Norrmejerier glada över rankning
Norrmejerier hamnar för första gången på den svenska topp 20-listan efter att analysfirman CPS GfK presenterat resultaten av en ny studie av shoppingvanor.
Studien ”Brand Footprint Europe Report” som genomfördes mellan november 2022 och november 2023 utforskade shoppingvanor hos både svenskar och européer. Norrmejerier hamnade då på plats 18 av de mest valda livsmedelsvarumärkena i Sverige
På rätt väg
19 miljoner gånger – så ofta handlar svenskarna en vara från Norrmejerier, skriver Norrmejerier i ett pressmeddelande.
– Att vi tar plats på listan över Sveriges mest valda livsmedelsvarumärken är en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Victoria Johansson, marknads- och innovationschef på Norrmejerier. Vi har höga tillväxtambitioner och arbetar strategiskt för att synas mycket mer i hela Sverige de kommande åren.
Tydligt varumärke
Norrmejerier har främst ökat försäljningen av sitt sortiment hos Axfood, där Willys, Hemköp och Tempo ingår. Enligt CPS GfKs analys har andelen konsumenter som köpt från Norrmejerier därifrån ökat från 22 procent år 2020, till 27 procent fyra år senare.
– Norrmejerier har varit duktiga på att både bygga ett tydligt varumärke och lansera nya produkter. Det är tuff konkurrens i mejerihyllan med giganter som Arla, etta på vår lista, men det är tydligt att det finns plats för starka mindre varumärken som Norrmejerier, säger Charlotte Alring, affärsansvarig i Sverige för Consumer Panel Services GfK.
De mest valda livsmedelsvarumärkena i Sverige:
- 1. Arla
- 2. Pågen
- 3. Felix
- 4. Marabou
- 5. Santa Maria
- 6. Scan
- 7. OLW
- 8. Coca-Cola
- 9. Skånemejerier
- 10. Bregott
- ….
- 18. Norrmejerier
Så här mäts varumärkesrankingen:
Nyckeltalet i denna rapport är Consumer Reach Point (CRP). CRP kombinerar befolkningstal, varumärkets utbredning och konsumenternas val. En CRP representerar ett val och visar hur starkt ett varumärke är baserat på hur ofta det väljs av konsumenterna.
Om Brand Footprint
Brand Footprint Europe-rapporten är en del av den globala Brand Footprint-serien i samarbete med Kantar Worldpanel, som har publicerat denna omfattande rapport i över tio år. Data har samlats in från 62 marknader på fem kontinenter och analyserar mer än 42 000 konsumentvarumärken (egna märkesvaror är inte inkluderade).
Om Consumer Panel Services GfK
Consumer Panel Services GfK är specialiserat på analyser av shoppingvanor och beteende. Verksamheten har representativa paneler i 18 länder. CPS GfK:s experter djupanalyserar den information som panelmedlemmarna registrerar i samband med inköp i dagligvaruhandeln. Det innebär att analyserna av inköpsbeteende, trender och utveckling i den svenska livsmedelshandeln ständigt är uppdaterade.
Källa: Norrmejerier