Midjestyrd Manitou med pendelaxel

Italienska Manitou är mest kända för sina teleskoplastare till bygg- och entreprenadbranschen. För att bli attraktiva även för jordbruket infördes MLT-serien och nu tar man även upp kampen mot hjullastarna.

- För många lantbrukare är det ett stort steg att gå direkt från en hjullastare till en teleskoplastare, då kan den här maskinen vara ett bra mellansteg, säger säger Lasse Lans, säljare på Scantruck till Jordbruksaktuellt. Foto: Manitou

Den nya Manitou MLA-T (Manitou Load Articulated Telescopic) kombinerar de bästa egenskaperna hos en teleskoplastare och en hjullastare i samma maskin. Lastaren premiärvisades av Scantruck i samband med Elmia Lantbruk 2018 den 24–26 oktober och det var gott om nyfikna besökare i företagets monter.

Tre olika utföranden

Maskinen som visades var en MLA-T 533 145 V+.

– Beteckningen innebär att den har en maximal lyfthöjd på 5,2 meter, en maximal lyftkapacitet på 3 300 kilo på maxhöjd, 143 hästkrafter och steglös Vario shift plus transmission säger Juris Ritums, ansvarig för MLT-maskiner i norden till Jordbruksaktuellt och fortsätter:

– Manitou har tre olika utföranden; Classic, Premium och Elite. Denna maskin är i Elit-utförande vilket innebär att den bland annat har elektriskt ställbara och uppvärmda backspeglar vilket kan vara bra att ha här i norden. Dessutom är i stort sett alla maskiner från Scantruck utrustade med extra LED-arbetsbelysning.

Ljus hytt

Förarmiljön är enligt Juris en av de tre viktigaste delarna hos Manitous maskiner, vilket märks på den rymliga och ljusa hytten med god runtomsikt tack vare stora glasytor. Framrutan är odelad och från den centrala förarplatsen har föraren god överblick även vid höga lyft.

Hytten erbjuder dessutom möjligheten att kliva i och ur på båda sidorna genom att enkelt fälla upp höger armstöd. På höger armstöd sitter Manitous beprövade styrspak på vilken man kan vila hela handen.

– Den påminner mycket om en stor datormus och ger en väldigt avslappnad arbetsställning, säger Juris.

Oavsett om maskinen är en Classic, premium eller Elite så är den utrustad med ett manuellt gasreglage vid sidan av det högra armstödet.

På bilden syns förutom Deutzmotorn på 143 hästkrafter även den stora skillnaden mellan MLA-T och en konventinoell hjullastare, nämligen draget. Maskinen får dra tunga släp på väg och har en maxhastighet på 40 kilometer i timmen Foto: Björn Schubert 

Maskinen har artikulerad ram och pendlande bakaxel vilket ger hög stablititet och smidighet. Markfrigången ligger på 39 centimeter. Bakom hytten sitter det en 4,1 liters Steg IV motor från Deutz på 143 hästkrafter och en annan intressant detalj i bakänden på MLA-T är draganordningen. Det finns olika alternativ vad gäller drag och maskinen får dra upp till 14 ton i den maximala hastigheten på 40 kilometer i timmen.

I fronten på MLA-T finns förutom en kraftig, svart kran även en gul knapp som, om man håller inne den i ett par sekunder släpper på hydraultrycket vilket enligt Manitou ska ge enkla och snabba redskapsbyten. Samma funktion kan också aktiveras genom en knapp inne i hytten.

– För att tydligare skilja ut maskinerna som är byggda för lantbruk har de fått svart kran till skillnad från entreprenadmaskinerna som har grå kran, säger Juris och fortsätter:

– Kranen är konstruerad så att det inte ska finnas några slangar eller hydraulledningar på bommen som kan skymma eller störa sikten.

Aktiv bomdämpning

Kranen på MLA-T kan dessutom utrustas med aktiv bomdämpning.

– Dämpningen aktiveras automatiskt när maskinen färdas snabbare än fyra kilometer i timmen då lasten kan börja gunga och kränga lite. När maskinen kör långsammare än fyra kilometer i timmen stängs dämpningen av automatiskt så man kan lyfta en pall eller liknande när man vill ha en stel bom. Man kan också välja att sätta på och stänga av dämpningen manuellt, berättar Juris.

Kranen kan även fås med smart hydraulik, och har då tre lägen; ”Quick Lift” där de två funktionerna lyft och bom ut körs samtidigt för snabba lyft, ”Bucket Schaker” där skopan skakas automatiskt vid tömning samt ”Automatic return to load” där redskap och kran automatiskt går tillbaka till ett av föraren förutbestämt utgångsläge.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-683 94 62
E-post: bjorn.s@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 05 november 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Ett kliv in i EU-bubblan

Det känns som jag hamnat i Bryssel i en tid av förändring, det ska beslutas om ny CAP-reform, ny budget och om Brexit. 
Nästa år är det val till EU-parlamentet och ny EU-kommission ska tillsättas. Mycket som påverkar det svenska jordbruket och i skrivande stund, efter snart två månader av mitt internship på LRF:s Brysselkontor, har jag fortfarande svårt att förstå att jag är en del av det arbete som till så stor del påverkar mina val hemma på gårdsplanen. 

Kommentera