Matbutik visar upp honung och bin

Honungsbar och provsmakning av närodlad honung när butiken Cajsa Warg på Södermalm hyllar bin under Pollineringsveckan.

 

Honungsbar och levande bin i mataffären. Foto: Mostphotos

Matbutiken Cajsa Warg uppmärksammade Pollinerings­veckan 19-27 maj med levande bin och honungsbar i affären. Något som visade sig vara väldig lyckat och som man redan planerar att göra om nästa år, enligt Molly Härdin som är inköpsansvarig i butiken. Det skriver Svenska Bin i ett pressmeddelande. 

– Bin och pollinering är viktigt för vår livsmedelsförsörjning och vi är ju en matbutik så det känns naturligt att ordna en temadag där både vi och våra kunder kan lära oss mer, säger Molly Härdin, inköpsansvarig i butiken. När vi fick nys om Pollineringsveckan som lanserats av Pollinera Sverige, tog vi kontakt med biodlaren Lotta Fabricius Kristiansen från Svenska Bin.

Lotta hade med sig en visningskupa med ett bisamhälle med honungsbin som kunderna visade ett stort intresse för. Enligt Svenska Bin behöver kunskapen om bin som viktiga pollinerare öka bland allmänheten och arrangemanget i butiken gav en möjlighet att samtala med kunderna om bin och sprida kunskapen.  

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 12 juni 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Att ha foten kvar i myllan

Att lantbruket är en bransch som skiljer sig ganska mycket från de flesta andra tror jag vi kan vara ganska överens om. Lantbruket har egna krav och en egen ekonomisk situation. Faktum är att vi producerar något så viktigt som livsmedel men det som märks mest i den dagliga driften är kanske det att vädret sätter schemat och arbetets upplägg för dagen. Detta ställer vissa särkrav, krav på stresstålighet och management men framförallt att man som arbets­ledare och arbetstagare är flexibel i tanken och kan ändra sin planering när vädret slår om. 

Kommentera