Svenskt på mässa i Kina

En delegation från Sverige var på plats för att lyfta fram det svenska köttet. 

Den svenska montern på China International Meat Industry Week 2017.  Från vänster: Johan Andersson, KLS, Patrik Holm-Thisner, HKScan, Margareta Åberg, LRF, Johan Krallis-Anell, Näringsdepartementet, Ingrid Eilertz och Anna Clarin, Jordbruksverket, Magnus Därth, Kött och Charkföretagen. Foto: Kött och Charkföretagen

När China International Meat Industry Week 2017 ägde rum i Qingado fanns cirka 1 300 olika utställare från hela livsmedelskedjan på plats. I fokus stod kött och chark och med från Sverige var Kött och Charkföretagen tillsammans med en svensk delegation med representanter från HKScan, KLS Ugglarps, LRF och regeringens nya exportsamordaren Johan Krallis Anell.

Mässan i Kina arrangerades av China Meat Association, vilket är landets motsvarighet till svenska Kött och Charkföretagen. Stora exporterande länder som USA, Danmark och Nederländerna var också medarrangörer.

Export till Hong Kong

Mässan och det svenska besöket i Kina var en uppföljning på den resa som genomfördes för drygt ett år sedan. Och det var då man inledde sitt samarbete med just China Meat Association.

– I nuläget kan vi bara exportera till Hong Kong och ännu inte till fastlands-Kina. Vi hoppas dock att Sverige så snart som möjligt kommer att vara godkända för export av griskött också till fastlands-Kina. Vi märker dock genom exporten till Hong Kong att det finns en enorm potential för alla typer av produkter, allt från volymprodukter till innovativa premiumprodukter, säger Magnus Därth, vd för Kött- och Charkföretagen, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Hallå där Margareta Åberg som nyligen varit på handelsresa till Kina.

Bjöd in till Sverige

Vid årets mässa träffades de båda organisationerna igen och Sverige bjöd även in dem att komma till Sverige under nästa vår, för att på plats kunna se hur svenskt griskött produceras från jord till bord.

– Detta är en satsning för oss att lära oss mer om den kinesiska marknaden och dess förutsättningar och genom utbyte även öka kunskapen hos China Meat Association om Sverige och vår produktion. Som vid all export handlar det om att lära känna sin marknad och de speciella förutsättningarna som den har, vara långsiktig och hitta rätt partner, fortsätter säger Magnus Därth.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 26 oktober 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste