Agrotrailer satsar på serieproduktion

Företaget Agrotrailer, med säte i Valdemarsvik, specialiserar sig på att utveckla lätta, prisvärda och högkvalitativa trailers för lantbruk och entreprenad. Nu är företaget redo att ta nästa steg och utöka produktionen. 

Jan Littorin, ägare och grundare av Agrotrailer, har trots sin ingenjörsbakgrund fortfarande en stark koppling till lantbruket. Han bor på en liten gård, där han gärna arbetar i skogen när tillfälle ges. Foto: Privat. 

Företagets grundare Jan Littorin, som är bondson i grunden, har alltid haft en stark entreprenörsanda. Han är utbildad civilingenjör inom maskinteknik med inriktning på produktutveckling, och har även genomgått svetskurser. Dessutom har han även 15 års erfarenhet som konstruktör och projektledare för tunga entreprenadramar. 

År 2000 grundade han Skillered Mekaniska, ett företag specialiserat på mekanisk tillverkning. För några månader sedan bytte företaget namn till Agrotrailer, vilket var ett naturligt steg i omställningen för att möta den växande produktionen. De senaste åren har Jan helt fokuserat på trailerproduktion, och det är först under det senaste året som han har utvecklat serieprodukter. 

– Tidigare tillverkade jag enstaka trailers på beställning, men att skapa serieprodukter har gett stort värde både för mig och för kunderna, berättar Jan Littorin. 

Alla aktiviteter, från utveckling och inköp till tillverkning, målning och försäljning, sker inom företaget och på samma plats. Foto: Privat

Stark efterfrågan  

Under högsäsongen har han fullt upp och producerar i snitt en trailer i veckan. Överraskande nog säger han att efterfrågan inte avtagit under vintern. 

– Jag trodde inte att någon skulle vilja köpa trailers i november eller december, men de senaste veckorna har jag haft flera utleveranser. Bara de senaste veckorna har jag levererat tre stycken 9-tonnare. 

Och det är 9-tonnaren som är den mest populära modellen. Den har varit så efterfrågad att han knappt hinner producera tillräckligt. 

– Min intention är att alltid ha minst en trailer i lager, men storsäljaren har knappt hunnit torka innan den är såld. 

Hittills har han utvecklat en ny modell ungefär en gång i månaden, och nästa år räknar han med att komma med en större fleraxlig modell. 

– Jag lägger mycket tid på utveckling, hållfasthetsberäkning och materialoptimering, det tycker jag är det roligaste. 

En av de populäraste trailermodellerna är en 9-tons grävmaskintrailer. Den är designad för lastning framifrån med maskinen placerad framför hjulen och grävarmen vänd bakåt. Modellen har en kroklast på 3 ton, väger 650 kg och har en totalbredd på 2,67 meter (transportbredd utan hjul 2,44 meter). Foto: Agrotrailer  

Prisvärda, lätta och hållbara  

En av Agrotailers största styrkor enligt Jan är deras låga vikt och prisvärdhet. Där konkurrenternas trailers ofta väger närmare två ton, väger hans 9-tons trailer endast 650 kilo. Det innebär att kunderna kan transportera dem med en vanlig bilsläpkärra. 

– Det är en av våra unika fördelar. Alla 20 stycken 9-tonstrailers jag har sålt hittills har hämtats av kunderna själva. Den kund som reste längst kom från norra Jämtland – han körde över 100 mil enkel väg för att hämta trailern. 

Jans kunder är spridda över hela Sverige, några från Skåne och många i Värmland. Något han tillskriver den lätta vikten och de låga transportkostnaderna.

– Förutom priset är det vikten som gör oss unika. Folk blir förvånade när de ser att de kan transportera en trailer själva på det här sättet. 

Framtidsplaner  

Jan ser till att använda stål av hög kvalitet med europeiskt ursprung, vilket garanterar att hans produkter både är hållbara och ansvarsfullt producerade. Han utför också noggranna hållfasthetsberäkningar för att säkerställa att varje produkt uppfyller de högsta kraven på styrka och säkerhet. För att bevara sina yrkeshemligheter vill han dock inte gå in på detaljer om dimensionering, materialutnyttjande och produktion. 

För att möta den ökande efterfrågan planerar Jan att utöka produktionen 2025 och har redan bokat två samarbetspartners på F-skatt som ska hjälpa till.  

– Målet är att vi ska kunna vara tre personer i teamet och planen för 2025 är en fördubbling till 50 trailers och i befintliga lokaler kan vi sedan nå upp till 80 per år, avslutar Jan. 

Mer info Agrotrailer:

  • Oregistrerad trailer får dras av traktor klass 2 för transport av förnödenheter i lantbruk i max 30 km/h. 
  • Ramarna är hållfasthetsberäknade och svetsade med elektrod som ger djup inbränning. 
  • Ytbehandlingen består av handmålad hammarlack som är lätt att kompletteringsmåla utan underarbete hos kunden. 
  • Trailern är CE-märkt, utrustad med LGF-skylt och med plats för magnetbelysning, men behöver innan körning utanför inhägnat område kompletteras med belysning och reflexer. 
  • Hitchöglan är fast (ej svivlande) och trailern får därför endast köras på väg. 
  • Då virke används i lastplanet är det tryckimpregnerat och med dimension 75–200 och ohyvlat. 

Källa: Agrotrailer 

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 13 december 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste