Låg kunskap om hur svensk mat produceras
Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.
Mer än varannan svensk (55 procent) upplever att de har lite kunskap om livsmedelsproduktionen. Bland personerna i åldrarna 18–29 år är det nära tre av fem (58 procent).
– För att säkra vår framtida livsmedelsförsörjning är det viktigt att man i tidig ålder får en förståelse för hur svensk matproduktion går till, och vikten av den. Det är oroande att många, inte minst den yngre generationen, upplever sig ha lite kunskap om detta med tanke på hur stor betydelse lantbruken har för samhället och Sveriges framtida försörjning, säger Cecilia von Perglas, vd på Skånemejerier, i ett pressmeddelande.
Vill lära sig
Även om många upplever att deras kunskap är begränsad, skulle en stor andel vilja öka den. Mer än hälften (56 procent) önskar att de hade en djupare förståelse för matproduktionen. Dessutom uttrycker varannan svensk (48 procent) att de vill lära sig mer om lantbruk och jordbruk. Av de som ännu inte har haft möjlighet att besöka en bondgård, uppger 44 procent att de skulle vilja göra det.
– Att besöka en bondgård är en viktig upplevelse som kan öka förståelsen för vilket oerhört arbete som ligger bakom den svenska maten. Likt undersökningen visar har även vi upplevt att många konsumenter är nyfikna på att veta mer om till exempel den svenska mjölkproduktionen. Inte minst när vi tidigare kört vårt koncept ’Bonde i butik’ då skåningar och Skånebesökare har fått chansen att träffa skånska bönder i sin matbutik, säger Sandra Malmros, marknadschef på Skånemejerier.
Skånemejerier välkomnar barn och ungdomar mellan 4–18 år som är intresserade av att lära sig mer om svensk mjölkproduktion till deras besöksgårdar. Mer information om detta går att hitta HÄR.
Undersökningens resultat i korthet:
- Fler än varannan (55 procent) upplever att de har låg kunskap om livsmedelsproduktionen. Det är fler kvinnor (57 procent) som anser detta, jämfört med män (52 procent).
- … bland de i åldern 18–29 år stiger siffran till tre av fem (58 procent).
- Varannan svensk (48 procent) önskar att de hade mer kunskap om lantbruk.
- Nära tre av fem (56 procent) önskar att de hade mer kunskap om matproduktion.
- Av de som inte besökt en bondgård skulle fler än två av fem (44 procent) vilja besöka en.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Skånemejerier. Den bygger på 1 500 intervjuer med den svenska allmänheten. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 8–13 mars 2023.
Källa: Skånemejerier