Historik

Det första numret av tidningen kom ut den 6 oktober 1962. Tidningen gavs namnet  Jordbrukarens Annonsblad, och trycktes i högtryckspress på Tryckcentralen i Örebro. Den första tidningen bestod av 8 sidor annonser, annonspriset var 65 öre spalt/mm, första och sista sidan kostade 75 öre spalt/mm. Tidningen delades ut till samtliga jordbrukare i Örebro, Västmanland, Södermanland och Östergötland. Initiativtagare till denna tidning var Stig Sjösten, som tillsammans med sin dåvarande kompanjon Sigurd Fallgren kontaktade lantbruksföretag som kunde ha intresse av att nå jordbrukare i denna region. Redan i det första numret bytte man ut åte rförsäljarnas namn länsvis i leverantörsannonserna (regional splitrun eller namnbyten som vi kallar det idag).

 

Här är några milstoplar i tidningens historia:Nummer 1

1962 Första numret kommer ut 6 oktober 

1963 Jordbrukarens Annonsblad byter namn till Jordbruksaktuellt

1972 Heltäckning av tryckupplagan till Sveriges alla jordbruk, ca. 190 000 ex.

1975 Byte av tryckeri. Nerikes Allehanda kunde erbjuda offsettryck med 4- färgsmöjligheter.

1990 Vi började tillverka annonserna själva på dator.

1997 Premiär för Jordbruksaktuellt på "nätet". Priser, utgivningsplan m.m samt alla beg. annonser i tidningen läggs ut på internet.

2000 Premiär för Maskinmarknaden. En sökmotor för begagnade jordbruks, skogs- och entreprenad maskiner på Jordbruksaktuellts hemsida: www.ja.se

2001 Premiär för egen redaktionell text. Från att ha varit en ren annonstidning blir Jordbruksaktuellt en fullödig tidning.

2003 I augusti säljer grundarens son Peter Sjösten företaget till Agriprim AB som ägs av Stefan Ljungdahl.

2004 I januari ändras tidningens förstasida till att domineras av redaktionellt material. 

2005 På hösten inleder danska MaskinBladet och Jordbruksaktuellt ett nära samarbete.

Senaste