Har framtidens servicetekniker VR-glasögon?

Den tekniska utvecklingen inom IT har även spillt över på traktortillverkarna och knappast någon större lantbrukare vill i dag vara utan system som Isobus eller autostyrning. De senaste åren har det även hänt en hel del vad gäller service, bland annat genom introduktionen av VR (virtual reality). 

 

Case IH är ett av företagen som satsar på service på distans. Andra system är Valtra Connect och John Deere Connected Support – Expert alerts. Det alla dessa system har gemensamt är deras syfte, att minimera maskinernas stilleståndstid. Foto: Case IH


Att dagens traktorer fylls med allt mer datorer och sensorer innebär både för- och nackdelar. Överföring av kartor, produktionsfiler och annan information mellan maskiner och till kontoret är i dag lättare än någonsin, men samtidigt kan elfel och trasiga sensorer vara svåra att upptäcka och reparera för den enskilda lantbrukaren. 

Mer fjärrhjälp

Den höga graden av digitalisering och den ökade mängden sensorer har även medfört att allt fler traktortillverkare utvecklar och lanserar system för fjärrövervakning, analys och fjärrhjälp för traktorer. Några av dessa företag är John Deere, Valtra och Case IH.

Valtra lanserade nyligen sitt system Valtra Connect med vilket traktorägaren enkelt kan kontrollera information om traktorn som exempelvis bränsleförbrukning, bränsle- och adbluetankens volym, arbetstid eller antalet timmar till nästa service. Totalt kan 56 olika uppgifter om traktorn kontrolleras genom Valtra Connect.

Direkt till servicetekniker

Valtra Connect kan också visa den körda rutten på en karta och ger den lokala servicelämnaren möjlighet att på distans kontrollera ytterligare 98 uppgifter om traktorn.

På så vis kan serviceteknikern se direkt om traktorn sänder en felkod.

Med hjälp av ett felsökningsverktyg kan servicepersonalen även lokalisera fel innan det kommit en felkod och åtgärda felet eller kvittera felkoden på distans.

John Deere har ett liknande system som företaget kallar ”Connected Support – Expert alerts” som i förväg varnar när maskinkomponenter är på väg att haverera. 

Systemet jämför data i realtid från den aktuella maskinen med tidigare insamlad information från andra John Deere maskiner. Tillsammans med information från företagets test- och utvecklingscenter får systemet underlag för att varna om kommande haverier hos maskinens vitala delar. På så vis kan delar bytas ut mot nya eller repareras innan ett haveri inträffar och reparationer kan planeras så att de inte behöver utföras vid olämpliga tillfällen eller på olämpliga platser. 

Felsökning med VR-glasögon

De som besökte lantbruksmässan Agritechnica i Hannover 2017 kunde bland annat ta del av ett samarbete mellan traktortillverkaren Case IH och IT-koncernen Microsoft i det så kallade HoloLens projektet. 

Case IH använder i dag Microsofts HoloLens teknik på sin anläggning i Österrike, både inom service men även för träning och utbildning av nya servicetekniker. HoloLens går till och med bortom virtuell eller förstärkt realitet och erbjuder så kallad Mixed Reality där man projicerar hologram i användarens synfält som kan flyttas runt efter behov. 

Genom dessa glasögon ska exempelvis servicetekniker eller lantbrukare kunna få fjärrhjälp från specialister på Case IH som kan gå in och skicka eller projicera sprängskisser via glasögonen för att där peka och guide till rätt delar vid felsökning och reparation. Detta kan även ske i realtid via Skype.  

Glasögonen är utrustade med högtalare och mikrofon och ger en 360 graders vy, på så vis är det lätt att kommunicera med andra även vid exempelvis träning eller utbildning på distans.

Det huvudsakliga målet med denna teknik är dock enligt Case IH att minimera maskinernas stilleståndstid och att effektivisera servicen. 

Björn Schubert
bjorn.s@ja.se • 070-683 94 62

 

Artikeln publicerades fredag den 14 september 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste