”De har attackerat ekologisk produktion”

Under stämningsförhandlingarna mellan Svenskt Växtskydd och Coop gällande ”Ekoeffekten” upplever Svenskt Växtskydd att Coop inte kunnat argumentera för sin sak. Men Coop Ser annorlunda på saken.

Louise König, hållbarhetschef, Coop Foto: Magnus Fond

I en kommentar till Jordbruksaktuellt svarar Louise König, hållbarhetschef på Coop att de tycker att de kunnat motbevisa Svenskt Växtskydds anklagelser.

– Vi upplever att vi på ett tydligt sätt kunnat redovisat för rätten att Ekoeffekten är ett initiativ som är i linje med KF och Coops långa tradition av att upplysa våra kunder och medlemmar om vad de äter. Kunderna har rätt att veta, därför är information och opinionsbildning viktig. Detta har vi dessutom gjort på ett transparent sätt, där bland annat undersökningsresultaten funnits tillgängliga på vår hemsida, skriver Louise och fortsätter:

– Coop anser att KTF/Svenskt Växtskydd genom att stämma Coop för Ekoeffekten har attackerat ekologisk produktion. Vi är även mycket trygga i den vetenskapliga expertis som framställdes under rättegången, där forskare tydliggjorde för kvaliteten och underlaget i vår studie. Motparten hävdar att detta är reklam som Coop har tjänat mycket pengar på via sitt varumärke Änglamark. Vi har tydliggjort att så inte är fallet.

Vad förväntar ni er för utgång?

– Vi vill inte spekulera i utgången, men vi bestrider alla yrkanden som vår motpart gjort.

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 19 maj 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste