Forskare har tagit fram miljövänligare kor

Danska forskare från VikingGenetics har minskat metan- och koldioxidutsläppen hos kor.

Forskarna bakom VikingGenetics studie har upptäckt kor som släpper ut fem procent mindre koldioxid. Foto: Carolina Wahlberg

Tre forskare från VikingsGenetics har hittat ett sätt att minska mängden metangas från kor på besättningsnivå. Forskarna med Jan Lassen i spetsen menar att detta visar att det är möjligt att avla mer miljövänliga kor.
– Vår viktigaste upptäckt är att det finns en genetisk komponent för metangasutsläpp vilket betyder att det är ärftligt. Det gör att du kan välja ut djur som minskar mängden metangas, säger projektledaren Jan Lassen i ett pressmeddelande från VikingsGenetics.

Viktig uppvärmning

Upptäckten är enligt VikingsGenetics en viktig del i deras strävan att minska den globala uppvärmningen.
Forskarna bakom den här upptäckten är förutom Jan Lassen även Peter Løvendahl och Henrik Bjørn Nielsen. Jan och Peter arbetar på avdelningen för Molekylär Biologi och Genetik vid Århus Universitet i Danmark och Henrik jobbar på tekniska Universitetet i Danmark.
Nu har forskarteamet belönats för sin forskning med det danska forskarpriset The Innovation Fund Grand Solution Prize.

Selekterar kor

Forskarna har genomfört en studie med 2 500 kor, I studien  [EF1] mätte de metangas- och koldioxidutsläpp från kornas utandningsluft och från mjölkningen. På så vis har de hittat kor som reducerar utsläpp med fem procent. I Danmark skulle det motsvara 90 000 ton mindre koldioxidutsläpp per år.
– Dessa upptäckter hjälper oss att designa framtidens miljövänliga kor. Vi har analyserat ko-gener och samtidigt tittat på mjölkproduktionssiffror och fodereffektivitet för att välja ut de kor med bästa möjliga nedärvning, säger Jan och förklarar att eftersom metanutsläpp är ärftligt går det att selektera för miljövänligare kor.
– Nästa steg är att beräkna avelsvärden för metangasutsläpp på VikingGenetics tjurar, och vi arbetar så fort vi kan med att beräkna avelsvärde för fodereffektivitet. Vi vet att detta urval kan ske utan att flytta fokus från hälsoegenskaper och dotterfertilitet, säger Jan.

Global uppvärmning

Gasutsläpp från kor innehåller metan som bidrar till den globala uppvärmningen. Metangas bidrar upp till 23 gånger mer än koldioxid (CO2) till den globala uppvärmningen enligt FN:s panel för klimatförändringar (IPCC).  Källa: VikingGenetics.

Madeleine Rapp