Rima – en potentiell lösning på distribution

Richard Ekbom driver Rima Seafood, vars huvudgrej är att leverera fisk och skaldjur till restauranger i Örebro. Men med tiden har han utökat sortimentet till lokala råvaror, som han fyller upp bilen med när han ändå åker omkring.

– Jag tror att det är viktigt att man träffas och att det blir ett snack. Det är du som gäst på restaurangen som ska ställa krav. Restaurangen ska se till att få fram råvaror. Då behövs det ett samarbete på något sätt, säger Richard Ekbom som driver Rima Seafood.Foto: Carolina Wahlberg

– Det spelar egentligen ingen roll vad det är, bara det är gjort med kärlek och att det är lokalproducerat. Det är något som restaurangerna vill ha. Även butikerna skriker efter det, säger Richard Ekbom.

När det gäller butik har han ett system där han åker och samlar in, alternativt att producenterna lämnar sina grejer hos honom, och sedan åker han ut till butiker och fyller på. Det gör att butiken bara får en faktura.

Fler produkter

Något liknande sker till viss grad redan i dag till restauranger.

– Men jag har inte kunnat nå ut till alla restauranger och inte till alla producenter. Jag skulle vilja ha ännu fler produkter. Det är inte Rimas huvudsyssla, utan det är kanske mer för att döva mitt eget samvete med att jag har fisk som har producerats i Kina. Tyvärr är det så. Det är den biten jag måste leva på och det här andra är mer mitt hjärta.

Richard kan köra ut och rekommendera, men den stora marknadsföringen måste ske i ett tidigare steg från producenten, till exempel genom demonstrationer i affärer.

– Jag är fiskhandlare i grund och botten, jag vill se att producenten är säljaren och marknadsföraren och jag är bara verktyget för att nå ut.

Lokala mataffärer

Richard säger själv att han dock borde bli lite bättre på att berätta för fler att han har mer grejer. I dag sker det främst till de som han jobbar med dagligen.

– De vet exakt vad jag har för varor och framförallt vet de att de kan ringa mig. Jag vill komma dit där jag alltid blir inblandad i någon form av lokal mataffär.  Oavsett om jag ska vara mellanhand eller om jag kan tussa ihop folk.

Ett färskt exempel på det sista är samarbetet mellan Arnes grönsaker och Anders Johnsson på Katrinelunds gästgiveri. som via Richard fick jättebra kontakt och har nu löst logistiken utan hans inblandning.

– Min vision är att jag ska vara nyckeln till alla affärer. Men jag saknar ännu fler producenter.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 20 april 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste