Big M i nytt utförande

På Agritechnica kommer Krone visa upp nästa generation av den självgående slåtterkrossen Big M och nyheterna är mycket mer än bara uppdaterade klistermärken och dekaler.

Krone Big M 400 serien har flera nya detaljer och gör officiellt entré på Agritechnica i november. Men redan 2017 har maskinen gått på fälten i Danmark och Power Gear har fått tillfälle att ta en titt på nyheten. Foto: Morten Damsgaard

Slåtterarbete med stor kapacitet har länge varit lika med en självgående slåtterkross och nu har de självgående krossarna i Krone Big M 400-serien blivit uppdaterade med en ny ram, nya krossar, ny hytt, ny styrning och större arbetsbredder. De danska testförarna i Power Gear har tagit en närmare till på maskinen.

Den nya konstruktionen av slåtterkrossen innebär bland annat en ny fjädrad bakaxel som lyfter 20 centimeter vid slåtterarbete för att säkra att materialet får plats under maskinen.

Olika bredd

Krone Big M har premiär på Agritechnica som går av stapeln i Hannover i november, men redan under säsongen 2017 har maskinen gått på test hos Midjysk Maskinstation i Danmark. Slåtterkrossen, som i testutförandet haft en annan kostym än den som kommer att visas på Agritechnica, är en Big M 450.

Serien har två olika modeller; Big M 470 samt Big M 450. Det som skiljer dem åt är att 470 har en arbetsbredd på 11,3 meter jämfört med 9,95 meter, den är 3,4 meter bred i transportläge jämfört med tre meter, utöver det är den högre på fyra meter jämfört med 450 som mäter under fyra meter. Utöver det är det inga skillnader i utrustning, motorstorlek eller annat.

Frontaggregatet kan enkelt justeras eller bytas mot valfri modell, på Krone Big M som är konstruerad som en traktor i fronten med samma kopplingsmöjligheter. Detta gör att driftstopp kan undvikas vid haverier.

De sidoupphängda aggregaten är i princip två slåtteraggregat från Krone B1000-serien som är den tio meter breda upphängda trippelslåttern från företaget. I fronten kommer det att vara en Krone E320-kross monterat. Det innebär att maskinen inte är speciellt sårbar för haverier om frontkrossen skulle gå sönder. Då kan man nämligen byta ut den mot valfri frontkross i och med att lyftarm, toppstång, kopplingar och PTO-axeln är monterad som om det vore en traktor.

En annan nyhet i fronten på Big M, är en hydraulcylinder som är placerad mellan lyftarmarna. Maskinen kan själv anpassa frontenhetens placering utefter placeringen på maskinens bakhjul. På detta sätt säkrar man att det inte blir överlappningar vid slåtterarbete.

Fjädring fram och bak

Nyheten kommer i två versioner, Big M 450 med 9,95 meters arbetsbredd samt Big M 470 med 11,3 meters arbetsbredd.

Den nya ramen gör att maskinen lyfter 20 centimeter från marken vid arbete i fält. Krone meddelar att detta ska säkra att det finns tillräckligt med plats till allt material under maskinen när det huggs. En annan bonus är att de hydrauliska kolvarna som fungerar som fjädring under arbetet.

Maskinen har även fått en annan typ av transmission när det nu sitter en oljepump som levererar olja till fyra motorer vid varje hjul. Detta innebär att maskinen kan köra gräs i hastigheter från noll till 25 kilometer i timman utan att man behöver växla. Om maskinen registrerar att hjulen slirar justerar oljemotorerna detta automatiskt och det hjul som har problem får tillskjutet mer olja och därmed kan man undvika fastkörningar.

Det är Liebherr som levererar motorn till den nya Big M-serien. Motorn ligger på knappt tolv liter och ger 448 hästkrafter.

Hytten på Big M 400-serien har samma grundstruktur som hytten på den nya Big X exakthacken. Det innebär att föraren på Big M nu får en touchterminal framför höger armstöd som är identiskt med den i exakthacken. Även joysticken är densamma som i exakthacken och för föraren betyder det bland annat att man får fyra valfria knappar där man kan lägga in egna funktioner. Det hela ställs in från terminalen som är touch och har samma upplägg som på exakthacken.

Tyska hästkrafter

Under huven är det nu en tysk Liebherrmotor och på den nya serien handlar det om en sexcylindrig 11,9 liters motor som levererar 448 hästkrafter. Varvtalet sänks till 1 250 varv per minut på vägen medan varvtalet i fält ligger på 1 650 för att sänka bränsleförbrukningen.

Ett annat sätt att sänka bränsleförbrukningen är att minska crimpervarvtalet genom att sätta ned rotorns fingrar i lägre växel när det är möjligt. Alla tre slåtteraggregat kan sänkas från 1 000 till 700 varv per minut vilket också sänker förbrukningen av bränsle.

Krone BigM 450

Motor: Liebherr

Effekt: 448 hk

Volym: 11,9 l

Dieseltank: 800 l

Transmission: Hydrostastisk

Arbetsbredd: 9,95 m

Transportbredd: 3 m

 

Text:
Morten Damsgaard

Översättning:
Katarina Johnsson

 

Artikeln publicerades fredag den 13 oktober 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste