Svensk delikatessost på export

2008 började osttillverkningen på Almnäs Bruk och ända sedan starten har siktet varit högre än bara den svenska marknaden. I dag är 50 procent av företagets omsättning export till länder som USA, Tyskland och nu senast har dörren öppnats upp till Kina.

2008 började osttillverkningen på Almnäs Bruk och nästan direkt visste vd Thomas Berglund att Sverige var en för liten marknad, nu senast satsar de på marknaden i Kina. Foto: Jesper Anhede

Almnäs Bruk är en ekologisk mjölkgård med tillhörande eget ysteri. Gården ligger i Hjo och drivs av Thomas Berglund tillsammans med hans 25 anställda. 2008 startade ysteriet och i dagsläget tillverkas 40 ton ost och resten av mjölken säljs till ett större mejeri. Men drömmen är att all mjölk ska bli till ost och det var också en av anledningarna till att de redan från start började titta över landsgränsen.

– Det finns många fler människor som inte är svenskar än som är svenskar. Marknaden är mycket större utanför Sverige, säger Thomas Berglund.

Träffa rätt folk

Det första som han gjorde för att jobba sig utanför Sveriges gränser var att åka ner till BioFach i Nürnberg, världens största ekomässa. Det fanns en liten svensk monter, där de började ställa ut och har sedan fortsatt i princip varje år. En annan bra mässa som Thomas åker på är The Fancy Food Show i USA som går i New York på sommaren och i San Fransisco i januari.

– Står man intill saker och ting som är väldigt fina och där gastronomin samlas, då kommer man i vägen för rätt människor, säger Thomas.

Senaste möjliga exportland för Almnäs Bruk är Kina, i och med att exporttillståndet gick igenom i början av mars.

– Det är en intressant marknad. Vi vet ännu inte om det blir några affärer, men vi har en del kontakter som vi jobbar med. Men det är en lång resa. För oss handlar det inte om att skapa enorma volymer, utan om att hitta precis rätt typ av kund och det räcker med en. Vi ska inte ut till varje supermarket, för där säljs inte vår ost. Utan den går till restaurangnäring eller specialiserade ostbutiker, säger han.

Intresse för ost 

Ungefär 350 miljoner av Kinas befolkning har en konsumtionsnivå som är i nivå med den svenska. Intresset för vin är ganska stort och med det kommer ett ökat intresse för ost. Likt vad som skedde i USA.

Enligt Thomas handlar det om att hitta rätt försäljningskanal. Det är inte lika lätt att bara åka ner på en mässa och hoppas komma i vägen för rätt personer. Utan här gäller det att ha bokade möten på plats.

– Vi har två försäljningsvägar att gå, den ena är delikatess och den andra är eko. Vad det gäller eko har vi en dialog med ett kinesiskt matkasseföretag. Den andra sidan är kanske lättare till en början och det är delikatess. Där kan man komma in genom att hitta rätt restauranggrossist.

Många exportländer

Almnäs Bruk har tidigare gjort affärer med Hong Kong, som likt Macao har andra handelsregler än Kina. De godkänner EU-ekologiskt och även om det inte handlar om några stora mängder, har de upprättat en del kontakter på plats och genomfört en del affärer.

Andra länder som Almnäs Bruk jobbar med är Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, enstaka kunder i Italien, några i Schweiz, England och en stor kund är USA.

Är det lätt att exportera grejer logistiskt?

– Det är relativt lätt. Men vi har inte prövat på det allra svåraste, Kina. Men det finns ju stora företag som inte gör något annat än att frakta. De är bra på det och på tulldeklareringshistorierna som man själv tycker är jobbiga. Byråkrati och formulär, det är deras profession.

När det gäller export till Hong Kong kan varorna antingen flygas, men det gillar inte Thomas, då det inte känns så resurshushållande, eller så kan de skickas i en kylcontainer.

– Kineserna skickar mycket mer hit än vad vi skickar till dem. Det betyder att det går rätt många tomma containrar till Kina. Båtfrakt till Kina, har åtminstone varit oerhört billigt. Ett kilo ost kan kosta 2.50 att skicka. Det är dyrare att skicka osten till Göteborg där den ska lastas. Men det beror på att det är enorma mängder och att containrarna annars går delvis tomma.

Vilka utmaningar finns det med att exportera till Kina?

– Att det är en väldigt ung marknad för ost. Ost finns inte i deras gastronomiska verktygslåda. De har mer tofuliknande ostar. Du behöver inte förklara för en fransman hur en ost ska ätas eller förvaras, men det måste du göra i Kina.

– En annan utmaning är att hitta rätt kontakt. Har man gjort det kan man säkert lösa det andra.

I dagsläget har de kontakt med ett företag i Shanghai, som både är svenskt och kinesiskt.

Har du något tips till de som vill börja exportera?

– Man måste tycka att det är spännande och roligt. Gör man inte det kan man inte ha uthålligheten. Sedan måste du kunna språk. Visserligen är västgötskan ett världsspråk, men det är alldeles för få som har förstått det.

Vill ni öka andelen export?

– Ja, jag tror att det kommer med automatik. Världsmarknaden är mycket större än den svenska marknaden, så bara vi jobbar på är jag alldeles övertygad om att vi kommer att komma upp i 75 procent.

Fakta: Almnäs Bruk

Vd: Thomas Berglund

Vad: Ekologisk mjölkproduktion, osttillverkning, växtodling, skog

Djur: 800 nötkreatur, 375 mjölkkor och resten ungdjur

Anställda: 25

Areal: 3 581 hektar, 1 985 skog, 1 031 hektar åker och beten, 250 hektar övrig mark samt 315 hektar vatten. 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 24 april 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste