”Jag hade gjort precis likadant i dag”

I år har det gått 40 år sedan den första Bigab-vagnen såg dagens ljus. Vi har träffat dess ”uppfinnare” Göte Håkanson i Ulricehamn.

 

Göte Håkanson är hjärnan bakom Bigab-vagnarna. Han har ett förflutet inom lastbilsbranschen och det var därifrån som han hade lastväxlaridén med sig. Foto: privat

Göte Håkanson började efter skolan arbeta som svetsare på en verkstad i Blidsberg utanför Ulricehamn i Västergötland, som tillverkade tippflak till lastbilar. Efter ett par års anställning och därefter militärtjänst valde Göte att vidareutbilda sig inom både teknik och ekonomi. När verkstaden i Blidsberg gjorde konkurs 1968 valde Göte att köpa företaget och driva det vidare. 

Nio borgenärer

– Jag kände företaget och produkterna väl och det här var någonting som jag verkligen trodde på, berättar Göte när han tar emot i hemmet i centrala Ulricehamn. Trots att han nått en ålder av 80 år är han full av energi och – inte minst - berättarglädje. 

– Jag lyckades övertyga nio personer om att gå i borgen för mig så att jag kunde köpa företaget och verkstaden. Utan dem hade det aldrig varit möjligt, jag hade inte den ekonomin själv, berättar Göte. 

I samma veva som Göte köpte verkstaden i Blidsberg skaffade han sig även en gård – och det var där som idén till Bigab-vagnen föddes. 

– Jag ville ha en vagn som jag kunde använda till allt. Lastväxlaridén hade jag med mig från lastbilssidan och på den vägen var det, berättar Göte. 

Samma grund

Grundkonceptet är det samma ännu idag. Dessa Bigab-vagnar är från början av 1980-talet. Foto: Privat

Den första vagnen som byggdes var modellen 8-12, en 12-tons växlarvagn med en maxlast på 8 ton vid flakväxling. 

– Den första jag byggde blev inte speciellt bra, men när jag hade jobbat lite mer med den och byggde den andra så blev den riktigt bra. Faktum är att modellen i grunden ser likadan ut idag, 40 år senare, fortsätter Göte. 

Lastbilsflaken och lastväxlarvagnarna tillverkades parallellt under en period, men i början av 90-talet köptes lastväxlarvagnsdelen ut och Göte lämnade nu lastbilssidan helt och hållet. 

Tillverkning i Estland

1991 flyttades tillverkningen av Bigab-vagnarna till Polen och där tillverkades de fram till 1998 när Fors MW i Estland, med Leif Fors i ledningen, visade intresse för att köpa företaget. Så blev det till slut och 1999 flyttades tillverkningen till Estland och där är den kvar än idag. 

– Första året som Fors tillverkade och sålde Bigab-vagnar gjorde man tre miljoner i förlust. Det fick vi som var aktieägare gå in och täcka upp. Men efter det har det rullat på bra och till och med under krisen 2008-2009 lyckades man behålla svarta siffror och omsatte då ungefär 300 miljoner kronor, berättar Göte. 

Bra andrahandsvärde

2014 blev Göte helt utköpt ur bolaget och har idag inget med Bigab att göra – mer än att många fortfarande förknippar honom med de röda vagnarna och det händer titt som tätt att han blir uppringd av tidigare kunder och spekulanter som söker efter reservdelar eller vill ha svar på frågor om sin vagn. 

– Än idag är det många tidiga Bigab-vagnar som är i drift och när de säljs så går de för en bra slant. Köper man en Bigab-vagn kan man nästan vara helt säker på att man får tillbaka sina pengar när det är dags att byta in den, säger Göte. 

Om du hade fått göra om Bigab-vagnen i dag, med all den erfarenhet du fått genom åren, hade du gjort den annorlunda då? 

– Nej, jag hade gjort precis likadant idag som jag gjorde för 40 år sedan. Jag är nöjd med konstruktionen och vi har hållit en hög kvalitet på produkterna genom åren. 

Fors MW, som tillverkar bland annat Bigab, drivs sedan 2015 av en stiftelse. 

Fotnot. Bigab har för att fira 40-års jubiléet tagit fram en jubileumsutgåva av modellen 12-15, som har försetts med större hjul och fjädrande boggi. Jubileumsvagnen tillverkas i en upplaga om 40 vagnar, omkring hälften av dessa är sålda i dagsläget. 

Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
Tel: 019-16 61 30
E-post: ann-louise@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 13 maj 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste