Svenska Foder stärker sin position på marknaden
Svenska Foder som är en integrerad del av DLG-koncernen fortsätter att leverera stabila resultat trots utmanande marknadsförhållanden.
Som en del av DLG:s kärnverksamhet har Svenska Foder under 2024 rapporterat ett resultat på 127 miljoner SEK före skatt, med en omsättning på drygt 5 miljarder. Trots utmaningar som lägre skördenivåer och sjunkande råvarupriser har företaget fortsatt att stärka sina kundrelationer och bibehålla sin starka position på marknaden, skriver Svenska Foder i ett pressmeddelande.
– Den dagliga kommunikationen med våra kunder är det som gör oss bättre. De kommer med nya fräscha idéer, pressar på att utvecklingen måste framåt, ser möjligheter. Inspirationen kommer från dem. De vill bli bättre och det får oss att ständigt vilja bli bättre. Bara så blir vi en viktig aktör på den svenska marknaden, även i fortsättning, säger Carsten Klausen, vd för Svenska Foder.
Tufft år för DLG-koncernen
För DLG-koncernen var år 2024 mer utmanande med tuffa marknadsförhållanden. Framöver kommer fokus ligga på anpassningar, förenklingar och synergier för ökad konkurrenskraft.
År 2024 sjönk DLG-koncernens omsättning till 60,7 miljarder DKK från 67,4 miljarder DKK året innan. EBITDA minskade till 2,3 miljarder DKK från 2,7 miljarder DKK, och resultatet efter skatt landade på -185 miljoner DKK. På grund av negativa resultat blir det ingen vinstutdelning till ägarna. De senaste fem åren har över 800 miljoner DKK delats ut.
– Det är flera externa faktorer som har utmanat vår verksamhet under 2024. Det är något som vi måste agera på och understryker att det finns ett ökat behov av att anpassa vår verksamhet till framtiden och stärka vår konkurrenskraft, säger koncernchef Peter Giørtz-Carlsen.
Samarbetet med DLG-koncernen har stärkt Svenska Foder
Trots DLG:s tuffare läge under det gångna året har Svenska Foder fortsatt att dra nytta av koncernens erfarenhet och resurser för att stärka sin egen position. Genom strategiska investeringar i medarbetarutveckling och ett nära samarbete inom koncernen har Svenska Foder kunnat möta marknadens behov och fortsatt utvecklas framgångsrikt.
– Närheten till våra kollegor i DLG-koncernen gör att vi kan dela erfarenheter och kunskaper sinsemellan, något som gör oss starkare som bolag. Det är kunskaper, erfarenheter och skalfördelar som det svenska lantbruket får del av. Tillsammans med våra kunder, våra leverantörer och vår koncern kan vi ta de där utvecklingskliven vi behöver för att bli bättre och skapa större lönsamhet i branschen, säger Carsten Klausen.
Framtidsutsikter
Både Svenska Foder och DLG ser positivt på framtiden. Genom att kombinera en stark lokal närvaro med en effektiv koncernstrategi vill Svenska Foder fortsätta bidra till både DLG:s och den svenska lantbrukets utveckling.