Vill öka efterfrågan på svenskt kött

Genom att välja mer svenskt kött kan restauranger och privatpersoner stötta svenska bönder och samtidigt korta köerna till slakterierna.

Restaurangbranschen i Sverige går nu samman i ett upprop för att stötta de svenska bönderna. Foto: Mostphotos

Sommarens torka har lett till foderbrist och långa slaktköer framöver om inte läget förbättras. Men slakterierna har enbart möjlighet att slakta de djur det finns avsättning för. Därför vill Svenskmärkning AB hjälpa till att driva på efterfrågan på svenskt kött.

Restaurangbranschen i Sverige, däribland privata restauranger, krögare, offentlig måltidsverksamhet och ett stort antal av Sveriges grossister går nu samman i ett gemensamt upprop för att ta ansvar för att stödja de svenska bönderna.

 – För mig som kock och representant för restaurangbranschen är det extra viktigt att stötta svenska bönder. Ett bra sätt är att upphandla och fråga efter svenskt kött och svenska råvaror, frukt och grönt. Efterfrågan är viktig för en långsiktig livsmedelsproduktion i Sverige av produkter med hög kvalitet, säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus, restaurang Asplund och kreativ ledare för Restaurangakademien.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 019-16 64 60
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 07 augusti 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Att ha foten kvar i myllan

Att lantbruket är en bransch som skiljer sig ganska mycket från de flesta andra tror jag vi kan vara ganska överens om. Lantbruket har egna krav och en egen ekonomisk situation. Faktum är att vi producerar något så viktigt som livsmedel men det som märks mest i den dagliga driften är kanske det att vädret sätter schemat och arbetets upplägg för dagen. Detta ställer vissa särkrav, krav på stresstålighet och management men framförallt att man som arbets­ledare och arbetstagare är flexibel i tanken och kan ändra sin planering när vädret slår om. 

Kommentera