Stärk köpupplevelsen på distans

Krönika: Det är avblåst för halvtid och semester i det högst annorlunda året 2020. Fotbolls-EM likt andra stora evenemang lyser med sin frånvaro denna sommar och läktarna står tomma. Det fysiska avståndet individer emellan ska upprätthållas och de mobila enheterna blir allt viktigare för att klara vardagen och möten människor emellan. Vem kunde när det nya året skålades in tro att 2020 skulle bli så här

 

När vi inte längre får ses i grupper om fler än 50 personer och vi ska hålla avstånd skapas nya rutiner och vanor. E-handeln som sedan tidigare fått ett starkt tag om konsumenterna vinner i år ny mark. Inte minst matinköpen via nätet har ökat. Men hur nyttjas möjligheten att lyfta fram de svenska produkterna i dessa sammanhang? En snabb koll på några livsmedelskedjors hemsidor och det blir tydligt att vikten att framhålla de svenska produkterna är olika prioriterat hos företagen. Tänk om alla gjorde det lätt för konsumenten med en tydlig svensk flagga. Där skulle många beslut som gynnade den svenska lantbruksnäringen fattas både snabbt och enkelt. 

När e-handeln växer blir presentationen av produkterna allt viktigare för köpupplevelsen. Ett stort ansvar vilar här på livsmedelsindustrin att stärka köpupplevelsen av svenska råvaror. Marknadsundersökningar visar att en snygg ­färgstark förpackning går före en oinspirerad standardförpackning vid kundens val. Kunderna känner ett större värde om förpackningen pryds av ett emballage med  tryck som anpassats för att särskilja produkten. Får kunden en bra köpupplevelse ger det möjlighet till bra omdömen från köpare som på eget initiativ kommer att göra reklam för produkterna, vilket i sin tur ger nya kunder. För premiumprodukter, som de svenska, är det än viktigare med förpackningen. Det gäller att inte snubbla på mållinjen. Produkten måste nå hela vägen ner i varukorgen. 

När får vi förresten se en unboxing-video där konsu­menten med glädje och förväntan plockar upp sina svenska råvaror från hemleveransen av beställda matvaror och berättar på vilka grunder hen gjort sina val? Det oredigerade innehållet från en konsument blir en styrka för produkten jämfört med de retuscherade bilderna från tillverkarna. En majoritet av konsumenterna påverkas i sina köpbeslut av onlinerecensioner. Med bra produkter i grunden och designade förpackningar, som skapar förutsättningar för en influencer att lägga ut texten för varan, skapas ett ökat köpintresse för de svenska produkterna.

Låt det annorlunda 2020 bli året då nya kanaler för marknads­föring ytterligare stärkte den positiva trenden för varumärket Sverige.

 

Rolf Åttingsberg
Handelsbanken

Artikeln publicerades söndag den 02 augusti 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste