Ny superserie från Valtra

Med ett nytt armstöd och ny terminal kliver Valtra upp ett steg i ligan och blir verkligen en konkurrent att räkna med för de andra märkena – frågan är vad som är bäst, Powershift eller steglös transmission. I denna utgåva av Power Gear har de danska testförarna satt den nya Valtra T234 på prov.

Nordiskt samspel i denna utgåva av Power Gear – en finsk testraktor och en dansk slåtterkross. Här har Power Gear satt Valtra T234 på prov. 
Foto: Morten Damsgaard

Smart touch är namnet på den nya terminalen och armstödet som Valtra har presenterat i N-,

Den centrala nyheten i Valtras utvecklade T-serie är SmartTouch-armstödet med en ny joystick och terminal. 

T- och S-serien. Förhållanden för testet kunde inte varit bättre, solsken och en vältrimmad tiometers Kverneland slåtterkross var kopplad till Valtra T234. Det är toppmodellen av de steglösa Direct-modellerna i T-serien, med 220 nominella hästkrafter. I Powershift varianten kommer toppmodellen T254 med 254 hästkrafter.

Enkelt att swipa

Medan ekipaget kör gräs i en hastighet upp till 17 kilometer i timman, så kan testföraren prova de nya funktionerna i traktorns nya SmartTouch-tjänst. Nyheterna i hytten lyfter Valtra till en ny nivå sett till traktorinställningarna, som både fungerar snabbt, är överskådliga och lätta att navigera i.

Höger armstöd rymmer samtliga knappar för att kontrollera och styra traktorn samt nå radion. Det betyder också att det inte längre finns knappar på den bakre högra vingen – bra Valtra.

Terminalen är av touchtyp och har en bra storlek, något som testförarna länge har efterfrågat hos Valtra. Via skärmen kan man få en översikt av traktorn samt gå djupare in i inställningarna. I övervakningsläget kan man dela in terminalen i fyra delar. Testföraren kunde vid körning övervaka saker som autostyrningen, isobusstyrning, traktorns hastighet och back­kameran som också var monterad på testraktorn.

Testföraren beskriver det som ett hav av möjligheter när det gäller att ställa in vilka vyer som ska synas på skärmen och var. För att byta emellan dem swipar man enkelt med fingrarna, precis som på en smartphone, något som testföraren snabbt känner sig hemma med.

Framaxelfjädringen med luft spelar väldigt bra ihop med hyttfjädringen som på testtraktorn också var luftfjädrad.

I inställningsläget är skärmen uppdelad i två delar: fram och bak på traktorn. Om man till exempel ska ställa in motorvarv­talet, klickar man bara på traktorns motor i terminalen och kommer då in i en undermeny för motorn. Här kan man bestämma hur man vill ha det genom att föra fingrarna över en skala där varvtalen sätts. Det hela är ganska logiskt uppbyggt.

Detaljerna är bra, exempelvis är traktorn på skärmen samma färg som den man sitter i. Trots att traktorn som testas i PowerGear egentligen är en prototyp så fungerar skärmen snabbt.

Onödigt med ISObus

Testföraren var imponerad över hur bra de 230 hästarna kunde dra den tio meter breda Kverneland slåtterkrossen som kördes i upp till 17 kilometer i timmen.

Man har även möjlighet att styra terminalen med joysticken som också är ny. När man håller i den kan man även enkelt komma åt skärmen med pekfingret och navigera sig fram på den. Att kunna göra det utan att behöva lyfta handen från joysticken är unikt menar testföraren som inte sett det hos några andra märken ännu.

På joysticken finns det två knappar där man själv kan bestämma vilka funktioner som ska användas. Vid körning med slåttern har föraren flyttat autostyrningen till en av knapparna för att på så vis snabbt hitta nästa spår i marken.

Redskapet hanteras från skärmen som nu kan hantera isobus-funktioner. Länge har Power

Valtra T234 nyttjar upp till 250 hästkrafter med boost två, men den kommer först igång vid 38 kilometer i timman på vägen. När PTO är inkopplad får man nöja sig med 230 hästkrafter i boost ett. 

Gear efterfrågat denna möjlighet i Valtras integrerade terminal, men Valtra ger faktiskt testföraren en anledning till eftertanke. Är det fortfarande nödvändigt med isobus styrning av redskapen? Testföraren tipsar om att man som lantbrukare ska fundera över de moment där man vill ha en övervakning och anpassa sitt köp därefter, med eller utan isobus och LS-styrning.

Valtra menar att man med tiden ska kunna flytta de enklaste isobusfunktionerna till traktorns integrerade knappar på armstödet och joysticken. Isobuskontrollen fungerar felfritt och trots hårt arbete med slåttern, kan testföraren enkelt greppa terminalens högra sida och på så vis nå isobusfuktionerna trots att det är en touch-terminal. Testföraren är inte 100 procent positiv till touch då det kan vara svårt att knappa rätt

På höger sida av traktorn sitter ett serviceskåp där man får plats med mer än en standard verktygslåda. Men det finns tyvärr inget liknande utrymme på den vänstra sidan vilket vore bra, då det är där man går in och ut ur maskinen.

i fält, Valtra ger dock även möjlighet att navigera via ett rullhjul i slutet av terminalen, men det kan vara svårt att bläddra igenom innan man hittar det som man behöver ändra.

Saknar man möjligheten att åtskilja isobusterminalen från resten av traktorfunktionerna kan man montera en extra skärm i hytten för att få bättre överblick.

Steglös eller Powershift

Valtra har valt att tillföra extra effekt till toppmodellen i T-serien med steglös transmission, de nominella hästkrafterna på 220 stiger till 230 med PTO-uttaget i boostläge ett. Men Valtra har också uppfunnit något de kallar för boostläge två där traktorn kan boosta upp till 250 hästkrafter. Men det finns en hake, boost två utlöses inte förrän traktorn kör i 38 kilometer i timmen så det är nog knappt någon i Sverige som kommer att få glädje av den funktionen. Detsamma gäller toppmodellen i T-serien med Powershift transmission ­kallad Versu.

Den större modellen T254, har 235 hästkrafter men går upp till 250 i boost ett och 271 i boost två, det är dock anmärkningsvärt att vridmomentet förblir detsamma oavsett boostläge.

Som vanligt har även Landbrugets Traktorafprøvning testat effekt, vridmoment och bränsleförbrukning och det blir tydligt att det är stor skillnad på den steglösa varianten som testas nu, jämfört med Powershift traktorn T234 Versu som Power Gear testade 2015.

Powershift modellen har ett högre vridmoment än den steglösa och det stämmer också överens med de data som Valtra har i broschyren. Det innebär att om man vill ha möjlighet till högt vridmoment och effekt hos T-serien så ska man inte köpa en steglös utan en modell med Powershift.

Powershift modellerna blir också mer attraktiva med SmartTouch, och testföraren tror att man kommer att uppleva traktorn som att den mer eller mindre kör lika jämnt som en steglös. Det är också värt att poängtera att den steglösa Valtran fortfarande har fyra gruppväxlar i den som man manuellt ska skifta mellan.

Man ska också notera att om man väljer toppmodellen i Versu-serien i form av T254 som nyttjar 235 hästkrafter i boost ett och 271 hästkrafter i boost två så är vridmomentet fortfarande detsamma som i T234. Därför kan det vara svårt att motivera ett köp av toppmodellen i T-serien.

Valtras T-serie skiljer sig inte utseendemässigt från den nuvarande modellen. Det är SmartTouch som är den stora nyheten.

Bra Verktygslåda - på fel sida

Testföraren tyckte även att fjädringen var ovanligt bra på T-serien där den luftfjädrade framaxeln och hytten gjorde körupplevelsen till ett nöje, både på väg och i fält.

Ljudnivån i hytten var också bra och under hela testet mätte föraren 73 dB vid 13 kilometer i timman med ett varvtal på 2 000 och trippel slåtterkross i fullt arbete.

På höger sida av traktorn sitter ett bra serviceskåp där det förutom en standardverktygslåda också finns plats till en större variant. Skåpet är dock placerat på höger sida om traktorn, vilket är osmidigt då man går in och ut på den vänstra. Hade testföraren fått bestämma skulle AdBlue och dieseltankarna placerats på höger sida och verktygslådan på vänster.

Vid ingången till traktorn kan man kolla hydrauloljan och efterfylla med en liter om det skulle behövas. Om man saknar mer olja än så, så ska det tryckas in med ett specialverktyg. Testföraren tycker att det är allt för besvärligt, det borde vara enklare. Men det är en fördel att hydrauloljan och transmissionsoljan är uppdelad.

Plus: 

  • Höger armstöd
  • Styrningen i den nya terminalen
  • Joysticken med bra knappar
  • Uppdelad transmission- och hydraulolja
  • Fjädring

Minus:

  • Påfyllning av hydraulolja
  • Gruppväxling i steglös transmission
  • Bara en cruise-hastighet
  • Verktygslådan på höger sida 

Tekniska specifikationer

Motor: Agco Power

Slagvolym: 7,4 l

Nominell effekt: 220 kW/hk

Maximal effekt: 230 kW/hk

Vridmoment: 930 nm

Vikt: 7 700 kilo

Växellåda: Steglös

Bränsletank: 380 l

AdBlue tank: 70 l

Hydraul flöde: 160 l/min

Lyftkapacitet bak: 7 800 kg

Lyftkapacitet fram: 5 000 kg

Längd: 5,8 m

Höjd: 3,13 m

Axelavstånd: 2,995 m

Vändradie: 5,4 m

Framdäck: 600/65 R28

Bakdäck: 710/70 R38

En T234 Direct kostar 1 695 000 svenska kronor enligt de svenska återförsäljarna Lantmännen.

Text:
Morten Damsgaard

Översättning:
Katarina Johnsson

 

Artikeln publicerades lördag den 15 juli 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste