Sveriges mest hållbara livsmedelsvarumärke

Lantmännen i topp efter Sustainable Brand Index - nordens största varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

Per-Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen är stolt över placeringen. Foto: Lantmännen

Lantmännen är enligt de svenska konsumenterna, landets mest hållbara varumärke i livsmedelskategorin. Det visades efter studien "Sustainable Brand Index". Totalt sett anses Lantmännen vara det tredje mest hållbara varumärket i Sverige.

– Jag är stolt över att Lantmännen har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i livsmedelsbranschen och att vi även ligger i topp totalt sett. Utnämningen stärker oss ännu mer i vårt arbete med att ta ansvar från jord till bord, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen i ett pressmeddelande.

Undersökningen Sustainable Brand Index mäter hur konsumenter uppfattar företags hållbarhetsarbete. I undersökningen rankas över 1 000 företag och varumärken av 40 000 nordiska konsumenter, varav närmare 17 000 i Sverige. Företagen rankas med avseende på hållbarhet både vad gäller miljöansvar och socialt ansvar.

– Det är mycket glädjande att Lantmännens fokus på ansvar och hållbarhet når ut till svenska konsumenter.Vår ambition är att ligga kvar i toppskiktet som ett av de varumärken som är absolut starkast inom hållbarhet, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, kommunikationsdirektör på Lantmännen.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-683 94 62
E-post: bjorn.s@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 13 april 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Medlidande – inget hållbart argument

Vi sitter runt köksbordet och äter middag. Den gigantiska dagstidningen täcker halva bordsskivan och medan någon försöker läsa i den pratar resten av familjen högt och mycket. Plötsligt hyschar pappa och säger till oss barn att vara tysta. Vi vet vad som väntar – ännu en tråkig väderrapport på radion. ”Tänk när jag blir vuxen, då ska jag aldrig mer lyssna på en enda meteorolog”, drömmer jag mig bort. 

Kommentera