LRF blir delägare i Hencol

LRF satsar på digitalisering och går med en investering på fem miljoner kronor in som delägare i svenska bolaget Hencol.

LRF har gått in som delägare i Hencol, och hoppas kunna bidra med både kompetens och nätverk. På bilden Hencols vd Johan Karlberg, LRF:s vd Anna Karin Hatt och Patrik Bergman från Hencols styrelse. Foto: Johan Sjöblom

Företaget Hencol utvecklar digitala beslutssystem som ska hjälpa lantbrukare att fatta rätt beslut. Företagets lösning bygger bland annat på kontinuerlig övervakning av produktionsdata, exempelvis genom automatisk vägning, som tillsammans med Big Data och artificiell intelligens, AI, ger lantbrukaren ett optimerat beslutsstödsystem med information i realtid.

– Digitaliseringen inom nötköttsproduktionen är idag mycket begränsad, samtidigt som möjligheterna till och behovet av digitalisering i såväl själva produktionen som genom hela värdekedjan är mycket stort. Om näringen kan få tillgång till bra beslutsstöd, baserat på realtidsinformation, är det mycket värdefullt både för den enskilde lantbrukaren och för efterföljande förädlingsled, säger Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF, i ett pressmeddelande.

Effektivitet och besparingar

Enligt LRF är nötköttsproduktionen den gren inom de gröna näringarna som ligger längst bak vad gäller just digitalisering, och man tror att Hencols lösning kan bidra till både effektivitet och besparingar för såväl lantbrukaren som miljön.

– Att kunna mäta är grunden till all förbättring. En förutsättning för att kunna göra det är att tillförlitliga data hämtas in, processas och analyseras. Vi har genom åren sett fantastiska resultat i andra delar av lantbruket, som när mjölkroboten revolutionerade datainsamlingen för mjölkproducenter. Nu vill vi från LRF:s sida vara med och bidra till att möjliggöra samma utveckling för våra nötköttsproducenter, säger Anna-Karin Hatt.

Stärka inhemsk produktion

Med investeringen ingår även en plats i Hencols styrelse.

– Med LRF:s stora branschkunskap och breda kontaktnät i näringen ser vi att vi tillsammans kan bidra till att stärka den inhemska produktionen, ge uppfödare nya insikter om deras pågående produktion i realtid, möjliggöra större besparingar och bidra till en ökad lönsamhet samt en bättre djurhälsa, säger Johan Karlberg, vd på Hencol.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 13 februari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste