Vi behöver vara grå för att det ska bli grönt

Krönika: Ett intressant decennium som slutar med att allt för många av oss både privatpersoner och företag försöker tvätta den smutsiga buken med grönt.

Det här är inte ett nytt fenomen. Det har skett på många sätt och med många olika kulörer genom alla tider. Ett exempel är rosa och pinkwashing. När jag jobbade på Cancerfonden med Rosa Bandet-kampanjen fick vi dagligen säga nej till företag, privatpersoner och organisationer som ville hjälpa till. De ville bidra i kampen mot cancer men vi sa nej. Vi fick ta emot utskällningar, snyftningar och klagomål dagligen. Hur kunde vi säga nej till pengar?

Det gjorde vi inte. Vi ville samla in så mycket medel som möjligt till så låg kostnad som möjligt. För att få använda det rosa bandet på sin produkt kostade det och vi ville kvalitetssäkra produkten. Gick inte dessa parametrar igenom blev man icke godkänd. De som då använde den rosa färgen eller Cancerfondens logotype i alla fall blev pinkwashers. Man kan säga att pinkwashing är ren hyckleri. I bemärkelsen att företag använder den rosa färgen eller bandet för att sälja sina produkter utan att egentligen bidra till något bättre. Senare fick pinkwashing en vidare mening men det här var ursprunget.

Greenwashing sköljer nu över världen och vi ser samma hyckleri här. Alla vill vara med på resan och dra vinning av en grönare och mer miljövänlig framtid, delvis genom att smutskasta andra inom sin egen eller andra branscher samtidigt som man vill visa på sina egna fina insatser gällande miljö och hållbarhet.

Resultatet blir en sörja av värdeord som inte leder till någon förbättring utan snarare förvirring och en tro om att enkla lösningar och åtgärder ger stora resultat.

Ni kommer väl ihåg den klimatsmarta sojakorven på bensinmacken. Alla klädmärkens hållbara kollektioner som kommer ut fyra gånger per år. Klimatkompensationen för din långresa, men på riktigt... resan görs ju ändå. Veganprodukter från andra sidan jorden och så vidare. Här kommer i princip ingen av oss undan. Att vara människa på jorden ger ett avtryck.

Där är ju förresten jag själv ett bra exempel. Jag och mina ekologiska grönsaker. De har nämligen marknadsförts stenhårt under hashtag #sustainable #hållbara #klimatsmart #ekologisk. Det säljer och jag har väl inte fört med direkt osanning även om min mans potatis som är märkt med svensk sigill också är hållbart producerad. Men värde­orden har gjort att mina grönsaker bär en för stor kostym då konsumenterna i nästa steg åker mil för att handla några kravmärkta rödbetor. Eller säger att de älskar just våra grönsaker för att de är hållbart producerade. Vinkelvolten blir extra tydlig då rödbetorna ligger i ena vågskålen och kläderna, flygresorna och suven ligger i den andra... 

Därför är förhoppningsvis kommande decennium fyllda av statistik och siffror. Tydliga grafer och jämförelser. Ett decennium där inget framställs som enkelt - svart och vitt. Utan som härligt nyanserat grått. Vem hade kunnat tro att statistik och grått är det nya heta svarta? Men så måste det bli och jag ser fram emot det. För att få fram nya härliga färger i världen utan att behöva sätta ändelsen -washing efter.

Decenniet där vi gör mer och tycker mindre. Där vi bygger hus och river fasader. Decenniet då kunskap slår tyckande. Decenniet där vi slutar sila mygg och svälja elefanter. Decenniet vi äter mer rödbetor för att de är nyttiga och inte #klimatsmarta.

 

Magdalena Hermelin
Hermelins grönsaker 

 

Artikeln publicerades måndag den 27 januari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste