Nyhet från Jordbruksaktuellt 2012-03-21

Nytt varumärke ska öka lönsamheten för de lokala grisbönderna

Konsumentföreningar gör gemensam sak för att lyfta grisbönderna i Dalsland och Bohuslän, nu skapas varumärket Bodalsgris.
– Vi vill hjälpa till att värna den bohuslänska och den dalsländska grisuppfödningen, säger Jesper Gunnarsson Berg, vd i Värmlands Chark AB som är ett dotterbolag till Konsum Värmland.

Köttet som ska säljas under varumärket Bodalsgrisen kommer från grisar i Dalsland och Bohuslän.                       Foto: Lasse Forsberg
– Vi satt ihop med Värmlands­ Chark i höstas och såg på möjlig­heten att ta från gårdar­ här i Dalsland och Bohuslän. Det var så det började. Nu lanserar vi Bodalsgrisen här om ett par veckor, säger Mikael Mattsson, marknadschef, Kon­su­ment­för­eningen Bohus­län Älvsborg.
Konsumentföreningen Bo­hus­län­ Älvsborg är en egen förening inom Coop med 28 butiker. Borträknat dotter­bolaget MaxiMat omsätter föreningen cirka 1,8 miljarder kronor per år. Konsumentföreningen Bohuslän Älvsborg köper redan idag köttprodukter från Värmlands Chark.
– De styckar och packar åt oss. Och kör ner från Karlstad till vår distributionsterminal­ utanför Trollhättan, säger Mikael Mattsson.

Varför namnet Bodalsgrisen?
– Vi ville fläta in de två olika områdena vi kommer att ta grisarna från, Bohuslän och Dalsland, säger Jesper Gunnarsson Berg.
En del av landskapet i Dalsland

 

Enligt honom är Dahlbergs slakteri i ­Brålanda en speciellt viktig faktor för Bodalsgrisens framgång.
– Vi värnar inte bara om uppfödarna utan vi värnar även om slakten. Slakten sker inom Dalsland. Vi vill kunna se att det finns en lokal förankring i varje led. Grisarna är uppfödda i Bohuslän och Dalsland, och slaktas i Dalsland, säger han.
Eftersom slakteriet ligger så centralt blir transporterna av grisarna korta.
– I den här mixen av bönder och grisar som vi får in under varumärket så kommer en väldigt stor volym från Dalsland. Det vilket innebär att transporttiden för en genomsnittlig gris inom Bodalsgrisen är väldigt kort, säger Jesper Gunnarson Berg.
14 grisbönder är med från starten i Bodalsgrisen. De ska leverera cirka 200 grisar per vecka till Dahlbergs slakteri i Brålanda.
Jesper Gunnarsson Berg hoppas att ännu fler grisbönder i området nappar på att bli leverantörer till Bodalsgrisen.
– Det finns utrymme för fler leverantörer till detta. Speciellt­ sådana som vill vara med och föra varumärket framåt och är med ute i butikerna och möter kunderna.
Hur kommer produktmixen för Bodalsgrisen att se ut?
– Man ska kunna köpa en grillprodukt eller en charkprodukt under varumärket Bodalsgris, säger Jesper Gunnarsson Berg och tillägger:
– Men till en början blir det ett begränsat charksortiment. Majoriteten kommer att ligga på köttsidan.

Extra för marknadsföring
Dahlbergs slakteri, med 54 anställda och en omsättning på runt 380 miljoner kronor, slaktar i genomsnitt cirka 2 000 grisar i veckan.
– Vår uppgift är att slakta de här grisarna och se till att det inte sker en sammanblandning. Att det finns en säkerhet i konceptet, säger Peter Gullin, marknadsansvarig, Dahlberg Slakteri AB.
– Jag skulle tippa på att det blir 200-300 djur i veckan som kommer att gå åt för att förse konceptet med de varor de vill ha. Den volymen har vi redan i systemet.
Enligt Peter Gullin får de grisbönder som levererar till Bodalsgrisen en extra peng. Enligt vad Jordbruksaktuellt erfar ligger den på cirka 50 öre per kilo sålda produkter. Det kan jämföras med 75 öre per kilo för Värmlandsgrisen.
– Jag tror väl kanske inte att det finns så jätte mycket pengar i själva konceptet i uppstarten. Men det skapar en bra avsättning i närområdet som kan generera avkastning i framtiden, säger Peter Gullin.
Men det är enbart de grisbönder som är med och hjälper till med marknads­föringen som får del av pengarna.­
– Det utgår en extra betalning, en marknadsföringspeng. De som ställer upp och marknadsför kommer att­ premieras i första hand.

Öka mervärdet
Peter Gullin uppskattar konsumföreningarnas satsningar på att öka mervärdet för det lokalproducerade grisköttet.
– Den stora utmaningen­ för branschen är att kommunicera­ mervärdena. Och vi får vara lite självkritiska. Vi har inte lyckats­ riktigt­ bra med det. Till exempel djurvälfärden. Att det finns halm i boxarna, att vi inte får klippa svansarna, att vi har större utrymmen, och korta transporter och­
salmonellafrihet. Det är det vi måste sälja på, säger han och tillägger:
– Problemet i dag är att vi ser en fallande marknad. Vi ser att antalet grisar minskar hela tiden i Sverige.
Susanne Borssén och hennes man Jan på Sallebyns Gård, Brålanda, är en av de utvalda profilbönderna som ska hjälpa till att marknadsföra varumärket genom att träffa konsumenterna ute i butiken. Foto: Lasse Forsberg
En av bönderna
Susanne Borssén och hennes man Jan har fött upp smågrisar på en gård i Brålanda sedan 2007. Hon är en av de utvalda profil­bönderna som är med från början i Bodalsgrisen. För henne som för många andra grisbönder var förra året ett katastrofår. Men Susanne Borssén valde att investera sig ur krisen.
– Ja, vi har kört för fullt hela tiden för vi har ändå trott på att någon gång ska det vända. Och då ska vi vara med. Vi har hela tiden rekryterat istället­ för att dra ner på suggantalet.
Och satsningen har lönat sig. Sedan årsskiftet råder det ett skriande behov av smågrisar­ i Sverige.
– Vi föder upp cirka 4 500 smågrisar om året ungefär. Och nu hade vi gärna kunnat ha det dubbla och hade blivit av med dem i alla fall.
Susanne Borssén tycker att upplägget med Bodals­grisen, och att det blir en extra betalning till de profilbönder som är med och marknadsför varumärket, är bra.
– Det är bra att någon tar initiativ. Man hoppas bara att förpackningarna blir så att det klart och tydligt framgår att det är svenskt och att köttet kommer från Bohuslän och Dalsland.

Hur känns det att vara en av de utvalda profilbönderna?
– Det är väldigt spännande och pirrigt. Vi som brukar gå i ladugården och skrapa gödsel större delen av vår tid ska helt plötsligt ut och prata i butik. De vill att vi ska göra minst tre dagar varje år som bonde i butik.
Tror du att det här kommer att lyfta grisproduktionen i området?
– Jag hoppas det i alla fall. Vi måste ju göra någonting. Vi får ta minsta halmstrå för att verkligen få folk att köpa svenskt. Annars kommer vi att försvinna till slut, säger Susanne Borssén.
 

 








Håkan Frisell
Frilans

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@jordbruksaktuellt.se

Kommentera artikeln »

Här kan du kommentera nyheter på ja.se. Du kan berömma, utveckla eller kritisera. Allt ska dock ske sakligt och tonen ska hållas respektfull.

 

Vi förbehåller oss rätten att radera inlägg som är kränkande, rasistiska eller har sexistiskt innehåll.Vi förbehåller oss också rätten att radera inlägg som inte för debatten framåt.

Du som kommenterar garanteras anonymitet i det publicerade inlägget, men du måste uppge namn samt en korrekt e-postadress.

Utvalda kommentarer kan komma att publiceras i Jordbruksaktuellts tryckta upplaga.

Skriv JA i rutan:

Tipsa någon om denna artikel »



 

VIDEO – Den magiska födelsen av traktorn Hur är det nu, var det verkligen bättre förr? Därom tvistar de lärde kan man väl säga, här kommer en liten inblick i tiden då hästen blev utkonkurrerad av traktorn. Trevlig helg! KommenteraPublicerad 2014-11-28 Över 40 000 besökare Agromek Idag är sista dagen av årets Agromek i Herning i Danmark, som har pågått sedan i tisdags. Nu väntar man med spänning på om besöksantalet ska passera senaste Agromek-mässan, som hölls för två år sedan. Inför sista dagen ser det ljus ut. KommenteraPublicerad 2014-11-28 Danish Crown går bra trots griskris Under det gångna verksamhetsåret omsatte Danish Crown 71,8 miljarder svenska kronor, vilket är i nivå med föregående räkenskapsår. Rörelseresultatet uppgick till 18,4 miljoner svenska kronor, vilket är lite lägre än förra årets vinst på 18,7 miljoner kronor, skriver PigProgress. KommenteraPublicerad 2014-11-28 DEBATT – Både eko och konventionellt brottas med miljöproblem ”Konventionellt jordbruk beskrivs som oekologiskt. Ekologiskt jordbruk beskrivs som religion och ideologi. Öronen förblir stängda. Munnarna maler på”, skriver Jenny Jewert i dagens DN. Framtidens jordbruk bör vara en hybrid av de två, menar hon. KommenteraPublicerad 2014-11-28 Arla rör om i Storbritannien Arla Foods i Storbritannien vill göra en stor omorganisation för att utveckla verksamheten. Det skulle innebära ett 100 tjänster försvinner och att ökat fokus läggs på marknadsföring och innovation. KommenteraPublicerad 2014-11-28 Bucht söker inspiration i Finland I början av nästa vecka reser landsbygdsminister Sven-Erik Bucht till Finland och Lettland. På agendan i Finland står att diskutera framtagandet av en svensk livsmedelsstrategi, detta då Finland redan har en sådan. KommenteraPublicerad 2014-11-28 250 får fick se Eiffeltornet I protest körde franska fåruppfödare in 250 får till centrala Paris, de protesterar för att antalet vargar och rivna får har ökat. Uppfödarna vill att antalet vargar som får skjutas ska höjas, alternativt att begränsningen tas bort helt. KommenteraPublicerad 2014-11-28 Muse och Frazze är svenska favoriter På Syngentas sockerbetsförädling i Landskrona har man förädlat betor i drygt 100 år. Framsteg som en planta per frö och ökad grobarhet är exempel på förbättringar som ökat sockeravkastningen. KommenteraPublicerad 2014-11-28 Kverneland pressar balar non-stop Maskintillverkaren Kverneland presenterar den nyutvecklade non-stop-pressen Kverneland FastBale. Enligt företaget är denna världens första non-stop fixkammarpress samt världens första non-stop kombipress med fixkammare. KommenteraPublicerad 2014-11-27 Vägen mot en livsmedelsstrategi När avser ministern att gruppens arbete med att ta fram en livsmedelsstrategi ska börja och när ska det vara klart? Frågan ställde Sten Bergheden till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht som gav sitt svar under gårdagen. KommenteraPublicerad 2014-11-27 Innovativa glasögon för mjölkbönder Den danska tillverkaren av mjölkningsutrustning, SAC, planerar ett nytt steg i utvecklingen. Genom att anpassa de innovativa glasögonen Google Glass för lantbruket, vill man nämligen ge lantbrukare nya möjligheter i stallet. KommenteraPublicerad 2014-11-27 Ny återförsäljare av Schäffer Under lantbruksmässan Agromek i Danmark passar den danska importören av Schäffer-maskiner på att bredda sitt återförsäljarnätverk i Sverige. Under mässan skrevs avtal med skånska Bjäre Maskin AB. KommenteraPublicerad 2014-11-27 Grisviruset sprider sig Trots ökade kontroller och restriktioner av import har Porcine epidemisk diarré, PED, nu spridit sig från amerikanska fastlandet till Hawaiis tredje största ö, Oahu, skriver PigProgress. KommenteraPublicerad 2014-11-27 Svenska bönor till försäljning Svenska vita bönor och kidneybönor är skördade, torkade och förpackade. De öländska baljorna finns nu att köpa i butik. KommenteraPublicerad 2014-11-27 Vindkraftsföretag tror på ökad vinst Det danska vindkraft­bolaget Vestas Danska höjer sin helårsprognos för årets resultat. KommenteraPublicerad 2014-11-27 Samverkan ska gynna alla Konkurrens, kostsamma investeringar och ett yrke som många gånger präglas av ensamföretagande. För flera lantbrukare kan en möjlighet som företagare vara att samverka.
 – Att samarbeta istället för att konkurrera är smart, men det är viktigt att se till att alla gynnas, säger Pauliina Jonsson, rådgivare på Växa Sverige.
KommenteraPublicerad 2014-11-27
De vill ta klustersuccén vidare Det förberedande arbetet kring etablerandet av kluster för gröna näringen i både Örebro och Södermanlands län är igång. Kanske ska det framgångsrika Vreta Kluster i Östergötland snart få två grannar. KommenteraPublicerad 2014-11-27 868 miljoner euro till lantbrukare EU-kommissionen har beslutat att återföra de pengar som drogs från gårdsstödet förra året. Pengarna avsattes i en krisfond som inte använts och nu ska pengarna betalas tillbaka. KommenteraPublicerad 2014-11-26 Coca-Cola satsar på mjölk Coca-Cola planerar att lansera sin nya dryck, mjölk. Den kommer att innehålla mer protein, mindre socker och vara laktosfri, enligt företaget kommer drycken bli så populär att det kommer regna pengar, skriver brittiska The Telegraph. KommenteraPublicerad 2014-11-26 Ökat sug för svenskt märks i industrin Majoriteten av livsmedelsföretagen ser ett ökat intresse hos konsumenter för produkter med svensk råvara. Nio av tio företag ser svensk råvara som en konkurrensfördel jämfört med importerade produkter, visar Livsmedelsföretagens konjunkturenkät för tredje kvartalet. KommenteraPublicerad 2014-11-26 DEBATT – Därför protesterar vi lastbilschaufförer ”Skulle ni vilja möta de på vintervägen med däck som ingen svensk chaufför skulle drömma om att ens köra på sommaren med? Tyvärr, det har ni troligtvis redan gjort någon gång.” skriver Göran Cederfjäll, i  en debattartikel på SVT Opinion. KommenteraPublicerad 2014-11-26 Rysk grisuppfödning växer rekordsnabbt De första nio månaderna 2014 ökade Ryssland sin produktion av griskött med nära 17 procent jämfört med samma period 2013 rapp­orterar Pig progress. Importstoppet för livsmedel uppges vara en starkt bidragande faktor och ökningen förväntas fortsätta. KommenteraPublicerad 2014-11-26 Kraftsamling i köttbranschen Köttföretagen i Sverige kraftsamlar genom att bilda en gemensam branschorganisation – Svenska Köttföretagen. Syftet är att stärka konkurrenskraften inom den svenska animalieproduktionen. KommenteraPublicerad 2014-11-26 Föreningar delägare i nytt rådgivningsbolag I samband med bildandet av Svenska Köttföretagen bildas även ett dotterbolag vars uppgift blir att förse animalieproduktionen med rådgivning, bland annat på djurhälsoområdet. KommenteraPublicerad 2014-11-26 Etiskt kött prisas av Allt om Mat Hälsingestintan och vd:n Britt-Marie Stegs har vunnit Allt om Mat:s stora matpris 2014. Med ett mobilt slakteri direkt på gården visar Hälsingestintan att det går att få fram etiskt kött av hög kvalitet som kunder vill betala för. KommenteraPublicerad 2014-11-26 Baltisk mjölk får extra stöd från EU

EU-kommissionen satsar 260 miljoner kronor på ett stödpaket till baltiska mjölkproducenter. Stödet ges för att mildra effekterna av det ryska importstoppet.

KommenteraPublicerad 2014-11-25
Stort intresse för lokal upphandling Örebro län har inlett den långa processen om att få till lokala upphandlingar. Vid tre möten i slutet av november träffades personer från kommunerna och företagare i området för att diskutera möjliga samarbeten. KommenteraPublicerad 2014-11-25 Litar mest på svenskt och minst på danskt En ny undersökning som ICA gjort visar att nio av tio har större förtroende för svensk djurhållning än den i andra europeiska länder. KommenteraPublicerad 2014-11-25 Sjätte prissänkningen från Arla

Arla sänker priset för sjätte gången i år. Denna gång med  2,0 eurocent vilket innebär att aktuellt pris i Sverige sänks med 17,6 öre till 284,1 öre. Det nya priset gäller från den 1 december.

KommenteraPublicerad 2014-11-25
Lugnt på elmarknaden inför vintern Det ser bra ut på el-fronten inför vintern. Tillgången på vattenkraft ser lovande ut då vattenläget är bra och när det gäller reaktorerna, är alla klara att köra, förutom Oskarshamn två. KommenteraPublicerad 2014-11-25 Fler nyheter i nyhetsarkviet »