Annonserar om 100 procent svenskt trots import

Förra veckan stod det klart att City Gross frångått sin policy om enbart svenskt färskt kött. Veckans reklamblad säger dock fortfarande 100 procent svenskt.

City Gross annonserar om 100 procent svenskt trots ny policy om import. Skärmdump: Annonsblad Hässleholm vecka tio.

Från och med vecka tio började City Gross att sälja 25 artiklar med importerat kött från Danmark, Australien, Nya Zeeland och Irland. Därmed har de ändrat sin policy om endast färskt svenskt kött i butik, som de haft sedan 1993.

I veckans reklamblad för City Gross kan man dock fortfarande läsa saker som ”Alltid färskt svenskt och styckat i butik”.

– Det som skiljer är att vår policy tidigare har varit endast svenskt kött. Men vi har alltid svenskt kött. Det skulle se väldigt konstigt ut i våra diskar om vi inte hade svenskt kött i de här gigantiskt ytorna, säger Michael Riedel, affärsområdeschef färskvaror Kött och Fågel. 

– Vi kan inte säga endast längre, men vi kan säga alltid, och alltid är det vi satsar mest på.

Men i annonsbladet för till exempel Hässleholm kan man även läsa ”Allt vårt färska kött är 100 % svenskt och styckas, mals till färs och paketeras direkt i butik.

”Vår marknad har missat att ta bort vår gamla marknadsföring det ser jag nu när du förmedlar ditt material. Det är ett fel som inte skall vara. Detta måste omgående ändras hos våran marknadsavdelning där handhavandefel uppstått.” kommenterar Michael Riedel till Jordbruksaktuellt när vi visar honom kedjans eget marknadsföringsmaterial.

Enligt Michael kommer City Gross att ha fortsatt starkt fokus på svenskt i sin marknadsföring varje vecka.

– Men vi kommer väl säkert över tid vid något tillfälle berätta att det även finns importerat kött.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 14 mars 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste