Stor efterfrågan på svenskmärkt

Nu har märkningen Från Sverige funnits i ett år och runt 7 000 varor från 120 företag, har i dag märkningen. Syftet är att göra valet enklare för konsumenten samt att säkra tillgången på svenskproducerat.

För ett år sedan invigdes märkningen Från Sverige och sedan dess har 7 000 produkter märkts. Här klipper Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht bandet. Foto: Katarina Johnsson

Ursprungsmärkningen började med märket Svenskt kött som för ett år sedan övergick i det nybildade Svenskmärkning AB där ursprungsmärkning finns för alla varor. I märkesportföljen finns i dagsläget Från Sverige, Kött från Sverige och nyligen har Mjölk från Sverige tillkommit.

Hur har det första året varit?

– Det har varit ett bra år. Fyllt av utveckling och ett år där vi har mött många företag som vill använda märket för att vara tydliga för konsumenterna, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Hur ser framtiden ut?

– Lovande! Vi vet att det finns en stark efterfrågan på råvaror och livsmedel med svenskt ursprung och man vill enkelt kunna hitta dem. Sedan har vi med oss 7 000 märkta produkter, alla finns inte märkta i butik ännu, men är på väg. Under kommande år hoppas jag att vi kommer jobba ännu mer med kommunikation och synlighet. Nu har vi lagt grunden, utvecklat rutiner och regler och vi har en bra bas för att stärka kännedomen om vad märkningen står för.

Kommer märkningen till restaurang?

– Vi har en efterfrågan från restauranger och vi tittar på hur vi kan utveckla det. Men vi måste ta det stegvis. I dagsläget har vi hamburgerkedjan Max som använder märket och den typen av restauranger har alla möjligheter att använda märket om man lever upp till reglerna. Vi tittar även på om man kan erbjuda märkningen till mindre kedjor.

Vad är den största utmaningen framöver?

– Att skapa kännedom för vad märkningen står för.

Fler märkningar på gång?

– Nej, nu har vi mött de behov som finns med förtydliganden.

Har försäljningen ökat när ursprunget blivit tydligare?

– Vi har inte några siffror på det . Men det finns skäl till att företagen väljer att använda märkningen. De stärker försäljningen genom att vara tydliga. Vi ser det på köttet och det är motsvarande med mjölken.

Ica Sverige kommenterar ettårsdagen såhär:

"Intresset för svenskproducerade varor växer och Ica arbetar på flera håll för att möta kundernas efterfrågan av svensk mat. Den branschgemensamma märkningen Från Sverige gör det enkelt för kunderna att hitta varor med svenskt ursprung i butikerna. Därför tycker vi den är bra och gärna ser att fler livsmedelsföretag ansluter sig. Ica har under lång tid arbetat med ursprungsmärkning på våra egna varor och vi kan inte se att just Från Sverige ligger bakom den ökade efterfrågan på svenskproducerade varor."

 

Märkningens fem kriterier

  • Alla djur är födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
  • Odling har skett i Sverige
  • All förädling samt packning har gjorts i Sverige.
  • Kött-, ägg-, fisk-, skaldjurs-, fågel- och mjölkråvara är alltid 100% svenskt, även i sammansatta produkter som korv eller fruktyoghurt.
  • I sammansatta produkter ska minst 75% vara svenskt. Ost, müsli, leverpastej, korv, fruktyoghurt eller en kaka med choklad är några exempel på sammansatta produkter.

Källa: Från Sverige

 

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 20 april 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste