Bättre koll på traktorn med Valtra Connect

För att enklare kunna sammanföra traktorn, dess ägare och servicelämnaren erbjuder traktortillverkaren Valtra tjänsten Valtra Connect. 

Med hjälp av Valtra Connect kan traktorns ägare och den lokala sevicelämnaren enkelt kontrollera uppgifter om traktorn i realtid och på distans för att jobba proaktivt med service. Foto: Valtra

Tjänsten kan användas antingen via en dator eller en app i mobiltelefon eller surfplatta. På så vis kan ägaren på ett enkelt sätt kontrollera information om traktorn som exempelvis bränsleförbrukning, bränsle- och adbluetankens volym, arbetstid eller antalet timmar till nästa service. Totalt kan 56 olika uppgifter om traktorn kontrolleras.

Direkt till servicetekniker

Valtra Connect kan också visa den körda rutten på en karta och ger den lokala servicelämnaren möjlighet att på distans kontrollera ytterligare 98 uppgifter om traktorn.
På så vis kan serviceteknikern se direkt om traktorn sänder en felkod.

Med hjälp av ett felsökningsverktyg kan servicepersonalen även lokalisera fel innan det kommit en felkod och åtgärda felet eller kvittera felkoden på distans.

Utvecklar funktioner

– Man kan logga in och använda systemet på internet, men dessutom erbjuds en lättanvänd app. I systemet finns redan många funktioner, men vi utvecklar dem hela tiden ytterligare, säger Valtras marknadsföringschef Olli Honkamäki, i ett pressmeddelande.

Systemet kommer som standard på alla Direct- och Versu-traktorer i 2018 års N- och T-serie. Det kan enligt Valtra även eftermonteras på andra generationens och nyare N- och T-seriens traktorer.

Lätt att registrera

– Ägaren till en ny traktor går in på sidan www.valtraconnect.com och loggar in sig i systemet genom att anmäla traktorns uppgifter. Om kunden ger servicen tillåtelse att följa med traktorns information kvitterar servicen inloggningen. Att ta i bruk och använda systemet är enkelt, säger Olli.

Enligt Valtra ägs traktorns information helt och hållet av traktorns ägare som bestämmer vilken data som samlas in och vem som får ta del av den.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-683 94 62
E-post: bjorn.s@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 08 augusti 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Att ha foten kvar i myllan

Att lantbruket är en bransch som skiljer sig ganska mycket från de flesta andra tror jag vi kan vara ganska överens om. Lantbruket har egna krav och en egen ekonomisk situation. Faktum är att vi producerar något så viktigt som livsmedel men det som märks mest i den dagliga driften är kanske det att vädret sätter schemat och arbetets upplägg för dagen. Detta ställer vissa särkrav, krav på stresstålighet och management men framförallt att man som arbets­ledare och arbetstagare är flexibel i tanken och kan ändra sin planering när vädret slår om. 

Kommentera