Lidl uppmanar svenska bönder att höra av sig

I ett försök att hjälpa den svenska livsmedelsbranschen och går nu Lidl Sverige ut och uppmanar svenska bönder att höra av sig för att få till nya samarbeten för att klara utmaningarna som kommer av corona.

– Jag uppmanar alla landets bönder och producenter att ta direkt kontakt med mig, så kan vi inleda en dialog om eventuellt samarbete, säger Malin Laurén, Inköpsdirektör på Lidl Sverige. Foto: Lidl Sverige

Coronakrisen slår hårt mot Sveriges småföretagare, inte minst mindre livsmedelsproducenter som ofta säljer sina produkter via caféer, restauranger och hotell. Det skriver Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Öppnar för samarbete

Matvarukedjan går nu ut och uppmanar landets jordbrukare och producenter att kontakta dem om man har problem att sälja sina varor. Syftet är att få till nya samarbeten och ta in fler svenska produkter i butikerna.

– Vi befinner oss i en extrem situation och där gäller det att både tänka nytt och agera snabbt. Vi har sedan en lång tid tillbaka haft ett stort fokus på att utveckla det svenska sortimentet men coronakrisen har inneburit att vi måste agera i snabbare takt än innan. Jag uppmanar alla landets bönder och producenter att ta direkt kontakt med mig, så kan vi inleda en dialog om eventuellt samarbete, säger Malin Laurén, Inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Svarar vädjande debattörer

Lidls uppmaning är ett svar på en debattartikel, undertecknad av flera mindre livsmedelsproducenter i Sverige, som just nu vädjar till stora matvarukedjor att ta in deras och andras varor i butikerna för att hjälpa dem att få ut dem till kunderna så att företagen kan överleva.

”Stora delar av restaurang-, kafé-, hotell- och besöksnäringen kämpar just nu för att överleva. Kunderna finns inte kvar när alla håller sig hemma. Detta får i sin tur förödande konsekvenser för alla mindre livsmedelsproducenter som därmed blir av med sina kunder. Vi ställer nu hoppet till dagligvaruhandeln att ta in våra produkter i sina sortiment – så att Sverige även efter coronakrisen har kvar sina småskaliga livsmedelsföretag.”, så inleder de debattartikeln.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 019-16 64 60
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 25 mars 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste