Med världen som marknad

Ung duo har byggt upp teknik för precisionsodling och tar sikte på världsmarknaden.

Vultus jobbar med att underlätta precisionsodling och satsar att gå globalt. Från höger: Abdalla Eltayeb, GIS analytiker, Ophir Mubarik, Strategiadministratör, William Håkansson, vd, Robert Schmitt, Operativt ansvarig, Kun ”Alex” Luo, drönaransvarig. Foto: Vultus

Efter gymnasiet startade William Håkansson ett drönarföretag som jobbade med att ta bilder och därefter analysera dem. Uppdragen skiftade mycket i karaktär men allteftersom växte lantbruk och precisionsodling upp som en möjlig marknad.

Med sig på tåget fick han klasskamraten från gymnasiet i Lund, Robert Schmidt som hoppade av sina juridikstudier för att satsa på Vultus. Ett par månader senare ställde de ut på Borgeby Fältdagar i juni 2016 och intresset var stort.

Vultus började åka ut till lantbrukare, fota deras fält med drönare och analysera dem med hjälp av en analysteknik de själva tagit fram. Lantbrukaren fick sedan tillgång till all data, tilldelningsfiler för gödning samt ogräsbekämpning.

Jobbar globalt

Men företagets affärsmodell har på det senaste ändrats något och numera riktar sig Vultus mer mot andra företag som jobbar med farm managementsystem för att sälja in sin teknik som i dessa fall baseras på satellitbilder.

Arbeten ute hos lantbrukare är därmed inte längre hjärtat i verksamheten, marknaden har blivit global och framtiden ser ljus ut för Vultus, spår William.

–I Sverige är Dataväxt dominerade men tänker man på hela världen så finns det väldigt många liknande företag, säger han och fortsätter:

– I framtiden kommer vi ha de bästa modellerna och mest data, vi ligger i framkant.

Modellen som Vultus byggt för analys av fälten bygger på artificiell intelligens, är föränderlig och kan anpassas löpande. Inom företaget har man gått från två personer till sex på ett och ett halvt år och samtliga har sin expertis inom programmering och modellering.

Säljer in teknik

För att hitta kunder söker Vultus upp olika farm managementsystem runt om i världen, utvärderar dem och tar sedan kontakt för att sälja in sin tjänst om de tycker att den kan komplettera det befintliga utbudet. I dagsläget har de hunnit gå igenom mellan 40 till 50 olika farm managementsystem och har runt tio projekt i olika länder på gång och som snart ska testas.

– Responsen hittills har varit överväldigande positiv. Om ett system till exempel inte har en planthälsokomponent så att lantbrukaren kan se variationen i fältet, så kan vi bygga det åt dem, det är det vi specialiserar oss på och det är vi bra på.

Svårt i sverige

Ännu har inte Vultus hunnit rikta sig mot USA och Sydamerika men beskriver Östeuropa som en intressant marknad där många lantbrukare ligger långt fram eller är väldigt intresserade av precisionsodling. Beroende på var i världen man vänder sig ser behoven helt annorlunda ut. Indien och Sydafrika är andra marknader som Vultus jobbar mot och där har man helt andra svårigheter än i Sverige.

Det som varit mest utmanade för Vultus hittills har varit att bryta sig in i den svenska lantbruksbranschen.

– Den kan ibland vara ganska konservativ och stängd, även om det finns de lantbrukare som ligger långt fram. Det har varit mycket hårt arbete.

Vultus har fått flera priser för sin företagsidé och driv att vilja göra lantbruket smartare och mer resurs­effektivt. De har bland annat fått Skapa-priset i kategorin ”Framtidens innovatörer” och ”The International Growth Award” samt Venture Cup Syd där de kammade hem priset ”Student superstars”.

Bolaget finansieras dels av verksamheten med drönarbilder från lantbruk, samt projektpengar från Vinnova innovativa startups, LU Innovation vid Lunds Universitet samt stöd från Almi invest.

Vultus

Vad: Precisionsodlingsföretag som grundades 2016 av William Håkansson, 21 och Robert Schmidt 19.

Anställda: Sex personer inklusive grundarna William och Robert.

Var: Har kontor på Ideon i Lund där de har löpande kontakt med mentorer. Marknaden har gått från lokal till global. 

Aktuellt: Har bytt fokus, från nationell marknad till global och har i dagsläget projekt på gång i bland annat Östeuropa, Sydafrika och Indien.

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 02 november 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste