Inflationen slår hårt mot julbordet: 3 av 5 skär ner på julmaten

Julskinkan ligger fortfarande i topp och lutfisken är minst poppis när svenskarna får tycka till. Men enligt Livsmedelsföretagens årliga julundersökning är det viktigaste för många att maten på årets det julbord inte är för dyr.

Mat och dryck är en viktig del av julen för många. Men i år överväger att dra ner på matkostnaderna genom att anordna knytkalas, se över extrapriser eller helt enkelt välja bort mindre populära rätter. Foto: Livsmedelsföretagen

För första gången i julundersökningens 10-åriga historia svarar svenskarna att det viktigaste när de planerar årets julbord är att maten inte är för dyr. Alternativet ”att maten är svenskproducerad” har legat i topp de senaste fem åren, men tappar i år rejält och får nöja sig med en andra plats. Även svarsalternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” tappar också i jämförelse med 2021.

Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen Foto: Livsmedelsföretagen

– Kostnaderna för att producera livsmedel har ökat extremt mycket sedan våren 2021. I somras började matpriserna stiga på ett märkbart sätt för de flesta konsumenter och av allt att döma kommer de fortsätta uppåt. Julen är oerhört viktig för producenterna och att många konsumenter nu ser sig tvingade att spara in på julbordet är ett hårt slag för alla svenska livsmedelsföretag som kämpar för att hålla näsan ovanför ytan. Svensk mat och dryck håller väldigt hög kvalitet och kostar därefter, och tyvärr är det just pris och kvalitet som ser ut att få stryka på foten i jul, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.

Fråga: Vad kommer vara viktigast i planeringen av julbordet?

(Max två alternativ. Förra årets svar inom parentes)

1. Att maten inte är för dyr | 38 % (17 %)

2. Att maten är svenskproducerad | 38 % (49 %)

3. Att maten håller extra hög kvalitet | 27 % (41 %)

4. Att det går snabbt och enkelt att förbereda julbordet | 26 % (21 %)

Hej då till lutfisk och ål!

För att minska på kostnaderna vid julbordet, svarar svenskarna att de framför allt kommer ta bort de mindre populära rätterna, och då är det lutfisk, ål och sylta som kommer få stryka på foten. Andra svarar i undersökningen att de kommer leta efter mat med extrapriser och minska mängden mat och dryck. En del planerar även att fördela kostnaderna genom att göra julbordet till ett knytkalas.

Fråga: Kommer julbordet på ditt julfirande att se annorlunda ut i år jämfört med tidigare år på grund av de ökade livsmedelspriserna? Vi planerar att… 

(Möjligt att ange flera svar)

1. Ta bort rätter som inte är så populära | 22 %

2. Leta mer efter extrapriser än tidigare | 21 %

3. Minska mängden mat och dryck | 15 %

4. Ha julbordet som ett knytkalas | 14 %

Domineras av kött och chark

Bland rätterna som finns på julbordet ligger julskinkan fortfarande i topp, för tionde året i rad. Foto: Mostphotos

– Det är uppenbart att svenskarna vill att julbordet ska domineras av kött och chark i en eller annan form. Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå är villiga att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden som man får på köpet. Svenska producenter av kött och chark arbetar hårdare än någon annan med kvalitet, djurvälfärd och hållbarhetsfrågor, säger Björn.

Fråga: Vilken av följande rätter är din absoluta favorit på julbordet? 

(Välj en)

1. Julskinka | 25 %

2. Janssons frestelse | 17 %

3. Lax | 9 %

4. Sill | 9 %

5. Köttbullar | 9 %

6. Revbensspjäll | 4 %

Dryck och dessert

Julmusten ligger i topp av dryckerna vi helst vill ha på julbordet. Foto: Mostphotos

Bland dryckerna på julbordet är svenskarna mest sugna på julmust och därefter julöl och snaps. Champagne är minst populärt till julmaten och sparas förmodligen till nyår istället. Av desserter och julgodis är det klassikern ris à la Malta som blir den stora vinnaren även i år, med knäck och chokladask på andra respektive tredje plats. Julgodiset som de flesta svenskar säger ”Tack, men nej tack” till är marmeladkulan, följt av marsipan och äppelklubban.

Undersökningen visar även att 1 av 5 svenskar är oroliga för att sprida covid-19 i samband med julfirandet.

Demoskop har frågat 1115 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år på uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen.

Här kan du läsa fler frågor och ta del av julundersökningen i sin helhet

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 25 november 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Kan normalt betyda olika saker?

Krönika: Inflationen fortsätter att ligga på en högre nivå än vad vi under många år ansett vara normalt. Vi får gå tillbaka till tidigt 90-tal för att hitta motsvarande nivåer och riksbankerna runt om i världen höjer sina styrräntor för att motverka utvecklingen. Följden blir högre marknadsräntor och här blir det intressant att ställa sig frågan vad som är normalt? Låt oss resonera lite kring begreppet referensram.

 

Kommentera