Digital plattform för ekologiska livsmedel

Nu lanseras Eko-Portalen. En digital plattform som ska främja försäljning och export av ekologisk Krav-märkt mat och dryck.

Eko-portalen ska knyta samman ekoproducenter och möjliga köpare. Foto: Carolina Wahlberg

Bakom plattformen står Organic Sweden och finansiär är Vinnova.

– Tack vare Eko-Portalen kan vi erbjuda en plattform för alla ekologiska producenter som vill hitta nya försäljningskanaler för sina råvaror och produkter. Redan i dag innan lanseringen kan inköpare hitta en mångfald av ekologiska produkter inom de största kategorierna och från olika delar av landet, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

Dansk förlaga

Den digitala plattformen har en dansk förlaga som är skapad av Organic Denmark. Deras portal drar 150-250 unika besökare varje dag och företagen som är anslutna märker av fler förfrågningar.

Som producent i den svenska versionen får varje företag en egen sida där man kan presentera sitt varumärke och produkter. Det kommer bland annat att finnas en företagsbeskrivning, kontaktuppgifter, länkar till hemsida eller webbshop, samt möjlighet för video och bilder.

Fyller ett behov

Tanken är att portalen ska verka som en digital mässa där producenter och inköpare ska kunna knyta kontakt och skapa affärer.

– Eko-Portalen fyller verkligen ett behov av att samla och visa upp alla duktiga ekologiska producenter i Sverige som varje dag jobbar för bättre mat för människa och planet. Det är självklart något vi på Bärta vill vara en del av, säger Pia Qvarnström, grundare av det ekologiska livsmedelsföretaget Bärta.

Läs mer om Eko-Portalen och hur det fungerar att vara en del av sidan här: https://www.organicsweden.se/om-portalen

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 14 september 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste