Vikten av att synas för att få mer betalt

Krönika: Har du besökt en restaurang där du beställer maten i en app, hämtar den själv och vid betalning förväntas ge dricks utifrån förvalda alternativ? Den första reaktionen hos mig vid ett sådant besök blir att inte ge dricks. Jag har ju inte fått någon service som motiverar extra ersättning. Med ett effektivt processflöde är det lätt att glömma hela kedjan från kök till bord. Det lilla extra ska tillfalla alla, även de som inte syns lika mycket.

 



Från jord till bord är
en bra slogan för att beskriva att alla delar i livsmedelskedjan är lika viktiga för att det ska bli en slutprodukt som kunden gillar. Men på samma sätt som i exemplet med restaurangköket kommer ofta primärproduktionen i skymundan när den breda allmänheten inte tänker på hur maten hamnar på tallriken. Att äga sin egen berättelse blir viktigt för det ekonomiska utfallet. Inte minst när man är beroende av andras försäljningskanaler.

Vid en semesterresa till Florida besökte vi en restaurang och blev rekommenderade ett vin till maten. Gott vin till allt utom maten visade det sig. Vi gjorde då misstaget att ge för lite dricks vilket medförde att kyparen sprang efter och skällde ut oss på gatan. Vår förklaring till dricksbeloppets storlek möttes med motiveringen att kyparen inte kunde ta ansvar för vad vinproducenten hällt på flaskan. Nu hade förvisso vinproducenten redan fått betalt, men upplevelsen av produkten blev inte vad vi förväntat oss. Berättelsen om varans egenskaper och förträfflighet behöver vara kända genom hela försäljningskedjan för att kunden ska få vetskap och vilja betala det lilla extra.

Trots de allt tuffare tiderna för många hushåll visar statistiken att varor som är märkta Från Sverige ökar mer i försäljningsvärde under första kvartalet än produkter utan märkningen. Försäljningsvärdet beror till stor del på höjda priser, men även försäljningsvolymerna talar för en mer gynnsam utveckling för Från Sverige-produkterna. Alla Sveriges cirka 58 000 jordbruksföretag, stora som små, har inte möjlighet att själva berätta om primärproduktionens mervärden. I märkningen finns en inbyggd berättelse som hjälper företagen och gör det enkelt för kunden att välja rätt.

Det står sedan alla fritt att bidra till ökad kunskap om de svenska mervärdena. Den som inte kan dessa på sina fem fingrar eller vill ha mer fakta kan inspireras av de sju rapporter om svenska mervärden som Jordbruksverket tagit fram inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin. Kanske kan det vara underlag för en quiz när släkt och goda vänner träffas i sommar?

 

Rolf Åttingsberg
Handelsbanken

Artikeln publicerades onsdag den 21 juni 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste