om vad märket "Svenskt kött" står för. Dela gärna videon så att fler förstår varför man ska köpa svenskt. KommenteraPublicerad 2015-07-02 Bränslestöd för jobb i brandhärjade Västmanland I vårbudgeten avsattes 700 000 kronor till ett bränslestöd för de som kört skogsmaskiner i den brandhärjade skogen i Västmanland. Nu har man tagit beslut i regeringen som möjliggör en utbetalning av pengarna. KommenteraPublicerad 2015-07-02 Lantmännen avyttrar Doggy Lantmännen säljer hund- och kattmatstillverkaren Lantmännen Doggy till det litauiska investmentbolaget NDX. NDX, som även djurmatstillverkaren Mispol med produktionsanläggningar i Polen och Tjeckien, ser köpet som strategiskt. KommenteraPublicerad 2015-07-02 Riksbanken överraskar, sänker räntan igen

Riksbanken överraskar marknadens aktörer genom att sänka reporäntan med 0,1 procentenheter till -0,35.

KommenteraPublicerad 2015-07-02
Nedåt på GDT-auktionen Under gårdagens auktion på Global Dairy Trade sänktes priset på mejeriprodukter ytterligare. Det sammanlagda prisindexet föll med 5,9 procent. KommenteraPublicerad 2015-07-02 Röster från Brunnby Att titta på maskiner, odlingarna och att träffa folk verkar vara de vanligaste anledningarna till varför man åker till Brunnby lantbrukardagar. Se själva vad några besökare och utställare tycker om mässan. KommenteraPublicerad 2015-07-02 McHale rekryterar ny försäljningschef Genom att rekrytera Bo Wallin som ny försäljningschef för Norden och Baltikum, hoppas den irländska maskintillverkaren McHale på fortsatt tillväxt i dessa marknader. Bo har tidigare jobbat inom Agco, samt senast för norska A-K Maskiner. KommenteraPublicerad 2015-07-02 Fortsatt upp för ryskt fläsk Rysslands fläskproduktion fortsätter att öka. Under de första fem månaderna av 2015 har produktionen ökat med 7,9 procent, jämfört med förra året, rapporterar PigProgress. KommenteraPublicerad 2015-07-02 Varm start på Brunnby I dag startade den 9:e upplagan av Brunnby Lantbruksdagar på Brunnby gård utanför Västerås. Vid klockan två hade 2 000 besökare tagit sig till mässan. KommenteraPublicerad 2015-07-01 Tydliga mervärden för mjölken I ett nytt kunskapsunderlag från Jordbruksverket, kommunicerar man de mervärden som den svenska mjölken har. Tanken är att det ska bli lättare för konsumenter att göra medvetna val. KommenteraPublicerad 2015-07-01 STATISTIK – 207 traktorer i juni I juni registrerades 207 nya traktorer in i Sverige. I toppen fortsätter Valtra och John Deere att dra ifrån med en stadig takt. KommenteraPublicerad 2015-07-01 En europeisk mässa att räkna med Sedan starten av Borgeby Fältdagar 1999, har mässan vuxit varje år. I år blev antalet besökare 21 500 och rekordmånga företag ställde ut. Helt klart är det en mässa som lantbruksbranschen i Europa kan räkna med även i framtiden. KommenteraPublicerad 2015-07-01 ”Det måste nu bli mer verkstad än debatt i viltförvaltningen” LRF ställer sig positiva till Naturvårdsverkets vision och strategi för att utveckla jakt- och viltområdet i Sverige. Nu vill man se handling i denna fråga, som berör många på landsbygden. KommenteraPublicerad 2015-07-01 Fler nyheter i nyhetsarkviet »