”Vallen behöver mer vatten”
Göran Kulneff driver ett lantbruk med 70 mjölkkor och växtodling på 150 hektar på Bjärehalvön i nordvästra Skåne. Hittills har hans grödor inte drabbats av torkan, men han befarar att vallen kan ta stryk om inte försommaren bjuder på en hel del regn.
Den 4 maj kontaktar Jordbruksaktuellt Göran Kulneff för att prata om läget.
Hur torrt är det i era marker just nu?
– Det är rätt så torrt, det tycker jag att det är. Men säden jag sådde i mars har kommit upp bra så den har det varit fukta i och när jag plöjde till majsen som jag harvar till nu, plockade jag någon sten och då tänkte jag att det faktiskt inte är jättetorrt i marken där. Så länge man inte rör i jorden så är där fukta än så länge. Gräsvallarna skulle däremot behöva vatten, där suger det ordentligt nu. Annars upplever jag inte att det är något bekymmer än så länge.
Du var inne på det, men vilka grödor riskerar att drabbas hårdast?
– Ja, det är vallen eftersom det är den viktigaste grödan för oss. Säden är en åtta tio centimeter nu (4 maj) och den har inte börjat gulna än, så den har haft fukta för att kunna komma upp som den har gjort. Men vallen skulle nog snart behöva vatten, det tror jag.
Är du orolig för vallskörden?
– Nej, det är jag inte. Förstaskörden brukar det alltid kunna finnas vatten till. På så vis är jag väl mer orolig för andra- och tredjeskörden. Kommer det inget regn ganska snart blir det nog ingen andraskörd. Samtidigt så har jag rätt gott om gräs från förra året, så jag har bättre läge så sett än vad jag hade 2018. Vi har foder på lager för året ut kan man nog nästan säga.
Förutom ett bra foderlager, gör du något annat för att gardera dig mot torka på lång sikt?
– Det är ju just det, att sedan 2018 har vi tänkt mer på att ha lite mer foder i lager. Kanske även att välja lite mer torkkänsliga sorter i växtodlingen. Vi har till exempel funderat på att odla mer majs. De senaste åren har det varit ”antingen-eller-väder”. Antingen regnar det, eller är det torrt eller så ska det blåsa. Så det är väl lite kring grödval och så som man funderar på och det var efter 2018 som man fick börja tänka till lite mer på sådant än man kanske gjort tidigare.
















