Scania - störst i Sverige på lastbilar
Scania blev Sveriges största lastbilsmärke under 2024, med 2554 nyregistreringar och en marknadsandel på 48,8 procent.
Under 2024 uppgick det totala antalet nyregistrerade lastbilar i Sverige till 5230 vilket är en minskning från 6622 året innan, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.
Scania Sverige som under året registrerade 2554 fordon, ökade däremot sin marknadsandel från 43,2 procent 2023 till 48,8 procent för 2024. Scania har stärkt sin position i alla segment, inklusive timmer- och skogstransporter, fjärrtransporter och distribution, skriver Scania i ett pressmeddelande.
Niklas Engholm, försäljningsdirektör för Scania Sverige, lyfter fram ett brett utbud och låg bränsleförbrukning som viktiga faktorer som:
– Scania har fordon som passar alla kunder och körningar. Bränsleförbrukningen är erkänt låg och gynnar både åkarnas ekonomi och miljön. Vi har fortsatt att utveckla förbränningsmotorn med både Super och V8:an, lägg sedan till att man kan välja alternativa drivmedel som HVO, komprimerad och flytande biogas samt RME. Dessutom har vi många diskussioner om elektrifiering med våra kunder, säger Niklas Engholm.
Ledande inom biogasdrivna tunga fordon
Under 2024 hade Scania en marknadsandel på 76 procent av registrerade lastbilar som körs på komprimerad biogas, en ökning med 3,5 procent jämfört med 2023.
– Vi lanserade tidigare två motorer för både flytande och komprimerad biogas, 420 och 460, som med både större tankar och med dubbla tankar ger åkerierna stor flexibilitet i sina uppdrag. Räckvidden är branschledande, menar Niklas.
Andelen tunga fordon som drivs med biogas, RME och eldrift utgjorde 23 procent av Scanias totala orderingång under 2024.
– Det är glädjande att se att allt fler ställer om till hållbara transportlösningar för att möta behoven hos dagens och framtida transportköpare, säger Johan Uhlin, vd för Scania Sverige.
Fortsatt satsning på elektrifiering
Antalet registrerade ellastbilar ökade från 288 till 342 fordon under 2024, en ökning med 18,75 procent. Scania rapporterar också att över 40 nya kunder inlett elektrifieringsprojekt under året, med stöd i form av ruttanalyser, laddinfrastruktur och service.
– Vi ser också att våra kunder är väldigt nöjda med de ellastbilar som har levererats. Våra Scania-ingenjörer har tagit fram batterier som är anpassade specifikt för tung trafik, både vad gäller prestanda och hållbarhet. Vi är i full färd med att bredda vårt programutbud med regionala ellastbilar och fjärrtransporter, avslutar Johan.