Svensk innovation visas upp på mässa i Kina

Innovation och hållbarhet är Sveriges tema på den Kinesiska importmässan China International Import Expo.

Mässan pågår i sex dagar, 5-10 november. I sina montrar visar Lantmännen upp spannmål i olika förädlingsskeden, och livsmedel från de egna varumärkena. Bild: Lantmännen

Representanter från 130 länder besöker i veckan den kinesiska importmässan China International Import Expo (CIIE) som just nu pågår i Shanghai. Det är första gången mässa hålls och på gästlistan står bland andra Kinas president och ministrar från hela världen.

Sverige på plats

Ett 40-tal svenska företag har samlats i den svenska paviljongen. Foto: Lantmännen

Även Sverige finns representerat. Den svenska paviljongen som invigdes av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har temat innovation och hållbarhet. Där har ett 40 – tal svenska företag från olika branscher samlats för att visa upp sina innovativa lösningar. Lantmännen är på plats – och är enligt företaget ett av få svenska livsmedelsföretag som bjudits in för att delta i mässan.

Visar hela värdekedjan

Enligt Lantmännen är Kina, Sveriges största handelspartner i Asien och under mässan bidrar de med att presentera innovation från jord till bord och visar upp produkter från hela värdekedjan. Både råvaror från det svenska jordbruket men också spannmålsbaserade livsmedel. Enligt företaget finns det en stor efterfrågan på svenska råvaror med hög kvalitet, och mässan skapar ökade möjligheter för handel med Kina.

Patrik Myrelid, strategichef på Lantmännen på plats på mässan. Foto: Lantmännen.

− Det är mycket betydelsefullt för Lantmännen och för svensk livsmedelsexport att vara på plats på mässan. Det är också positivt att vi, genom Business Sweden:s livsmedelsexportsatsning, ges möjlighet att vara en del av den svenska paviljongen tillsammans med övriga företag inom framgångsrik svensk exportindustri. Detta kommer att hjälpa oss att långsiktigt bygga upp svensk livsmedelsexport till gagn för Lantmännens medlemmar – de svenska lantbrukarna – och övrig svensk livsmedelsindustri, säger Patrik Myrelid, strategichef på Lantmännen.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 019-16 64 60
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 06 november 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste