Många överskattar andelen svensk ost
Enligt Ostrapporten 2025 äter nästan alla i Sverige ost, men man överskattar hur stor del som faktiskt är producerad här.
När svenskarna väljer ost är det smaken, priset och att den är svenskproducerad som är de tre viktigaste faktorerna. Främsta anledningen till att man väljer svensk ost är för att man vill gynna svenska bönder och svensk livsmedelsindustri. Hälften av de svarande anger också att man genom att välja svenskt vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga.
Dock är endast fyra av tio ostar producerade i Sverige, och rapporten visar att svenskarna överskattar hur stor andel av osten som faktiskt är svensk. Rapporten visar att de allra flesta, tror att sex av tio ostar vi äter i Sverige är svenskproducerade. På frågan om vilka ostar som svenskarna önskar sig svenskproducerade varianter av så är det parmesan, mozzarella, brie och fetaost som toppar listan.
– Att svensk ost har stor potential råder det ingen tvekan om. Det finns mycket att göra för att sprida kunskap och få fler att välja svensk ost. Ursprungsmärkningen Från Sverige och Mjölk från Sverige gör det enkelt att hitta ost som är gjord på svensk mjölk som dessutom är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning, i ett pressmeddelande.
Prästosten är favorit
Det är framför allt på frukostmackan som vi äter ost. Prästost är favoriten enligt undersökningen följt av Hushållsost och Herrgård. Många upplever att hårdost är dyrt, men det är relativt få som väljer att avstå på grund av priset. Samtidigt har nästan hälften av deltagarna i undersökningen angett att köpt en annan ost än den de brukar göra, på grund av att priset varit mer fördelaktigt. Enligt rapporten beror det på det tuffare ekonomiska läget med ökade livsmedelspriser.
När vi lagar mat så använder fyra av fem ost på något sätt, det kan vara som huvudråvara, smakförstärkare eller topping. Pizza, gratänger, tacos och pastarätter är de vanligaste maträtterna att använda ost i.
Fira osten i Stockholm
I dag, den 7 februari, slår Ostfestivalen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Där kommer man kunna träffa ostproducenter, provsmaka olika sorters ost, gå på ostsafari och upptäcka nya ostfavoriter att köpa med dig hem. Läs mer om Ostfestivalen här.
Om rapporten:
Ostrapporten 2025 är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1 001 intervjuer perioden 11–17 december 2024.
Om ursprungsmärkningen Från Sverige:
När osten är märkt med Från Sverige eller Mjölk från Sverige betyder det att osten är tillverkad i Sverige av svensk mjölk och är även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.
Källa: Svenskmärkning AB