Internationell mässa ska öka intresset för svensk mat

På fredag, den 17 januari, slår årets upplaga av den världsledande konsumentmässan Grüne Woche i Berlin upp portarna, och Sverige finns på plats för att sätta landets mat på kartan.

Mässan Grüne Woche i Berlin pågår mellan den 17 till den 26 januari och beräknas besökas av runt 400 000 personer. Foto: Jordbruksverket

På den tyska mässan samlas representanter från hela världen för att visa upp nationella livsmedel, lantbruk och trädgård. Totalt kommer det finnas cirka 1800 företag och landspaviljonger att besöka.

Svensk monter

Från Sverige deltar i år cirka 25 svenska företag, främst småskaliga livsmedelsproducenter med stark lokal koppling. Företagen kommer samlas i en gemensam svensk monter som Jordbruksverket arrangerar på uppdrag av regeringen. Genom att lyfta fram de svenska mervärdena, som exempelvis hållbarhet och djurvälfärd, hoppas man kunna nå målet om att skapa ett intresse för Sverige som matdestination och livsmedelsexportör.

– En viktig del i livsmedelsstrategin för att öka svensk konkurrenskraft är att marknadsföra svensk mat och dryck internationellt. Grüne Woche har blivit ett årligt återkommande inslag och en viktig plattform för att visa upp det svenska matundret och öka attraktionskraften för svenska livsmedel internationellt. Tyskland är en viktig marknad för svensk livsmedelsexport och Grüne Woche bidrar särskilt till att väcka intresse för Sverige och locka fler turister att besöka hela vårt land, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson, i ett pressmeddelande.

Landsbygdsministern inviger

Sveriges landsbygdsminister Jennie Nilsson kommer finnas på plats och inviga den svenska montern tillsammans med ambassadören Per Thöresson och Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin.

– Förutom att Grüne Woche är världens största livsmedelsmässa är det också en viktig jordbrukspolitisk arena. Jag ser fram emot att möta mina kollegor från EU och från ett stort antal andra länder för att diskutera möjligheter och utmaningar för jordbruks- och trädgårdsnäringen, säger Jennie Nilsson.

Fler turister

Tidigare svenska deltagare vittnar om att medverkan på mässan har haft en positiv betydelse för turismen, och bland annat Turistbolaget Visit Trollhättan Vänersborg har sett en ökad andel turister.

– Vi fick en kraftig ökning av antalet tyska besökare på vår hemsida. Förr var norrmän den vanligaste utländska gruppen, men i år har tyskarna gått om och blivit vår viktigaste internationella målgrupp. Och ökningen har märkts av även på våra olika besöksmål som butiker, campingplatser, hotell och restauranger, berättar Maria Engström Weber, vd på Visit Trollhättan Vänersborg.

Mer svenskar

Matrundan Österlen har deltagit på mässan både 2018 och 2019, och Hans Svensson från Petersborgs gård berättar att det gett en medial uppmärksamhet som även ökade andelen svenska besökare.

– Jag är övertygad om att Grüne Woche har bidragit till vår framgång. Vi hade aldrig fått den här mediala uppmärksamheten om vi inte hade åkt till Berlin, säger han.

I Sveriges monter finns bland annat:

Föreningen Sveriges Oberoende småbryggerier – sammanslutning av 42 hantverksbryggerier över hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar.

Mjödhamnen – pionjär inom mjöd i Sverige som både importerar och tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.

Krokstad Herrgård och Almars Krog – de båda värmländska matdestinationerna serverar älgburgare på mässan.

Nifa – Branschföreningen för värmländska matföretag deltar på mässan tillsammans med Grinnemo Hallon och Honung (Gräsmark) med en värmländsk tapas av trattkantarellchutney och ost.

Orkla Foods – Med över 40 varumärken Nordens största aktör inom dagligvaruhandel.

Pomologik – hantverksmässig tillverkning av cider på svenska äpplen.

Hornuddens trädgård – Ekologisk odling vid Mälarens strand med restaurang- och caféverksamhet.

Swedish Gourmet Food – prisbelönad inlagd sill från svenska producenter och hållbart fiske.

Sörgården Måla – en ekologiskt certifierad producent av grillsåser, marmelader, senap och chutneys som använder 100 procent naturliga råvaror.

Visit Trollhättan Vänersborg – Ekoparken Halle- och Hunneberg strax utanför Trollhättan bjuder på ett storslaget landskap med berg och djupa raviner.

Källa: Jordbruksverket

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 14 januari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste