Så rätt i tiden

Krönika: Åt lufttorkad fänkålssalami från svensk rapsgris i helgen. Kärleken var total, något av det godaste jag smakat bland charkdelikatesser och det finns fler lufttorkade produkter att njuta inser jag efter en snabb undersökning på nätet. 

Prosciutto Crudo och Coppa finns redan och jag undrar genast vad som blir nästa förädling av den svenska grisen till premiumprodukter värda namnet. Och måste det stoppa vid gris? Lufttorkat nötinnanlår i form av Bresaola och min lycka blir total. Tänk att framöver inte behöva köpa antibiotikastinna produkter från länder runt Medelhavet för att få njuta en tallrik charkdelikatesser.

De svenska produkterna har flyttat fram positionerna under våren när våra konsumtionsmönster förändrats. Mer mat i hemmet och mindre på restaurang som en direkt följd av den pågående pandemin. Trenden med mer svenskt fanns redan innan men har stärkts ytterligare under våren. Här finns dock chans att göra mer.

Produktutveckling och affärsutveckling behöver gå hand i hand. Efterfrågan på närproducerad mat med tydlig profil har länge varit stark och kunderna har varit beredda att betala mer för dessa produkter. När Scan nu på nationell nivå skapar nya premiumprodukter betyder det att sortimentstegen för deras produkter i butik får ännu ett trappsteg. Det är viktigt då det skapar ökat intresse även för produkterna på de lägre stegen och det ökar kunskapen om de svenska produkterna i butiken, både hos personal och kunder.

Affärsutveckling är ett brett begrepp och kan innefatta många delar. Den kanske viktigaste är hur kommunikationen med kunderna ständigt behöver utvecklas. I dag läggs mycket energi och kommunikation inom lantbruksnäringen på de som inte vill äta kött. Men de är ju inte konsumenter av produkterna och kommer med största sannolikhet inte att bli omvända. Lägg krutet på att kommunicera mer med oss andra som älskar kött, som vill se mer produktutveckling och lära oss mer om smaker och ursprung för att kunna berätta om våra smakupplevelser. 

Att få andra att tala för din vara måste vara det optimala. Jag har ett starkt minne från köttdisken i en saluhall för många år sedan. Den mycket engagerade säljaren beskrev detaljerat hur råvaran till min Pata negra strövat i ekskogar och fötts upp på ekollon och lufttorkats med de salta atlantvindarna för att ge den fina smaken. Engagemanget var enormt, det kändes som en kort sagostund. Tillfället blev ett bestående minne av hur kunskap, intresse och engagemang kring produkt och kund ger avtryck för en lång tid. Min kontrollfråga visade dock att verkligheten nog inte var lika ljuvlig som berättelsen. Hur låter berättelsen om den svenska rapsgrisen?

 

Rolf Åttingsberg 
Handelsbanken

Artikeln publicerades torsdag den 02 juli 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste