Maskinstationen med kunden i fokus

Lundby Maskinstation har sin bas på gården Lundby i västgötska Trädet. Företaget drivs av Fredrik och Åsa Johansson och dess tjänster riktar sig främst till jord -och skogsbruksföretag.

 

Ett av Lundby Maskinstations gödselekipage tankar upp vid gödselbrunnen, på bilden syns en John Deere 8295R med en Samson PGII 20 kubiks gödseltunna. Gödselbrunnen är en mottagningsbrunn för rötrester från biogasanläggningen i Falköping. Foto: Björn Schubert

Lundby Maskinstation grundades 1997 av Fredrik Johansson som startade verksamheten med en gödseltunna. Sedan dess har företaget växt stadigt och har i dag en modern maskinpark och ett tiotal anställda. De huvudsakliga verksamheterna inom lantbruks­entreprenaden är fortfarande gödselkörning men även kalkning och tröskning. Företagets övriga verksamheter består bland annat av ett mindre sågverk, försäljning av VA-produkter samt viss åkeriverksamhet inom transport av gödsel och kalk.

Det är sex minusgrader på morgonen och Fredrik försöker knacka is ur några frusna slangar. 
– Gödseln som kommer in från biogasanläggningen är varm så det brukar tina upp ganska snabbt, säger Fredrik.

Viktigt samarbete

Genom samarbete med andra maskinringar och maskinstationer har Lundby Maskinstation byggt upp ett stort kontaktnät vilket innebär att företaget i de flesta fall kan hjälpa kunderna att hitta rätt resurser även om man inte har de själva inom företaget. Verksamhetsområdet utgörs till största delen av gamla södra Älvsborgs och Skaraborgs län. Det är även i Skaraborgs län, närmare bestämt utanför Lidköping, som Jordbruksaktuellt träffar Lundby Maskinstations grundare Fredrik Johansson en tidig morgon i mars, där han är i full färd med att köra gödsel åt en kund som bedriver ekologiskt lantbruk.

Klockan har knappt hunnit passera 06.00 och ett par starka ljus på en åker är det enda som visar tecken på aktivitet. Fredrik har precis tömt ett lass flytgödsel och ska åka till kundens gård där det finns en gödselbrunn, för att fylla på tunnan. Jordbruksaktuellt möter upp Fredrik på gården och får åka med i det gröna gödselekipaget.

– Här är vi hos en riktig kändis och kör, Roland Höckert, han är en känd eko-odlare. Det här är första gången jag kör åt honom själv men min anställda har kört här förut, säger Fredrik Johansson.

Fredrik berättar att området vi befinner oss i nu är känt för sin bördighet.
– Det kallas gyllene triangeln, området mellan Lidköping, Vara och Vänersborg skulle jag vilja påstå är bland Sveriges säkraste jordbruksmark, säger han. 

Biologisk gödsel

Han berättar att han egentligen inte brukar vara med själv och köra runt Lidköping, men att det saknades folk i dag.

– Det är alltid lite spännande när man ska ut själv såhär till nya ställen, nu har jag varit just på den här gården en gång förut och hämtat en traktor men jag har aldrig kört här. Först ska man hitta traktorn och sen ska man köra på rätt åkrar också, skrattar Fredrik.

– Det är roligt det här, jag började köra gödsel 1997 men jag tycker det går lika bra än, fortsätter han.

Fredrik berättar att man på dessa åkrar jobbar med fasta körspår med åtta meters mellanrum och i och med att det är ekologisk odling används ett så kallat System Cameleon för radhackning av ogräs och nedhackning av eko-gödsel.

– Roland är en mycket duktig odlare, han plockar ofta ut lika bra skördar som konventionella odlare, säger han.

Efter en kort stund piper det till i traktorns dator när de 20 kubiken flytgödsel som ryms i gödseltunnan är slut och det är dags att åka tillbaka till gården för ännu en påfyllning. Under tiden som Fredrik kört ut gödseln har en av företagets gödseltrailers varit på gården och fyllt på gödselbrunnen med biogödsel från biogasanläggningen i Falköping.

Gödseln från biogasanläggningen som Fredrik sprider ut är i det närmaste luktfri men folk i trakten brukar sällan klaga.
– Jag trivs väldigt bra med att köra i Skaraborg, folk har en helt annan förståelse för jordbruket här än på andra ställen, säger han. 

Kunden måste vara nöjd

Fredrik berättar att de utöver sina egna två trailers även samarbetar med företag i Dalsland och Östra Skaraborg och byter jobb.

– Vi kan ha fyra, fem lastbilar igång om det är långt att åka. Det är riktigt bra att man kan byta jobb med varandra. Vi är med och kör mycket i Dalsland och Värmland och även i östra Skaraborg, Småland och Halland, säger han och fortsätter:

– För att kunna lösa transporterna gäller det att hålla sams mellan konkurrenter eller kollegor, vad man nu vill kalla det. Hinner man inte med, släpp det till någon annan direkt så att det blir gjort för det viktigaste är att kunden blir nöjd. Är kunden inte nöjd ringer han inte tillbaka, fortsätter Fredrik.

Han berättar att situationen för just de ekologiska odlarna är lite speciell eftersom de är så beroende av en jämn tillgång till biogödsel.

– Vissa år har produktionen varit ganska låg och då har vi fått vänta med spridningen i brist på gödsel, men som det är nu har vi väldigt bra tillgång. Det är en otroligt hög produktion på biogödsel just nu. På grund av årsmånen är i princip varenda gödselbrunn överfull, säger Fredrik.

En av företagets gödseltrailers har varit och fyllt på gödselbrunnen, Fredrik passar på att prata med lastbilschauffören Lennart Svensson om läget med gödseltransporterna. 

Är det full fart framåt nu?

– Ja vi kommer köra så att ögonen blöder, men problemet som vi har just nu är istället personalbrist. Jag skulle kunna sysselsätta flera stycken till utan problem. Det här är ett jätteproblem som drabbar de flesta maskinstationer. Det är en pressad lönsamhet och då går det inte bara att locka till sig personal genom att erbjuda höga löner. De måste köra för att de har ett genuint intresse, säger Fredrik.

– Det är kanske inte så lockande att gå upp mitt i natten, köra långt och skruva när det är kallt och regnigt ute. Det är tufft och ett stort ansvar, och det är inte lätt att hitta bra personal som kan hantera det, fortsätter han.

Fredrik efterlyser mer självständighet hos de som ska jobba som maskinförare och att man måste känna till sina begränsningar.

– Mat produceras inte mellan sju och fyra, utan när det är bra väder och det är många, framförallt unga som har svårt för det, säger han.

Planering är viktigt

Fredrik får ett samtal från en annan av sina lastbilschaufförer som flyttar gödsel åt en annan kund uppe på Kinnekulle.

– Det handlar mycket om logistikplanering, säger han när samtalet är avslutat. Egentligen skulle jag haft båda bilarna här hos mig men han är snart färdig så jag får klara mig med en bil så länge, det är inte långt in till biogasanläggningen så det går bra, säger han.

Solen börjar stiga allt mer på himlen och Fredrik säger att det går att köra ett par timmar till innan marken blir för mjuk. Han brukar försöka fråga kunderna om vad de har för jordar och om det finns blöta partier, det hjälper honom att planera arbetet bättre.

Björn Schubert
bjorn.s@ja.se

Artikeln publicerades lördag den 12 maj 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Att ha foten kvar i myllan

Att lantbruket är en bransch som skiljer sig ganska mycket från de flesta andra tror jag vi kan vara ganska överens om. Lantbruket har egna krav och en egen ekonomisk situation. Faktum är att vi producerar något så viktigt som livsmedel men det som märks mest i den dagliga driften är kanske det att vädret sätter schemat och arbetets upplägg för dagen. Detta ställer vissa särkrav, krav på stresstålighet och management men framförallt att man som arbets­ledare och arbetstagare är flexibel i tanken och kan ändra sin planering när vädret slår om. 

Kommentera