Lantmännen stärker samarbetet med Svenskmärkning

För att tydliggöra livsmedlens ursprung och att förädlingsprocessen skett i Sverige har Lantmännen ingått ett samarbetsavtal med Svenskmärkning. Under året kommer Från Sverige-märkningen synas på allt fler av koncernens produkter.

Lantmännen och Svenskmärkning ingår ett nytt samarbetsavtal, och under året kommer ursprungsmärkningen bland annat hittas på produkter från Korvbrödsbagarn. Foto: Lantmännen

I dag hittas märkningen på mjöl från Kungsörnen, och under 2021 kommer även produkter från AXA, GoGreen och korvbrödsbagaren att märkas med Från Sverige-märkningen. På årsbasis rör det sig enligt Lantmännen om drygt 50 miljoner konsumentförpackade produkter som kommer få märkningen.

– Det handlar i grunden om att göra det enklare för konsumenter att välja produkter som odlas och produceras i Sverige. Den nya märkningen tillsammans med Lantmännen Garanten kommer skapa tydlighet för konsumenter samtidigt som vi synliggör kopplingen till våra ägare, svenska bönder, säger Mark Robinsson, marknadschef på Lantmännen, i ett pressmeddelande.

Genom att addera märkningen på fler produkter är målet att bidra till ökat förtroende för produkterna och stärka kopplingen till svenskt lantbruk. 

– Vi ser att konsumenter allt mer efterfrågar svenskproducerade livsmedel samtidigt som de önskar en ökad tydlighet kring ursprung och hur varan produceras. För att använda märket ska produkten vara odlad, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige och Lantmännen har hela kedjan från jord till bord. Det är därför glädjande att Lantmännen nu märker ytterligare delar av sin varumärkesportfölj, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 49
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 07 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Lagstiftning botar inte handelns övertag

Diskussionen om de få stora företagens enorma dominans i svensk livsmedelshandel är inte ny. Branschorganisationen Livsmedelsföretagen uppger att den största livsmedelskedjan har en marknadsandel om över 50 procent och att de tre största aktörerna tillsammans kontrollerar 90 procent av våra dagligvaruinköp. I jordbruket och jordbrukets kooperativa företag har vi generellt inte lyckats matcha dagligvaruhandelns växande affärskraft. Istället är det nu lagstiftaren som försöker rädda affärsklimatet i livsmedelskedjan.

 

Kommentera