En liten knäpp på näsan

Coop förlorade mot Svenskt Växtskydd i Patent- och marknadsdomstolen.Men det finns inga tydliga vinnare i detta. Ändå är det bra och viktigt att det nu är mer prövat vad man får påstå om maten och dess miljöpåverkan.

Domen kan i bästa fall ha en avskräckande verkan på andra företag som överväger att ta genvägar i sin marknadsföring. Det är den största nyttan med domen. Samtidigt visar domen att det är väldigt billigt för stora företag att i marknadsföringen häva ur sig påståenden som man inte kan belägga.

Eftersom jordbrukarna är så få jämfört med konsumenterna och de stora detaljhandels- och livsmedelsföretagen i Sverige är så dominanta, så är risken överhängande att vi får se fler fall där företag osakligt slår på jordbrukarna för att vinna poäng hos konsumenterna.

Processen mot Coop visar på värdet av våra nischade branschorganisationer. Det är viktigt att vi gemensamt har organisationer med kvalificerade och engagerade medarbetare som tar striden för de många jordbruksföretagarnas räkning. Samtidigt är det viktigt att företagarna fokuserar på de alltid viktiga kunderna. Slaget om vad handeln ska köpa in för mat pågår var dag. Att svenska producenter, förbjudna att producera mycket av den billiga mat som säljs i Sverige, förbannar sina kunder leder inte till framgång. Säljarbetet måste alltid vara aktivt, kreativt och fokusera på möjligheter.

Vi har misslyckats när Coop med flera handelsföretag drivs med den dubbelmoral som nu är fallet. Det är skamligt att Coop i marknadsföringen förbannar produktionen av den mesta svenska mat de säljer och samtidigt själva importerar och tar fram koncept för importerad mat producerad på sätt som är förbjudet i Sverige. Likväl är de en kund där vi var dag i positiv anda ska kämpa för att sälja in våra produkter. Samtidigt ska vi var dag genom våra organisationer kämpa för konsumentförtroende, saklighet, rättvisa och vår internationella konkurrenskraft. 

Det är lätt att känna som om någon sticker en kniv i ryggen när Oatly tar till orda, Coop kampanjar, festivaler stoppar alla animaliska produkter eller skolbespisningar tvingar på alla elever fler helvegetariska måltider. Domen innebär tyvärr inte slutet för marknadsföring som brister i saklighet. Risken är till och med att domen på de reklambyråer där Mammon är vd och Cynism vice vd, tolkas som att det nu finns en prislapp för osaklig marknadsföring av mat. Det är REA. 

Coop förtjänar en rejäl örfil för den osakliga kampanjen Ekoeffekten. Istället fick de en liten knäpp på näsan. Så fungerar systemet. Svenskt jordbruks framgång står inte att finna i Patent- och marknadsdomstolen, men det är en av alla de arenor där vi tar kampen för vårt fina jordbruk. Viktigast är det ständiga nötande säljarbetet och kampen för internationell konkurrenskraft.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 12 juli 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste