Axfood ökar vinsten trots logistikproblem

Tredje kvartalet i år blev det bästa kvartalet hittills i Axfoods historia. Men ökade logistikkostnader tyngde resultatet.

Klas Balkow, Axfoods vd, är nöjd med resultatet. Foto: Stefan Nilsson

Axfood sålde under tredje kvartalet för 12.050 Mkr vilket var en ökning på 4,1 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Och gjorde ett rörelseresultat på 620 Mkr (604 Mkr samma kvartal 2017).

Rörelsemarginalen landade på 5,1 procent (5,2).

– Axfood växte bra under tredje kvartalet och vi stärkte vår position på marknaden, säger koncernchef och vd Klas Balkow i en kommentar till rapporten. Den varma, torra sommaren påverkade verksamheten både positivt och negativt. Willys hade en urstark utveckling, samtidigt som Axfood Snabbgross toppade med en tillväxt på drygt 11 procent. För logistiken hade värmen en negativ påverkan med extra kostnader som drog ned lönsamheten. Trots det gör Axfood sitt bästa rörelseresultat för ett kvartal sedan koncernen bildades.

Logistik som kostar

För Axfoods logistikverksamhet hade värmen en negativ påverkan med extra kostnader som drog ned lönsamheten.

– Konkret innebar värmen att tidigare års förväntade volymer överskreds för ett antal varor. Extraordinär påfyllning från leverantörerna innebar fler både in- och utleveranser, hantering på obekväma tider och med extra personal, skriver Klas Balkow.

I kvartalsrapporten skriver Axfood att Dagab har börjat planera för ett högautomatiserat lager i Stockholm som ska hantera både e-handel och butik. Axfood uppskattar att investeringsbehovet kommer ligga på omkring 400-600 miljoner kronor om året under de kommande fyra åren utöver bolagets normala investeringsbehov.

Torka kan höja priserna

Axfood flaggar i rapporten för att livsmedelspriserna kan komma att stiga i spåren av sommarens torka som drabbat det svenska lantbruket.

Axfood uppger att de vill ta ett ansvar för svenska bönder genom att förtydliga exponeringen av svenska produkter i butik. Och fortsätter trycka på med svenskt ursprung i kampanjvaror som kött, mejeri samt frukt och grönt.

Erik Brink
Erik Brink
Tel: 070-600 45 48
E-post: erik@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 08 november 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Ett kliv in i EU-bubblan

Det känns som jag hamnat i Bryssel i en tid av förändring, det ska beslutas om ny CAP-reform, ny budget och om Brexit. 
Nästa år är det val till EU-parlamentet och ny EU-kommission ska tillsättas. Mycket som påverkar det svenska jordbruket och i skrivande stund, efter snart två månader av mitt internship på LRF:s Brysselkontor, har jag fortfarande svårt att förstå att jag är en del av det arbete som till så stor del påverkar mina val hemma på gårdsplanen. 

Kommentera